Select Page

uvex

door | 26 nov, 2021 | Bedrijveninfo

Voor mens en milieu

De verlichting was al vervangen door led-lampen, de energie was al groen en de verpakkingen waren al duurzaam gemaakt. Nu heeft uvex, producent van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM), ook een lijn duurzame producten op de markt gebracht. Een flink deel van de fossiele grondstoffen is vervangen door biobased en gerecyclede materialen. 

Al jarenlang is ‘protecting people’ de missie van uvex, de in Zuid-Duitsland gevestigde producent van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Producten als veiligheidsbrillen, schoenen, helmen, handschoenen, kleding en gehoorbescherming dienen immers om mensen op de werkvloer te beschermen. Sinds kort heeft uvex de missie ‘protecting people’ aangevuld met de duurzaamheidsmissie ‘protecting planet’. Niet dat duurzaamheid voor die tijd geen thema bij uvex was, zegt sales & marketing director Peter Meyer van uvex Benelux. “In tegenstelling tot veel andere PBM’s worden onze producten in Duitsland en elders in Europa geproduceerd. Zo maken wij al onze brillen in Duitsland. De Duitsers hebben een reputatie op het gebied van automotive, bier en optische producten. Ook produceren wij onze helmen en handschoenen in Duitsland, wat in de PBM-markt uitzonderlijk is.” Dat biedt niet alleen voordeel op het gebied van leveringszekerheid – van stijgende containerprijzen of een opstopping in het Suezkanaal heeft de fabrikant geen last – maar komt ook de toegevoegde waarde ten goede.

Peter Meyer

Made in Germany

Die zit hem vooral in het comfort en de duurzaamheid, legt Meyer uit. “Kijk, elk merk auto heeft vier wielen, een stuur en andere technische kenmerken die typisch zijn voor een auto. Maar de ene auto biedt meer comfort dan de andere. De producten van uvex bevinden zich in het hogere segment van de markt.” Daarbij is de vraag belangrijk waarvoor klanten PBM’s willen gebruiken. Iemand die de hele dag een beschermingsbril draagt, heeft een andere nodig dan een collega die hem maar vijf minuten per dag opzet. Daarnaast heeft de vermelding ‘made in Germany’ duurzaamheidswaarde. Meyer hierover: “Wij maken betere producten die langer meegaan dan die van andere aanbieders. Zo zijn onze veiligheidsbrillen voorzien van een innovatieve, permanente en beschermende lenscoating. De aanschafprijs is dan misschien hoger dan een Chinees exemplaar, maar onze brillen gaan aantoonbaar langer mee. Hierdoor hoeven klanten er minder van te kopen, met ook weer minder afval tot gevolg.”

Duurzame productie

Naast de duurzaamheidsvoordelen die deze Duitse ‘Gründlichkeit’ biedt, is uvex een aantal jaar geleden met verschillende milieumaatregelen gestart. “Zo maken wij gebruik van groene energie, energiezuinige verlichting, waterzuivering en groen gas. Ook hebben wij de verpakkingen verduurzaamd. Onze catalogus wordt niet meer op luxe papier, maar gerecycled papier gedrukt”, somt Meyer op. Maar dit is niet genoeg, vond men bij uvex. Het besloot ook de producten zelf te vergroenen, niet aan de achter-, maar de voorkant. “Op de doppen van diverse frisdrankfabrikanten staat ‘please recycle’ vermeld. Dat is op zich mooi, maar de frisdrankproducent heeft er zelf geen hand in of dit ook daadwerkelijk gebeurt. Voor ons geldt hetzelfde. Daarom hebben wij onze producten aan de voorkant verduurzaamd. Hier is een lang traject van ontwikkelen en testen aan vooraf gegaan.”

