Selecteer Pagina

(Water)stof tot nadenken…

door | 1 mei, 2024

Leuke passende titel en dat mag ik nu zeggen, want deze is niet van mij maar van onze gewaardeerde hoofdredacteur Jiri Hartog. Dit was zijn toepasselijke noemer toen hij mij wat verdere informatie toestuurde over wat er in deze mooie editie te lezen is. Waterstof, elektrificatie en energietransitie, gelukkig gebeurt er veel op dit gebied en is er ook al veel dat werkt, in gang is gezet en aanstaande is. Soms lijkt dit wel eens onder te sneeuwen in het geweld van bezorgdheid en casuïstiek. Niet altijd even terecht maar begrijpelijk, juist daarom is het van belang om feiten te delen wat er allemaal al wel is. Immers, hoop doet leven en dat geeft energie om verder te gaan met constructieve ontwikkelingen.

Tekst: Mai Elmar

Evenwel zijn er nog vele vraagtekens, stof tot nadenken, welke keuzes gaan er uiteindelijk gemaakt worden met betrekking tot bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen? Wat is haalbaar (volume), hoe zetten we dit om in voortvarende praktische haalbare stappen en zaken? Wordt het wind, zon, water, ammonia of biomassa óf een combinatie daarvan? Vaak hoor je de kreet ‘het kip-en-ei-verhaal’ en ja, wat is wijsheid? Daar is in deze fase kennelijk én begrijpelijk nog geen eenduidig antwoord op te geven. Wat wel eenduidig is, is dat er alom serieus (samen) gewerkt wordt aan duurzaamheid en er net zo vaak al duurzaam gewerkt wordt.

Neem bijvoorbeeld Shell Pernis waar dit jaar de nieuwe raffinaderij voor biobrandstoffen operationeel zal zijn. Shell is trouwens met 3 miljard euro (geschat) de grootste investeerder in de Nederlandse energietransitie. Fieldlab werkt, met partners, praktisch aan de energietransitie in het Rotterdamse havengebied en zo wordt er nu al aan de toekomstige procesindustrie gebouwd. Vergeet ook niet de waterstof-branchevereniging (NLHydrogen) die de Nederlandse waterstofsector verbindt en versterkt. Daarbij komt walstroom aan kades voor zeeschepen, de faciliteit aan de Holland Amerika kade wordt bijvoorbeeld dit jaar klaar voor gebruik opgeleverd. 

De cruise-industrie loopt overigens voor de troepen uit met betrekking tot milieumaatregelen. Alles van hergebruik, purificatie, recirculatie, ban op plastic, ban op lozen (1997), laagzwavelige diesel (sinds 2015 verplicht in onze wateren), uitstootfilters tot testen met alternatieve brandstoffen en nog veel meer. Hoe nieuwer, hoe groter, hoe schoner, ten opzichte van 2008 is er een 70 procent verbetering door alle nieuwe en aangepaste zaken aan boord. Al tellen cruiseschepen maar een kleine 400 van de ca. 46.000 wereldwijde zeeschepen, die overigens wereldwijd totaal slechts circa 2 procent CO2 uitstoot veroorzaken. Echter, alle kleine beetjes helpen en opgeteld maakt het wel degelijk een verschil in het grotere geheel van verbetering.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele verbeteringen die er al zijn. Het Havenbedrijf en gemeente Rotterdam samen, met het (haven)bedrijfsleven, loopt voorop – in transitie – te trekken, te duwen en te sjorren. Er wordt hard – met verve en resultaat – gewerkt aan onze gezamenlijke (energie)transitie. Samenwerken, als in het werkwoord, is hier cruciaal, publiek, privaat met onderwijs & kennisinstelling (triple helix) tezamen, is de weg te gaan om (nog) verder te komen. Ten slotte, wil ik graag een lans breken voor een gezamenlijk dashboard met relevante, adequate, correcte en actuele feiten en cijfers. De huidige wirwar met oude, onjuiste en/of achterhaalde zaken helpt het beeld van vooruitgang niet bepaald én vooruit gaan we!

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!