- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Dankzij een slim digitaal monitoringsysteem is Van der Ende Valve Services in staat de gezondheid van de honderd meest kritische regelkleppen in een chemische fabriek in Rotterdam te bepalen. Hierdoor kan gericht worden besloten wat er met welke klep bij een turnaround moet gebeuren. Na een eerste test met het toepassen van deze diagnostische software Valve Aware, zoals het systeem heet, wordt het nu ook bij een raffinaderij getest. “Ook hiermee helpen wij de klant ontzorgen”, zegt Vincent van der Lugt van het in Maasdijk gevestigde bedrijf.
Van der Ende Valve Services is al ruim vijftig jaar specialist in het reviseren van kleppen, veiligheden en afsluiters. Ook is het partner van gerenommeerde merken zoals Masoneilan, Consolidated, Fisher, Leser, Groth, en DeZURIK [zie kader, red.]. “Het is niet mijn bedrijf, maar óns bedrijf”, maakt directeur/eigenaar Hans van der Ende direct aan het begin van het gesprek duidelijk. “De winst die wij maken, investeren wij in nieuwe apparatuur. Zo hebben wij de afgelopen jaren veel geïnvesteerd, zoals in een cleanroom, testbanken en verschillende machines, waarmee we onze toegevoegde waarde voor de klant naar een hoger niveau brengen.”
Van der Ende is de tweede generatie die het bedrijf leidt. Zijn vader Arie van der Ende richtte het 57 jaar geleden op. “In 1965 begon hij voor zichzelf met de revisie van regelkleppen. Shell was zijn grootste klant en dat ging goed. Hij had zo’n vijf man in dienst”, vertelt zijn zoon, die eind jaren zeventig bij het bedrijf in dienst trad. “Ik had de MTS afgemaakt en wilde door naar de HTS, maar mijn vader vroeg mij om bij hem te komen werken want de voorman ging weg. Dat heb ik gedaan. Tot mijn 34e heb ik daarnaast nog avondopleidingen gevolgd.” Hij omschrijft zichzelf als een ‘kwaliteitsfreak’. Toen hij bij Shell een Duitse testbank zag, wilde hij er ook een aanschaffen. “Omdat mijn vader de investering te hoog vond, heb ik er zelf een gebouwd.”
“Ik geloof erg in de driehoeksverhouding tussen onze klant, de producent en wij als revisiebedrijf. Wij staan voor een open werkrelatie en werken ook met onze leveranciers op basis van vertrouwen samen. Voor revisiebedrijven is dat niet altijd vanzelfsprekend, want vroeger maakten zij veel producten na. Wij bieden altijd originele OEM-onderdelen aan.” Vanaf medio jaren negentig breidde Van der Ende het aanbod uit van alleen regelkleppen naar ook afsluiters en veiligheden.
In 2009 betrok Van der Ende het huidige moderne onderkomen aan de Honderdland in Maasdijk. “Ons pand is drie keer zo groot als het vorige. Bij de verhuizing daarvoor gingen we ook al naar een drie keer zo grote vestiging.” Deze investering kon worden gedaan, legt hij uit, omdat de financiële positie van het bedrijf gezond was en nog altijd is. “Wat wij verdienen wordt voor een groot deel weer in het bedrijf geïnvesteerd. Dat heeft ons ook door de economische crisis geholpen, die in 2009 uitbrak. Het gaat erom dat je aantrekkelijk bent voor klanten. Je moet er voor de klant zijn. Omzet interesseert mij niet, wel dat onze jongens plezier hebben en goed werk leveren. Dat leidt tot een hoge klanttevredenheid. Ik beleef vooral vreugde aan het bedenken van innovatieve oplossingen voor problemen. Zo hebben wij een custom made klep ontwikkeld die een offshore klant een aanzienlijk lager luchtverbruik opleverde.”