Gerecycled productieafval

Zo presenteert uvex een nieuwe lijn brillen die zijn gemaakt van zowel biobased als gerecyclede materialen. De lens is gemaakt van plantaardige olie, delen van het montuur van gerecyclede PET-flessen en de hoofdband van gerecycled garen. “In het frame van de brillen is gegranuleerd afval verwerkt. Er is twintig procent gerecycled materiaal in opgenomen, met behoud van de technische eigenschappen. In totaal bevatten de brillen uit deze i-range, zoals de lijn heet, tot dertig procent biobased of gerecyclede materialen. Elke persoon die zo’n bril draagt, draagt een steentje bij aan het milieu.” Ook introduceert uvex een nieuwe, duurzame schoenenlijn. Bijzonder hieraan is dat de zolen voor tien procent bestaan uit verzameld en vermalen productieafval. “Normaal gesproken wordt dit weggegooid”, zegt Meyer. “Dat betekent dat we tien procent minder grondstoffen nodig hebben. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar uvex produceert jaarlijks twee miljoen paar schoenen. Dan is een reductie van tien procent aan grondstoffen wel degelijk heel veel.” Verder is de bovenzijde van de schoenen niet meer van leer – wat in een vervuilend productieproces wordt gemaakt – maar volledig uit gerecyclede PET-flessen geproduceerd. “Het materiaal is ademend, waterdicht en licht. We zijn er echt trots op. Ook de inlegzolen zijn honderd procent van gerecycled materiaal gemaakt. De voering tot slot bestaat uit gerecycled polyester en bamboe, een plant die snel groeit en weinig water nodig heeft, waardoor deze een minder zware impact op het milieu heeft.”

Transparant

Om op een objectieve manier te kunnen vaststellen hoeveel CO2-reductie de productie van deze ‘groene’ producten oplevert, maakt uvex gebruik van software volgens DIN EN ISO 14021-2016. “Je kunt wel zelf gaan rekenen en zo tot mooie resultaten komen, maar veel liever volgen wij de EN-norm. Dat vinden wij belangrijk, omdat wij hier transparant over willen zijn. De resultaten staan of vallen met de data die wordt ingevoerd, over het materiaal, de productielocatie en het transport, zowel van de gerecyclede grondstoffen als de producten van de fabriek naar het magazijn en uiteindelijk de klant”, verduidelijkt Meyer. Uit de berekeningen blijkt dat een paar duurzame schoenen van uvex een CO2-footprint van 7,8 kilo heeft. Ter vergelijking: bij het maken van een paar reguliere schoenen bedraagt dit 9,1 kilo CO2. Meyer: “Een verschil van 1,3 kilo lijkt niet zo gigantisch. Maar bedenk dat wij Volkswagen 10.000 paar van deze schoenen leveren. Dan heb je het over een totale CO2-reductie van 13.000 kilo!”

‘On going topic’

Op een grote Duitse vakbeurs presenteerde uvex de nieuwe duurzame producten dit najaar voor het eerst. De reacties die de producent ontving, waren erg positief, zegt Meyer. “We zijn de conceptfase voorbij. Klanten kunnen vandaag duurzame brillen, handschoenen, schoenen en helmen bij ons bestellen. In elke productgroep hebben wij een stap gezet.” Maar dat betekent niet dat het werk gedaan is, beseft hij. “We streven ernaar om meer producten te gaan verduurzamen. De schoenen die we hebben verduurzaamd, zijn modellen voor lichte werkzaamheden. We gaan ook duurzame schoenen voor zwaardere toepassingen ontwikkelen. Het duurzame gamma moet breder worden. Want: duurzame vooruitgang is nooit klaar. Het is een ‘on going topic’.”

Stabiel Duits familiebedrijf

Het in het Beierse Fürth gevestigde uvex is een sinds 1926 bestaande producent van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Er werken 2.600 medewerkers bij het familiebedrijf, dat naast PBM ook ski- en fietsbrillen en -helmen maakt. Peter Meyer werkt er al 19 jaar. “Het prettige aan een familiebedrijf als uvex is de langetermijnvisie waar vanuit wordt gegaan. Het is een stabiel bedrijf. Aan de PBM-markt spreekt mij vooral het persoonlijke aspect aan. In tegenstelling tot bulkartikelen komt het erop aan mensen op maat te helpen en adviseren.”

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!