- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Optimale technische bedrijfsprocessen en onderhoudsmanagementsystemen: dat is waar het team van STEAM Consultancy voor staat. De experts uit Zeeland timmeren al ruim 10 jaar aan de weg op het gebied van optimalisatie van Enterprise Asset Management (EAM). Mét resultaat.
Tekst: Connie Lindhoud
“Bij STEAM houden we ons bezig met optimalisatie van maintenance-management, het verbeteren van onderhoudsprocessen en de implementatie van IT-oplossingen voor asset management”, vertelt Michiel Dekker, directeur en oprichter van STEAM Consultancy. “Onze kracht ligt in het uitvoeren van maintenance- en reliability-verbeterprojecten. We kijken daarbij naar het hele plaatje van technische processen en de onderhoudsorganisatie, het zogenoemde Enterprise Asset Management. Van daaruit ontwikkelen we een verbeter- of implementatieplan met een optimale software-oplossing.”
“We zijn dus geen IT-consultancybedrijf”, benadrukt Dekker. “Onze consultants hebben een achtergrond in technisch onderhoud en delen een passie voor techniek en procesinstallaties. Ze kennen de praktijk van de werkvloer en weten hoe ze medewerkers mee kunnen nemen in een verbeteringstraject dat écht werkt. Het maakt daarbij niet zoveel uit in welke branche onze opdrachtgevers werkzaam zijn: naast partijen in de procesindustrie, maakindustrie en afvalverwerkende industrie is ook een rederij klant bij ons.”
“Een goede samenwerking met de klant is voor ons een voorwaarde om verbeter- en optimalisatietrajecten te kunnen realiseren”, vervolgt Dekker. “Dat gaat verder dan de traditionele klant-leverancierrelatie. Wij werken echt op basis van gelijkwaardig partnership: met de klant samen vormen we één team. We staan schouder aan schouder met onze klant om het beoogde verbetertraject te realiseren. Daarbij geven we gevraagd én ongevraagd advies. Dat is misschien niet altijd leuk om te horen voor een opdrachtgever, maar het levert wel nieuwe inzichten op die leiden tot verbetering van de onderhoudsprocessen en -organisatie. Dit resulteert in klantrelaties die veel langer duren dan één project: veel opdrachtgevers zijn al jarenlang klant bij ons. Als er een nieuw project op stapel staat, een installatie uitgebreid wordt of er een verandertraject aankomt, nemen klanten vaak weer contact met ons op. En daar gaat het om!”
“Een mooi voorbeeld van hoe zo’n partnership werkt is een project dat we enkele jaren geleden hebben uitgevoerd. Een fabriek veranderde van eigenaar en alle systemen voor asset management en bedrijfsvoering werden ontkoppeld. Binnen drie maanden moest een compleet nieuw ERP-systeem worden ingericht. Een huzarenklus van de bovenste plank, waarbij we samen met onze opdrachtgever zo ongeveer dag en nacht in touw zijn geweest. Mooi als het dan lukt om samen de processen voor de bedrijfsvoering en het asset management, mét de bijbehorende passende IT-oplossingen, op tijd live te krijgen!”, vertelt Dekker vol trots.
“Om dit soort projecten succesvol te kunnen uitvoeren is, naast partnership met de opdrachtgever, ook teamwork met softwareleveranciers van belang. Bij STEAM implementeren we EAM-systemen van verschillende softwareleveranciers, al naar gelang de situatie bij onze opdrachtgevers. We maken daarbij de vertaalslag van de klantvraag op het gebied van asset management naar een optimale IT-oplossing. Bij STEAM spreken we namelijk zowel de taal van het onderhoud als de taal van de IT. Een unieke combinatie waarin we echt onderscheidend zijn.”
Dekker vervolgt: “Om de juiste vertaalslag van onderhoud naar een IT-oplossing te kunnen maken hebben onze consultants allemaal een achtergrond in het technisch onderhoud. Zo ben ik zelf ruim 34 jaar geleden begonnen als monteur in de werkplaats van het familiebedrijf. Een prima praktische basis voor mijn latere hts-opleiding en vervolgstudie. Pas bij mijn eerste opdracht om een nieuw asset management-systeem te implementeren heb ik mezelf verdiept in IT-oplossingen en vooral in de juiste implementatie hiervan. Dat was een belangrijke leerschool en we werken nog steeds samen met deze opdrachtgever.”
“Voor onze consultants vind ik de praktische basis daarom ook heel belangrijk”, aldus Dekker. “We leiden ze zelf verder op bij het vergroten van hun kennis en kunde op IT-gebied. Bij de implementatie van een IT-oplossing ligt de focus van onze medewerkers dan ook op de werkbaarheid in de praktijk. Krijgt de onderhoudsmonteur de juiste checklists, onderdeelnummers en informatie op de tablet te zien tijdens zijn werkzaamheden? En zijn alle installaties en onderdelen goed gedocumenteerd in het asset management-systeem? Basale vragen, maar je staat er soms nog versteld van hoeveel verkeerde of verouderde data er in systemen zit en hoe er in de praktijk om procedures heen wordt gewerkt. Hoe mooi is het als je een EAM oplossing kunt laten werken voor je organisatie en de medewerkers? Dat heeft een positief effect op je bedrijfsvoering, betrouwbaarheid van data én het werkplezier.”
“Momenteel zijn we voor veel van onze opdrachtgevers bezig met de implementatie van mobile asset management, het gebruik van mobile devices bij onderhoud. Onderhoudsdata kunnen op deze manier direct worden verwerkt en dat is een mooie stap naar een data-driven, efficiënte werkwijze. IoT (Internet of Things) is momenteel ‘hot’ en een logische vervolgstap waarmee meetgegevens direct uit bijvoorbeeld een procesinstallatie komen. Bij nieuwbouwinstallaties is dit zeker wenselijk en haalbaar, vind ik. Maar veel oude installaties draaien nog op oudere technieken en daar is de implementatie van nieuwe technieken, zoals IoT, nog een flinke uitdaging en misschien niet de meest optimale oplossing. Blijf daarom altijd naar de basis en praktische haalbaarheid kijken, is mijn advies”, zo besluit Dekker.