- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Het Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) hebben een nieuwe samenwerkingsovereenkomst getekend. Dit moet de veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie op van het scheepvaartverkeer ten goede komen.
Vertegenwoordigers van de drie partijen hebben deze week hun handtekening onder de nieuwe overeenkomst gezet. Samen zijn zij verantwoordelijk voor Vessel Traffic Service (VTS) en het beheer van de radarsystemen in de Schelderegio, Maasaanloop en de havens van Antwerpen en Rotterdam. VTS geeft een actueel verkeersbeeld van de scheepvaart en moet zorgdragen voor een snelle en veilige afhandeling van het scheepvaartverkeer. Het bestaat uit radartechnologie, marifonie, CCTV en AIS.
“Met het tekenen van deze overeenkomst zetten we een grote stap om gezamenlijk op te trekken in toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen. Zo kunnen we nieuwe ontwikkelingen sneller verkennen en zijn we een aantrekkelijke partner voor innovaties in de markt”, licht Marcel van Kampen toe, executive manager asset management van Havenbedrijf Rotterdam.
Wouter Faes, manager digital infrastructure & operations van Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, zegt ‘een enorme technologische evolutie in het creëren van situationele awareness’ te zien in het havengebied, met meer geavanceerde sensoriek en data. “Daarnaast evolueert ook de verkeerstrafiek snel, met drones, autonome scheepvaart en een toename van de binnenvaart. Om hierop te anticiperen, willen we samen met andere stakeholders kennis en ervaring uitwisselen. Zo blijven we ons inzetten voor het veilig en efficiënt laten verlopen van het scheepvaartverkeer over de verschillende platformen heen.”