- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Geen incident is te groot of de specialisten van Wilchem staan 24/7 klaar om dit op te lossen, of het nu gaat om een zeeschip dat met olielekkage kampt, een gevallen container waaruit gevaarlijke stoffen lekken of simpelweg het opruimen van scherven. “Wij kunnen altijd en op een veilige manier, helpen”, zegt bedrijfsleider Jan van de Bilt van het in Papendrecht gevestigde bedrijf.
Ze hebben er het nodige werk aan gehad, de medewerkers van Wilchem, toen vorige maand een aantal stormen over Nederland raasden. “Vooral in Amsterdam was het megadruk, waar het net wat harder waaide dan in Rotterdam. Maar ook in de haven van Rotterdam hebben we onze handen vol gehad aan bomen en verkeersborden die waren omgewaaid. We waren er gelukkig op voorbereid. Naast onze 24-uursdienst hadden we bijvoorbeeld ook mensen stand-by die konden zagen”, vertelt Van de Bilt. Het in 1991 opgerichte Wilchem B.V., oorspronkelijk een dienstverlenend bedrijf voor het oplossen van incidenten op rijkswegen, is uitgegroeid tot aanbieder van verschillende diensten op het gebied van incidenten. Het hoofdkantoor van Wilchem is in Papendrecht; daarnaast beschikt het over nevenvestigingen in de Europoort en Zaandam om in deze regio’s snel ter plaatse te kunnen zijn.
“Wij staan 24 uur per dag klaar om onze klanten te helpen”, zegt Van de Bilt. Meldingen komen binnen in de centrale meldkamer – op het alarmnummer 0800-8702020 – waarvan onlangs het aantal medewerkers is uitgebreid. “De meldkamer wordt bemand door goed getrainde meldkamercoördinatoren, en niet door operationele mensen. Onze coördinatoren doen een gedetailleerde uitvraag om de aard en ernst van het incident goed te kunnen inschatten. Deze coördinatoren blijven op hun post om het proces van A tot Z te begeleiden. Vervolgens worden de benodigde mensen en middelen aangestuurd naar de incidentlocatie. Dit met als doel de klant zo veilig, snel en efficiënt mogelijk te helpen.” Van de Bilt geeft het voorbeeld van een containerschip, waar in het ruim een container naar beneden is gevallen. “Als het schip is aangemeerd zijn wij direct ter plaatse om de aard van de lekkage vast te stellen. Hierbij doen wij een risico-inventarisatie, waarbij we bekijken wat er nodig is om het schip snel en veilig schoon te maken. Dit, zodat het bedrijfsproces van de klant weer snel doorgang kan vinden.” Een ander recent voorbeeld is een drugsdumping in de omgeving van Zaandam. Drugsafval was in het oppervlaktewater terecht gekomen, waarna een rivier moest worden afgedamd. De hulp die Wilchem bood was snel en effectief zodat ernstige milieuschade kon worden voorkomen.
Volgens Van de Bilt is Wilchem immer in staat om deskundige hulp te verlenen. “Wij kunnen te allen tijde helpen; ook met uiteenlopende diensten op verschillende plaatsen. Wij zijn altijd voorbereid, mede omdat onze mensen heel breed zijn opgeleid. Of het nu gaat om verkeersmaatregelen, milieukunde, gevaarlijke stoffen, of het bedienen van materieel: al onze mensen worden op de meest diverse gebieden getraind. Dit opleiden doen wij zelf, om grip te houden op de kwaliteit en het niveau. Ook onze projectleiders zijn specialist in verschillende onderwerpen binnen het incidentmanagement.” Daarnaast beschikt Wilchem over eigen materieel, zoals vacuümwagens, wegdekreinigers en life support units, die door het bedrijf zelf worden onderhouden. Met regelmaat wordt geïnvesteerd in nieuw materieel, zodat Wilchem ervan verzekerd is dat het materieel jong, goed onderhouden en dus betrouwbaar is. “We kunnen het ons niet permitteren dat een auto stilstaat.” Ook bereidt het bedrijf zich voor op mogelijke incidenten met stoffen als LNG, Chroom-6 of batterijen. Van de Bilt hierover: “Vloeibaar aardgas staat onder hoge druk en vergt een heel andere benadering. Datzelfde geldt voor lithiumbatterijen; die blus je niet met een beetje water.” Bij Wilchem staat een veilige werkwijze voorop, benadrukt Van de Bilt. “Wij werken te allen tijde veilig. Daar worden onze mensen zeer uitgebreid in getraind. Om het veiligheidsbewustzijn van onze mensen te blijven stimuleren, moedigen we ze aan opmerkingen altijd binnen de organisatie aan te geven. Dat wordt vervolgens door onze Veiligheidskundige intern opgepakt en waar mogelijk geïmplementeerd in de procedures. Evenals bijvoorbeeld verbeter-ideeën.”
Dit jaar zal Wilchem bij het hoofdkantoor in Papendrecht een eigen afvalwaterzuivering in gebruik nemen. Jan van de Bilt van het bedrijf: “Water dat nu wordt gebruikt voor het reinigen van het wegdek kunnen wij inzamelen en in de afvalwaterzuivering zuiveren. Het gereinigde water kan dan worden hergebruikt. Wat overblijft, is residu. Het grote voordeel hiervan is dat we minder vuil hoeven te storten.”
Het voorbije jaar is voor Wilchem regelmatig verlopen, zonder dat zich grote incidenten of technisch uitdagende klussen voordeden. “Wel viel ons op dat tijdens de coronacrisis het aantal verkeersongevallen is toegenomen. Op de wegen reden weliswaar minder voertuigen, maar die zijn harder gaan rijden. Met meer en ook ernstige incidenten op de weg tot gevolg”, vertelt Jan van de Bilt van Wilchem.