- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
In de komende decennia gaat de vraag naar waterstof sterk toenemen. Volgens Nico van Dooren van het Havenbedrijf Rotterdam zal tien procent van de waterstofbehoefte lokaal worden geproduceerd.
“In 2050 zal de vraag naar groene waterstof twintig miljoen ton bedragen”, zei director new business development Nico van Dooren van het Havenbedrijf Rotterdam op het congres Rotterdam Energy Port. “Tien procent zal lokaal worden geproduceerd.”
“Dat komt in de buurt van Duitsland, dat op vijftien procent zit. Dat betekent dat wij negentig procent van de waterstof van elders zullen halen.” Daarvoor is het Havenbedrijf Rotterdam in gesprek met een veelheid aan landen, waaronder IJsland, Schotland, Spanje, Portugal, Namibië, Zuid-Afrika, Marokko, Australië en Canada.
Het havenbedrijf wil in de Rotterdamse haven een waterstof-hub creëren. Dat biedt volgens Van Dooren ook een praktisch voordeel: “Afnemers hier zijn altijd een paar cent goedkoper uit dan wanneer je helemaal aan het eind van de pijpleiding zit.”
Lees in de volgende editie van Europoort Kringen een uitgebreid verslag van dit congres.
Zie ook: Studie naar grootschalige import van waterstof
In the coming decades, the demand for hydrogen will increase dramatically. According to Nico van Dooren of the Port of Rotterdam Authority, ten percent of hydrogen demand will be produced locally.
“In 2050, the demand for green hydrogen will be twenty million tonnes,” said director new business development Nico van Dooren of the Port of Rotterdam Authority at the Rotterdam Energy Port congress. “Ten percent will be produced locally,” he added.
“That comes close to Germany, which is at fifteen percent. That means we will get ninety percent of the hydrogen from elsewhere.” To this end, the Port of Rotterdam Authority is in talks with a multitude of countries, including Iceland, Scotland, Spain, Portugal, Namibia, South Africa, Morocco, Australia and Canada.
The Port Authority wants to create a hydrogen hub in the port of Rotterdam. According to Van Dooren, this also offers a practical advantage: “Customers here are always a few cents cheaper than if you were at the very end of the pipeline.”
Read a full report on this conference in the next edition of Europoort Kringen.