- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
De opslagtanks van ETT in de Europoort zijn in principe altijd verhuurd en in gebruik. “Dat is voor ons extra reden om de inspectie van onze tanks zo kort mogelijk te laten duren”, zegt Ralph van Dijk van het bedrijf. De inzet van drones door Terra Inspectioneering biedt daarbij uitkomst. Hiermee is de inspectieduur verkort van twee weken naar twee dagen. Het verhaal van een klant van het eerste uur.
Het op de Moezelweg gevestigde Euro Tank Terminal (ETT, onderdeel van de VTTI group) beschikt over 36 opslagtanks voor de opslag van stookolie, jet fuel, methanol en gasolie. Volgend jaar neemt ETT zes nieuwe opslagtanks op het terrein in gebruik voor de opslag van stookolie. “De markt voor stookolie is blijkbaar nog steeds goed”, verklaart maintenance engineer Ralph van Dijk van het tankopslagbedrijf de uitbreiding.
Hij zegt bijna dagelijks te worden benaderd door partijen die beweren iets heel moois te hebben uitgevonden. “Negen van de tien keer blijkt dat een lege huls te zijn”, vertelt hij. Ook Terra Inspectioneering – dat toen nog Ronik Inspectioneering heette – was een van de vele bedrijven die met ETT contact opnamen. “Het bedrijf stond nog in de kinderschoenen”, zegt oprichter en commercieel directeur Marien van den Hoek van Terra Inspectioneering. “We hadden toen net besloten om ons met drones op de inspectie van besloten ruimtes te richten. We hadden een pilot met Oiltanking in Terneuzen achter de rug en omdat ik de maintenance manager van ETT kende, klopten wij ook hier aan.” Van den Hoek bood ETT aan om met behulp van drones de visuele inspectie van opslagtanks te verrichten. Een aanbod dat Van Dijk met interesse aanhoorde, maar waar hij toen nog niet op in ging. Van Dijk: “Ik zei: ‘We hebben er pas echt wat aan als er kan worden gemeten.’ Anders moest ik daarvoor alsnog mensen de tank in naar boven sturen.”
Anderhalf jaar later meldde Van den Hoek zich opnieuw, ditmaal met een drone die zowel visuele inspectie als metingen op zich kan nemen. Dit keer ging Van Dijk overstag: “Al bij de eerste keer dat wij het uitprobeerden, zag ik al dat deze manier van inspecteren toegevoegde waarde bood. Het probleem met opslagtanks voor stookolie is namelijk dat het een verwarmd product is. Op de tank zit PUF-isolatie, dat je het liefst niet wilt weghalen. Maar door de verwarmde stookolie ontstaat er inwendig condensvorming, wat de kans op corrosie vergroot. We liepen al een aantal jaar tegen dat probleem aan. We hebben mensen met behulp van rope access de dakconstructie en wanden laten meten, maar dat duurt twee weken. Ook kun je crawlers gebruiken, maar daarvoor moeten de wanden goed worden schoongemaakt en moet je gaten in het dak maken omdat de apparatuur anders valt en die dus gezekerd moet worden. Dat terwijl de inspectie door Terra Inspectioneering binnen twee dagen klaar is. Vandaar dat ik ze met open armen heb verwelkomd.”
Daarbij speelt een belangrijke factor mee: de opslagtanks van ETT staan volgens Van Dijk standaard vol. “Bij andere opslagterminals is er vaak wel een tank leeg, waardoor je makkelijker een andere tank uit bedrijf kunt nemen. Dan verplaats je de inhoud van de ene naar de andere opslagtank. Maar wij hebben die luxe niet. Als een tank voor inspectie buiten bedrijf moet worden genomen, zitten wij altijd de klant in de weg. Dat weten ze ook, maar toch vinden ze dit blijkbaar een prettige terminal, want we zitten altijd vol. Voor ons is er daarom veel aan gelegen opslagtanks zo kort mogelijk buiten bedrijf te nemen. We hanteren voor dat soort situaties een pitstop-strategie, waarmee we ons op worst case scenario’s voorbereiden. We maken bijvoorbeeld afspraken met aannemers dat zij hun materiaal al van tevoren klaarleggen. Zo bereiden we ons voor op wat we redelijkerwijs kunnen verwachten. Je begrijpt dus dat we er niet zo vrolijk van worden als we een opslagtank twee weken voor rope access buiten bedrijf moeten nemen. De tijdswinst die de inzet van Terra Inspectioneering ons oplevert, is daarom een groot voordeel. Daar komt bij dat ik de gegevens van de drones kan verifiëren. De drones filmen en maken foto’s. Ook kan de software 3d-modellen maken. In tegenstelling tot de foto’s die rope access-medewerkers vaak maken, zijn de foto- en videobeelden fantastisch van kwaliteit.”
