Select Page

‘Waterstof wordt de nieuwe olie’

door | 20 dec, 2021 | Energie, Opslagtanks, Uitgelicht

Foto: Danny Cornelissen

Global Energy Storage (GES) neemt een deel van de Stargate Terminal in Rotterdam over van Gunvor Group. Het energiebedrijf is eerder dit jaar opgericht, richt zich op de opslag van koolstofarme producten en weet zich gesteund door private equitybedrijf Bluewater. Peter Vucins, ceo van GES en director EMEA van het zusterbedrijf GPS, geeft een inkijkje in de strategie van deze nieuwkomer.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Gefeliciteerd met de overname van een deel van de Stargate Terminal in Rotterdam. Om welke delen gaat het precies?

“Wij hebben een bindende overeenkomst getekend om vier grote nafta-opslagtanks over te nemen, die aan de oostkant liggen op het terrein van de Stargate Terminal. In totaal hebben de tanks een capaciteit van meer dan 200.000 kubieke meter. Ook nemen wij de grond over waar de opslagtanks staan. Het gaat om 20 hectare. Daarnaast verwerven wij 500 meter kade, waar wij een steiger hopen te kunnen bouwen.”

Waarom zetten jullie deze stap?

“Het is een lang en intensief proces geweest. Laat ik bij het begin beginnen. In 2019 boden wij op een andere terminal in de buurt, maar uit dat biedproces kwamen wij niet als winnaar naar voren. Gedurende dat proces werd ons steeds duidelijker wat we op een dergelijke locatie zouden kunnen doen. De vraag was waar dat elders zou kunnen. Door eerdere discussies hadden wij het vermoeden dat Gunvor open zou kunnen staan voor overnames. Dat is natuurlijk een goede uitgangspositie. Wij waren vooral op zoek naar grond, maar voor een private equity-bedrijf is het lastig om braakliggend terrein te kopen. Tenzij je al een deal klaar zou hebben met een afnemer voor nieuwbouw, maar wie gaat er met een partij in zee die nog geen locatie heeft? We zaten dus met een kip-/ei-probleem. Dat hebben wij opgelost door een deel van de Stargate Terminal over te nemen. In die deal hebben wij de grond meegenomen. Ik wil absoluut niet beweren dat we geen interesse hebben in Gunvors business, maar de grond is het hart van de deal. In de vier tanks wordt nafta voor de productie van benzine voor de raffinaderij van Gunvor opgeslagen. Zij hebben de tanks dus echt nodig. Er is dus sprake van een win-win-situatie.”

Peter Vucins

Blijven jullie de tanks voor hetzelfde doel gebruiken?

“Gunvor blijft onze klant voor het exclusieve gebruik van de tanks. We gaan daar geen andere klanten voor zoeken, al weet je natuurlijk nooit wat er in de verre toekomst kan gebeuren.”

Jullie hebben nieuwbouwplannen op het terrein van de terminal. Hoe zien die eruit?

“Wij zijn geen batterij-, maar bulkmensen. Wij weten hoe je een opslagterminal voor natte bulk en gassen moet opbouwen. Onze organisatie telt mensen afkomstig van bedrijven als Vopak, Shell en Petronas, die zijn gespecialiseerd in producten als LNG en ammoniak. Wij gaan ons in Rotterdam richten op de opslag van vloeibare biobrandstoffen, zoals biodiesel, ethanol en biogrondstoffen. De nadruk komt echter te liggen op gassen, zoals LPG, voor de productie van chemicaliën. Ammoniak heeft voor ons de grootste potentie; daar zien wij veel kansen in. Wij zijn lid van de Transhydrogen Alliance, die in samenwerking met een aantal partners een logistieke keten voor groene ammoniak wil realiseren. Op de midden- tot lange termijn zal groene ammoniak als drager van groene waterstof fungeren. Dat is relatief goedkoop, want die infrastructuur bestaat grotendeels al. Op korte termijn kunnen wij conventionele stromen van ammoniak accommoderen. Dat is minder sexy, niet groen, maar ammoniak is ammoniak, dus de infrastructuur is hetzelfde. Daarvoor zochten wij een manier om snel te kunnen beginnen. Het einddoel is absoluut het creëren van een ammoniak-infrastructuur voor de import van groene waterstof.”

Wanneer zal de nieuwbouw klaar zijn?

“Wij hopen in de loop van volgend jaar iets te kunnen aankondigen, al kan het ook wat langer duren. Wat het eerst komt, kan ik niet voorspellen. Wel kan ik zeggen dat deals rond biobrandstoffen relatief simpel zijn. Daarvoor gebruik je conventionele tanks; dat is niet zo spannend. Het gaat daarbij niet om miljoenen tonnen. Iedereen kijkt op het moment naar dezelfde soort producten. Ons grote voordeel op papier is dat wij de grond hebben. Veel terminals hebben maar beperkt grond en steigers beschikbaar omdat ze immers druk bezig zijn met olie. Wij gaan iets bouwen dat fit-for-purpose is, zonder te hoeven slopen.”

