Select Page

Vapro Recruitment

door | 6 sep, 2021 | Bedrijveninfo

Eén naam, één aanspreekpunt

VAPRO Detachering en VAPRO Maintenance gaan samen verder onder één naam: VAPRO Recruitment. De naamswijziging was eerder dit jaar al doorgevoerd zonder hier veel ruchtbaarheid aan te geven. Met de introductie van de nieuwe website vorige maand maakt VAPRO Recruitment de nieuwe propositie meer nadrukkelijk bekend. “Wij richten ons op zowel operators als onderhoudsmensen.”

Directeur Ebert Koehorst van VAPRO Recruitment was er vanaf de eerste dag bij, toen VAPRO Opleiden zeven jaar geleden besloot om zich naast het bieden van opleidingen ook op de instroom van mensen te richten. ‘VAPRO Detachering’ was de naam van de dochteronderneming, die zich volgens Koehorst richt op de lijn ‘operator – shiftleader – teamleider – productieleider – plant manager’. VAPRO Detachering bleek te voorzien in een behoefte. Daarom richtte VAPRO Opleiden twee jaar geleden een tweede dochteronderneming op – VAPRO Maintenance – dat de focus op het detacheren van onderhoudsmensen bij fabrieken legt. 

Totale behoefte

“Beide bedrijven zijn succesvol, maar wij merkten dat het soms voor verwarring bij klanten zorgde”, vertelt Koehorst. “Daarom hebben wij ervoor gekozen om VAPRO Detachering en VAPRO Maintenance samen te voegen onder één naam: VAPRO Recruitment. Dat is eenduidiger voor onze klanten. Zo kunnen wij onze gehele dienstverlening samenvoegen. Klanten hebben één aanspreekpunt voor hun totale behoefte. VAPRO Recruitment richt zich op alles wat zich op de werkvloer van fabrieken beweegt en geeft daar invulling aan.” In februari dit jaar vond de ‘soft launch’ van de naamswijziging plaats. Afgelopen augustus bracht VAPRO Recruitment de nieuwe identiteit meer prominent naar buiten. 

Mobile first

Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor de vernieuwde website www.vaprorecruitment.nl. “De klantenmarkt hebben wij goed in kaart”, zegt Koehorst over de wijzigingen. “Met de vernieuwde website richten wij ons vooral op de kandidaten. ‘Mobile first’ is daarbij een belangrijk uitgangspunt. De website biedt een groter gebruiksgemak op de telefoon en is gemakkelijk met de duim te bedienen. Vaak vinden kandidaten het niet prettig om door recruiters te worden gebeld. Daarom kan er via de website worden gecommuniceerd. Pas als trajecten echt serieus worden, gaan wij face-to-face met kandidaten aan tafel zitten.”

Stap verder

Dit jaar is VAPRO Recruitment begonnen met het toekennen van labels aan kandidaten. Koehorst: “Normaal gesproken solliciteert een kandidaat, waarna de recruiter hem interviewt en onderzoekt of hij uit het goede hout is gesneden. Als dat het geval is, wordt de kandidaat aan de opdrachtgever voorgesteld. Zo doet iedereen het. Wij gaan echter een stap verder. Wij onderwerpen alle kandidaten aan een extra houding- en motivatietoets. Pas als wij zien dat iemand de juiste houding heeft, dragen wij hem aan de opdrachtgever voor.” Verder biedt VAPRO Recruitment operators en onderhoudsmensen die wel over ervaring maar niet over een branchediploma beschikken de mogelijkheid aan om die kosteloos te halen. “Als vakbekwame mensen er niet zijn, dan maken wij ze wel vakbekwaam! Die totale begeleiding, in combinatie met de houd- en motivatietoets, maakt onze aanpak uniek.”

Commitment

Om als recruiter succesvol te kunnen zijn, komt het volgens Koehorst op commitment aan. “Wij streven ernaar dat klanten vertrouwen hebben in wat wij leveren. Als je aanvragen op de juiste manier invult en steeds weer met kwalitatief sterke kandidaten komt, dan ontstaat er commitment. Dat houdt ook in dat klanten tijdig reageren als wij een CV of toets van een kandidaat voorleggen. Als een bedrijf eerst een week lang intern moet overleggen, is de kandidaat er veelal niet meer. Die heeft keuze in overvloed, want er zijn letterlijk duizenden vacatures.” Het komende jaar wil Koehorst klanten bewijzen dat VAPRO Recruitment toegevoegde waarde kan bieden, als die commitment bij klanten er is. “Ik geloof sterk in de combinatie van VAPRO Recruitment met VAPRO Opleiden. Met een kwalitatief goede instroom ontstaat er vanzelf een sterke doorstroom. Bedrijven die die twee werelden combineren, halen steeds meer rendement uit hun investeringen.”

Markttrends

“De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat bedrijven mogelijk terugkomen op hun besluit om hun productie naar het buitenland te verplaatsen. “De productie lijkt nu weer naar Europa terug te komen. De vraag is waar”, zegt Ebert Koehorst van VAPRO Recruitment. Naast deze trend signaleert hij nog een andere. Die heeft met robotisering en automatisering te maken. “Robotisering en automatisering vergen nu nog hogere investeringen dan het aantrekken van mensen. Bij een blijvende schaarste op de arbeidsmarkt kan het echter gebeuren dat producenten in nieuwe machineparken investeren waarvoor veel minder ‘handjes’ nodig zijn om die te bedienen. Ik zat dat als een bedreiging.”

Detavast

VAPRO Recruitment is – zoals de naam ook aangeeft – gespecialiseerd in het rekruteren van medewerkers voor producenten in diverse sectoren. “Wij focussen ons over alle branches heen”, zegt Koehorst. “De afgelopen jaren hebben wij ons ontwikkeld tot een middelgrote speler. We hebben de ambitie nog verder te groeien. Binnenkort openen wij in Rotterdam een nieuw, vierde filiaal.” Het verschil tussen een uitzendbureau en VAPRO Recruitment is dat de eerste zich op korte cycli richt om pieken in de werkdruk op te vangen. “VAPRO Recruitment detacheert mensen. Niet voor projecten, maar voor de duur van een jaar. Dat noemen wij ‘detavast’. Na dat jaar kan een bedrijf de medewerker kosteloos overnemen.”

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!