- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
TCC staat steeds meer asset owners bij met het onboarden van personeel voor turnarounds. “Wij instrueren en testen medewerkers voordat de werkzaamheden beginnen”, zeggen eigenaar Peter Goedendorp en managing director Marlies Tump van het bedrijf. Dit komt volgens hen niet alleen de veiligheid en kwaliteit ten goede, maar maakt ook de instroom van medewerkers aan de poort beduidend efficiënter.
“Onze core business is het trainen van mensen voor de uitvoering van risicovolle taken in de industrie”, introduceert Marlies Tump. TCC Trainingen – dat voluit ‘TCC Trainingen & Cursus Centrum’ heet – komt voort uit het uitzendbureau TCC Personeel, dat Peter Goedendorp twintig jaar geleden begon. In 2005 startte hij met het geven van trainingen, eerst alleen voor de uitzendkrachten van TCC Personeel [zie ook het kader, red.]. Daarna ging hij ook voor externe opdrachtgevers trainingen verzorgen. In 2016 breidde TCC Trainingen uit met een vestiging in Antwerpen en twee jaar geleden volgde de opening van een vestiging in Zuidbroek (Groningen). “Wij trainen voor VCA, SIR (Stichting industriële reiniging), SOG (SSVV opleidingengids) en BeSaCC (Belgian Safety Criteria for Contractors)”, licht Goedendorp toe. Tump vult aan: “Wij ontzorgen en bewaken het complete opleidingsvraagstuk voor onze klanten. Wat begonnen is in Rotterdam, is op verzoek van grote partijen ook in België en Groningen vormgegeven.”
Inmiddels zijn er ongeveer dertig mensen werkzaam bij TCC Trainingen, dat honderden bedrijven tot haar klantenkring kan rekenen. “Zaken als inkoop, verkoop, planning en de boekhouding wordt centraal vanuit Rotterdam geregeld. Op de vestigingen zelf vinden alle trainingsgerelateerde zaken plaats en zijn op elke vestiging gelijk. De manier van trainen is hetzelfde, alleen de normen kunnen verschillen”, aldus Goedendorp. Hij begon destijds met 80 vierkante meter en is in de loop der jaren doorgegroeid naar bijna 13.000 vierkante meter aan trainingsfaciliteit. “We doen wat we beloven, dan komen klanten terug, en vaak op meerdere TCC locaties”, verklaart Tump. Goedendorp vertelt hoe TCC ook trainingen verzorgt voor grote opdrachtgevers in Duitsland. “We hebben er op verschillende locaties met succes getraind. Nu zie je dat er ook vraag naar onze trainingen in Spanje en Oostenrijk begint te ontstaan.”
In Nederland en België is er een landelijke norm en zijn certificaten als voor SIR, VCA, SOG, en BeSaCC centraal opgeslagen in een landelijke database. “In het buitenland zie je dit beeld veel minder en soms helemaal niet”, zegt Goedendorp. “Er wordt getraind, maar er is onderling weinig tot geen afstemming. Mede hierdoor wordt de vraag naar veiligheidstrainingen vanuit vele landen in Europa steeds groter. TCC Trainingen biedt het lesprogramma inmiddels in diverse talen aan. Hiermee wordt ingespeeld op de vraag van onze internationale klanten. Op deze manier proberen de bedrijven invulling te geven op het groeiende personeelstekort en de grote vraag naar vakbekwaam personeel tijdens turnarounds.”
In de vorige editie van Europoort Kringen stipten Tump en Goedendorp een aantal ontwikkelingen op het gebied van opleiden en de arbeidsmarkt aan, ditmaal brengen ze de sterke trend rond onboarding onder de aandacht. Ongeveer zes jaar geleden ontstond de eerste vraag hiernaar, herinnert Tump zich. “Aangezien de arbeidsmarkt vanaf 2009 krapper begon te worden, zijn wij destijds gestart met onze Test- en Veiligheidsdagen. Dit waren een soort open dagen, waar mensen op een laagdrempelige manier met de industrie konden kennismaken.” Goedendorp vervolgt: “In 2016 vroeg een grote producent in het Rotterdamse chemische cluster of wij onze Test- en Veiligheidsdagen niet konden omvormen tot een onboardingprogramma. De arbeidsmarkt was ondertussen nog dunner geworden en er werden toen al meer werknemers uit het buitenland aangetrokken. Deze ontwikkeling heeft zich doorgezet. Waar vroeger zeventig procent van de mensen bij een turnaround uit eigen personeel van de aannemer bestond, ben je nu blij als veertig procent van de medewerkers Nederlands spreekt. Deze asset owner krijgt 2.500 mensen op de site tijdens een turnaround. Hoewel er met gerenommeerde aannemers wordt samengewerkt, wil je wel weten wat voor vlees je in de kuip hebt.” Om hiervan een idee te krijgen is het testen van de vaklieden vaak de enige optie. De buitenlandse certificaten die noodzakelijk zijn om de risicovolle taken uit te mogen voeren zijn vaak bijzonder lastig te controleren. Door het ontbreken van de achterliggende toetstermen of richtlijnen is het niet mogelijk de ‘zwaarte’ van het certificaat te bepalen. Ook een vergelijk met het basisniveau dat in Nederland en België geldt is dan niet vast te stellen. Testen op de vereiste vaardigheden is de enige optie.”