Revisie, het specialisme waarin Van der Ende van oudsher in thuis is, valt onder de servicetak van het bedrijf. “Wij hoeven niet de grootste, maar willen wel de beste zijn”, zegt Hans van Wijk, die verantwoordelijk is voor business development. Van der Ende kan raffinaderijen, chemische fabrieken, voeding, energie en offshore bedrijven tot zijn klantenkring rekenen. In de werkplaats in Maasdijk reviseert, onderhoudt en modificeert het kleppen, veiligheden en afsluiters. Vrijwel alle werkzaamheden voor revisie worden in eigen beheer gedaan. De werkplaats is voorzien van moderne machines voor stralen, spuiten, machineren, leppen en testen. Van Wijk: “Ook voeren wij werkzaamheden on site uit, zoals het modificeren van een klep van analoog naar digitaal. Op basis van een inspectie op de site kunnen wij met klanten meedenken. We willen ze ontzorgen. Onze monteurs worden bij OEM’ers getraind. Zo borgen wij de kwaliteit. Je kunt ons zien als een merkdealer in plaats van een normale garage. Het is net als wanneer je je auto voor een beurt naar de garage brengt. Wij vragen of er nog problemen zijn en lezen kleppen op de computer uit.”
Over uitlezen gesproken, Van der Ende heeft recent een test uitgevoerd bij een grote chemische fabriek in Rotterdam waarbij kleppen met behulp van een slim softwaresysteem worden gemonitord. ‘Valve Aware’ heet het, waarover Vincent van der Lugt enthousiast is. Hij werkt als project engineer bij Van der Ende, waar hij zich op turnarounds richt. “Net als bij onze klanten is onze service-organisatie opgesplitst in turnarounds en maintenance. Ook bij turnarounds willen wij klanten bij de hand nemen.” Bij de genoemde chemische plant had de asset owner uit de circa tweeduizend kleppen de honderd meest kritische geselecteerd. “Die zijn wij gaan monitoren. Deze regelkleppen zijn voorzien van een advanced digital smart positioner, die met het DCS-systeem communiceert.”
“Aan de hand van diverse parameters kunnen wij trends signaleren”, vervolgt Van der Lugt. “Als het gedrag van een klep verandert – hij gaat bijvoorbeeld meer lucht verbruiken – kan dat duiden op een komende storing. Op basis van de metingen stellen wij een rapportage op, gevolgd door een advies. De klant kan vervolgens bepalen wat te doen. Voor de eerstvolgende turnaround kon dankzij onze gegevens een gerichte scopelijst worden opgesteld.” Inmiddels wordt een tweede, soortgelijk systeem bij een andere grote klant van Van der Ende uitgerold. Van der Lugt verwacht er veel van: “Dit systeem heeft zoveel potentie. Dankzij advanced diagnostics kun je meer uit de data halen, waardoor voorspellend onderhoud mogelijk wordt. Dat dit voornamelijk op afstand gebeurt, is met het oog op de coronapandemie alleen maar prettig voor onze klanten.”
Van der Ende Valve Services reviseert niet alleen, het is ook aanbieder van nieuwe kleppen, veiligheden en afsluiters. “Wij zijn zowel leverancier als servicepartner van onder meer Masoneilan (regelkleppen), Consolidated (veerveiligheden) als Groth (tankveiligheden). Daarnaast werken wij samen met andere gerenommeerde fabrikanten, zoals DeZURIK (speciale kleppen)”, vertelt Hans van Wijk van Van der Ende. De combinatie in één bedrijf van zowel revisie als leverancier zie je volgens hem niet zo vaak. “Wij hebben in Maasdijk een zeer grote voorraad nieuwe Masoneilan Camflex-regelkleppen (t/m 10”) en Masoneilan parts. Daarnaast hebben wij een aanzienlijke voorraad occassion parts die wij in overleg met en na akkoord van de klant kunnen inzetten. Hiermee kunnen wij klanten snel ontzorgen zodat zij hun productie kunnen voortzetten.”
Een van de meest krachtige tools op het gebied van valve asset management die Van der Ende Valve Services binnenkort gaat gebruiken. Dat is volgens Van der Ende het nieuwe Valve Keep, een makkelijk te gebruiken cloud-softwareprogramma dat de levensloop van kleppen vastlegt. Dit levert de klant rapporten op over de standaard klepgegevens en onderhoudshistorie van de klep. Dit systeem maakt samen met het eerder genoemde Valve Aware Advanced Diagnostic deel uit van het Valve Life Cycle Management-pakket