Bij een van de eerste testvluchten van een drone in een opslagtank had Van Dijk een eye-opener. “De drone was aan het meten in de tank, maar viel naar beneden. Je kon zien dat hij door de val zwaar beschadigd was. Ik dacht dat dit een groot probleem was, maar de mensen van Terra zeiden dat ze al de volgende dag terug konden komen. Die avond zouden nieuwe onderdelen van de drone worden ge-3d-print.” Dit bleek mogelijk omdat Terra de drones zelf ontwerpt en ook zelf met 3d-printers maakt. In eerste instantie inspecteerden de drones van Terra alleen de tankwanden. Mede op verzoek van Van Dijk startte Terra ook met de inspectie van dakconstructies. “Eerst deden ze alleen de onderflens, maar inmiddels kan Terra het hele profiel meten. Alle genormeerde maten worden gemeten, waardoor wij een goed beeld hebben van de corrosievorming. Of mij dit nieuwe inzichten heeft opgeleverd? Niet direct, wel is dit de realisatie van wat ik altijd al had willen hebben. In dakconstructies kunnen zich nu eenmaal probleemgebieden bevinden, maar die zijn moeilijk bereikbaar. Ik heb nu beter zicht op de risico’s”, aldus Van Dijk.
Terra Inspectioneering behoort tot een select groepje van leveranciers waarmee Ralph van Dijk van ETT graag van gedachten wisselt over ‘issues’ die spelen. “Ze gaan er inhoudelijk mee aan de slag en komen met oplossingen. Daarom steek ik hier graag mijn tijd en energie in.”
Een van de onderwerpen waarover Ralph van Dijk en Marien van den Hoek van Terra Inspectioneering zich buigen, is corrosie onder isolatie. “Zeker met onze PUF-gespoten opslagtanks is dat een lastig te detecteren probleem. Het is een lokaal probleem dat je met interne metingen meestal niet oppikt, maar kan grote consequenties hebben. In het ergste geval heb je een lek in een tankwand.” Het is mogelijk een tankwand met behulp van een hoogwerker visueel te controleren op gebreken die duiden op corrosie. Vervolgens dient op deze plekken isolatie verwijderd te worden om te controleren of er daadwerkelijk problemen onder zitten. Dat is kostbaar en ook bestaat de kans dat plekken bij visuele inspectie over het hoofd worden gezien.
Mogelijk biedt het gebruik van de nieuwste warmtebeeldcamera’s op drones een oplossing in combinatie met de laatste AI (artificial intelligence)-technologie. ETT is hierover met Terra Inspectioneering in gesprek. “Warmtebeeld maakt temperatuurverschillen zichtbaar. Dankzij thermografie kun je natte isolatie opsporen. Temperatuurverschillen kunnen echter ook ontstaan door onregelmatigheden in de PUF- isolatie. In het verleden hebben we getest met thermografie, maar dat bleek een probleem en de uitkomsten waren dus niet betrouwbaar. We hebben nieuwe ideeën ontwikkeld met Terra Inspectioneering. Hoe snel we met de testen gaan beginnen? Wat mij betreft zo snel mogelijk!” Daarnaast gaat Terra Inspectioneering een andere pilot bij ETT uitvoeren: het visueel inspecteren van piperacks op hoogte met behulp van drones. van Dijk: “We gaan kijken hoe het werkt, wat het oplevert en hoe de rapportages eruit zien. Ook UT-metingen zijn daarbij een concrete optie. Als de test slaagt, wil ik bij de toezichthouder NL-CBI aanvragen of Terra Inspectioneering op deze manier de inspectie mag uitvoeren op onze keurplichtige leidingen. Ik verwacht dat dit geen probleem zal zijn.”