Zo startte TCC Trainingen haar onboardingprogramma, waarin volgens Tump en Goedendorp alles draait om veilig werken. “Je wilt dat iedereen die ‘s ochtends naar het werk gaat, ‘s avonds zijn of haar gezin wel weer in de ogen kan kijken”, zegt Tump. Op een doordeweekse avond ontvangt het bedrijf zestig mensen voor het onboardingprogramma en in de weekenden is dit het veelvoud hiervan. De vooraf geregistreerde kandidaten kunnen eerst samen genieten van een maaltijd. “Je ziet dan al de saamhorigheid ontstaan. Men heeft het idee dat ze samen voor de turnaround willen gaan. Vaak geeft de opdrachtgever een toelichting over onder meer de speerpunten van de turnaround. Vervolgens worden het veiligheidsbewustzijn en het vakmanschap getest. Kan een flensmonteur wel wat hij zou moeten kunnen?”, vertelt Goedendorp. “De laatste jaren ontstaan er wel een kentering. Door het gebrek aan goede arbeidskrachten is de nadruk veel meer op instrueren komen te liggen. Natuurlijk wordt aan het eind wel gecontroleerd of iedereen het heeft begrepen. Op deze manier laveren wij mee met de arbeidsmarkt”, legt Tump uit.
“Iedereen is welkom en iedereen krijgt ook een kans. Maar veiligheid staat voorop. Wie bijvoorbeeld wel kan sleutelen, maar niet hijsen, kan toch aan het werk. Of hij wordt gekoppeld aan een meer ervaren collega. Iedereen die het onboardingprogramma heeft voltooid, ontvangt een badge die toegang tot de turnaround geeft”, zegt Tump. Sinds 2016 hebben ruim 15.000 mensen het onboardingsprogramma van TCC Trainingen doorlopen. Voor turnarounds, maar ook voor bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten.
Het onboardingsprogramma heeft inmiddels bewezen dat het ook de wachttijd aan de poort bij een fabriek tijdens een turnaround drastisch terugbrengt, stelt zij. Doordat iedereen vooraf aan de turnaround is geïnstrueerd en getest, maar ook een toegangsbatch heeft ontvangen, wordt het wachten om op het terrein van de opdrachtgever te komen tot een minimum beperkt. Tump: “Turnarounds duurden vroeger soms wel acht tot tien weken, maar worden steeds meer teruggebracht tot een minimum doorlooptijd. Dat vergroot de pieken van het aantal mensen dat tegelijkertijd aan het werk moet, wat een extra druk geeft op de toch al krappe arbeidsmarkt. De toestroom van vakmensen vanuit Europa wordt steeds groter. Ook is het een extra belasting voor aannemers, die in een korte periode moeten schakelen. Belangrijk is dan dat er een goede samenwerking is tussen alle partijen. Door korte lijnen en het juiste logistieke proces is het mogelijk in een zeer korte tijd een grote groep mensen met de juiste competenties te mobiliseren.”
De vraag naar de onboardingdiensten neemt toe, zien Goedendorp en Tump. “Niet alleen in Nederland, maar ook in België. Grote bedrijven in de chemie zijn zoekende hoe de wachttijden bij de portiersloges te stroomlijnen en hoe je je ervan kunt verzekeren dat iedereen kan wat hij komt doen. Het instrueren gebeurt tegenwoordig, net als de trainingen, in diverse talen. Op dit moment is het onboardingprogramma beschikbaar in zeventien verschillende talen”, vertelt Goedendorp. “Natuurlijk kun je niet alles elimineren, want het blijft mensenwerk. Kijk, een asset owner kent zijn productieproces, maar minder goed wat een flensmonteur moet kunnen en over welke kennis hij moet beschikken. Je moet verstand hebben van wat je instrueert en hoe je test. Zo moet je weten wat een SOG- of SIR-certificaat ‘waard’ is. Maar ook wat een certificaat uit Polen of België behelst en waar de overlap of de ‘gap’ zit. Dat is onze business en mede daarom besteden klanten dit aan ons uit. Voor een turnaround waaraan 2.500 mensen meewerken, bekijken wij veelal tienduizenden certificaten. Hoe ga je dat doen als dat niet je dagelijks werk is? Voor ons is het al een hele klus! Bedrijven hebben ook niet de ruimte om dit op te pakken.” Goedendorp zou graag zien dat onboarding bij TCC Trainingen niet voor één turnaround of project geldt, maar industriebreed. “Dit zodat je alleen een projectspecifieke instructie hoeft te geven. Het idee is ontstaan om een landelijk of zelfs Europees platform te ontwikkelen, maar dat is echt een meerjarentraject.”
Voor TCC Trainingen – ooit gestart als uitzendbureau – waren twee flensbomen in 2005 het startpunt voor het geven van trainingen. Eigenaar Peter Goedendorp vertelt: “Een klant van mij was failliet gegaan, en ik kon mijn openstaande factuur ruilen tegen twee flensbomen met gereedschap die het bedrijf nog had staan. Ik besloot de flensbomen op een trailer te monteren en liet de mobiele examenlocatie certificeren. Dat wekte de interesse van een grote asset owner in het noorden van Nederland, die mij inschakelde voor het certificeren van hondertachtig mensen in Groningen. Dat was mijn eerste opdracht.”