Was Rotterdam de eerste keuze of hebben jullie ook Antwerpen overwogen?

“Als ik één plek in de wereld voor onze business zou moeten kiezen dan is het Rotterdam. Waarom? De energietransitie gaat in Rotterdam gebeuren en waarschijnlijk eerder dan waar dan ook ter wereld. Europa is mondiaal duidelijk een koploper, met haar Green Deal en de investeringen die zullen volgen. Als je in Europa gelooft, is er geen betere plek dan Rotterdam. Antwerpen was ook een goede mogelijkheid. Ik sluit niet uit dat we daar in de toekomst ook zullen kijken. We hebben in Rotterdam de beschikking over grond, kennis en kunde, en ook het geld staat achter ons. Als het hier niet lukt, gaat het nergens lukken.”

GES beschikt over een budget van 250 miljoen dollar voor de eerste vijf jaar. Hoeveel daarvan is aan de overname in Rotterdam besteed?

“Dat is mij de laatste tijd vaker gevraagd, maar dat kan ik niet zeggen. Die 250 miljoen dollar is een plan. Het kan ook meer worden. Bluewater heeft negen bestaande fondsen en is daarnaast altijd bezig met nieuwe plannen. Mij is verteld dat als ik met een goed project kom dat te veel kost, zij op zoek gaan naar meer middelen. Ik acht de kans aanwezig dat wij de volledige 250 miljoen dollar in Rotterdam zullen investeren. Maar dat hoeft niet; we zijn ook actief in Zuidoost-Azië en andere delen van Europa.”

Is de overname van de Stargate Terminal de eerste investering van GES?

“Van GES wel, maar het zusterbedrijf GPS heeft al eerder investeringen gedaan. In 5,5 jaar tijd is er 300 miljoen dollar geïnvesteerd. GPS is eigenaar van een terminal voor benzine en ethanol in Amsterdam. Ook heeft het assets in Dubai en Maleisië. Ik ben mede-oprichter en directeur van GPS. GPS nadert echter het einde van zijn levensduur. De fondsen die er geld in hebben gestoken willen dat binnenkort weer terug hebben. Voor nieuwe, nog jaren durende projecten is geen tijd. Daarom is GES opgericht, ook omdat het goed is een nieuwe organisatie te hebben die zich op vergroening richt. Daarbij komt dat twee van de drie terminals van GPS olie-gerelateerd zijn. Dat is niet in lijn met de groene strategie van GES. De komende tijd runt het team zowel GES als GPS. Als GPS wordt verkocht, richten wij ons alleen nog op GES.”

Hoe groot gaat de markt voor nieuwe energieproducten worden?

“Enorm. De energietransitie gaat plaatsvinden en waterstof gaat de nieuwe olie worden. Er komt een gigantische groei aan van duurzame energieopwekking, electrolysers en opslag. Het is onmogelijk daar een getal op te plakken. Wij gaan een piepkleine rol in het geheel spelen. Nog niet is duidelijk hoe de curve eruit ziet. De komende vijf tot tien jaar wordt het spannend. De rol van biobrandstoffen gaat toenemen. Die markt wordt zeer concurrerend. De grote vraag is of er een golf komt tussen de biobrandstoffen en waterstof. Wij denken van wel. De groene golf zal bestaan uit vooral ammoniak en ook LPG in bepaalde delen van de wereld, zoals Afrika, Zuidoost-Azië en Latijns Amerika. In Europa is LPG een nichemarkt, maar in opkomende markten wordt nu nog veel op houtskool en kerosine gekookt. Dat is slecht voor het milieu en de volksgezondheid. Koken op LPG is vaak het beste alternatief. Dat klinkt heel kleinschalig, maar je hebt het over behoorlijke volumes. Ook kijken wij naar het gebruik van LNG voor energieopwekking buiten Europa. Dat is niet de vergroening zoals wij die hier voorstaan, maar als je een kolengestookte energiecentrale overzet op gas, scheelt dat ongeveer de helft van de CO2-uitstoot.”

Valt een volgende overname in Rotterdam te verwachten?

“Dat sluit ik niet uit. De komende tijd richten wij ons op het ontwikkelen van de braakliggende grond. Om twee redenen zijn wij een greenfield-specialist. Ten eerste hebben wij de kennis in huis en daarnaast beschikken wij over geld van private equity. Die invalshoek is handig in de huidige energietransitie. Je kunt immers nog geen waterstofterminals kopen, want die bestaan nog niet. Dan kun je er beter een van de eerste mee zijn, zodat je de terminal na een aantal jaar weer kunt doorverkopen. Je kunt ons zien ons als een projectontwikkelaar.”

Is de lifecycle van GES even lang als van GPS?

“Traditioneel gaat het private equity-model uit van vijf tot tien jaar. Vijf jaar is voor GES te kort. Met het vergunningentraject in Nederland ben je sowieso al twee jaar kwijt. We gaan uit van een periode van zeven à acht jaar, al staat dat niet in steen gebeiteld. Het hangt ervan af hoe snel we beginnen, hoe ver we komen en wat de verdere groei zal zijn.”

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!