- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Binnen een week deden zich vorige maand twee ongelukken op zee voor tussen schepen met offshore constructies. Joan Blaas van Royal Dirkzwager benadrukt het belang van veiligheidsmaatregelen.
Op 22 april botste de Stril Mermaid met een offshore gasplatform in Engelse wateren. Niemand raakte hierbij gewond, maar wel werd een onderzoek ingesteld naar de veiligheidsprotocollen in procedures bij offshore operaties. Twee dagen later voer het vrachtschip Petra L tegen een windturbine aan van het Gode Windpark bij de Duitse Wadden. Aan de stuurboordzijde van het schip ontstond hierdoor een gat van 5 bij 3 meter. Het schip moest van zijn oorspronkelijke koers afwijken en de haven van Emden aandoen.
In een reactie op deze twee incidenten benadrukt ceo Joan Blaas van Royal Dirkzwager het belang van Remote Vessel Traffic Monitoring (VTM). “Remote VTM is gebaseerd op AIS- en radartechnologie en biedt een doeltreffend middel om het scheepsverkeer rond offshore-installaties te volgen”, aldus Blaas. “Het stelt ons in staat om potentiële risico’s te detecteren en passende maatregelen te nemen, zoals het contacteren van het schip via VHF. Als een schip niet reageert en op ramkoers blijft liggen, nemen we contact op met de bemanning aan boord van de offshore-installatie, zodat ze het platform veilig kunnen verlaten. Bovendien nemen we contact op met de kustwacht.” Vanuit haar controlekamer in Maassluis is Royal dirkzwager in staat om het scheepsverkeer in de buurt van offshore constructies te volgen. Het bedrijf is marktleider op dit gebied en monitort meer dan 40 offshore platforms in het Nederlandse deel van de Noordzee.
Zie ook: Afzinken tunneldeel afgebroken