- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Bij Royaal Groep draait het eerst en vooral om mensen, of het nu om medewerkers of klanten gaat. “Onze mensen gaan met plezier naar hun werk en maken de verwachtingen van onze klanten waar”, stelt directeur Jerry Ros. “Als er dan ook onderaan de streep wat overblijft, is onze missie geslaagd.”
De in het voormalige Rotterdamse belastingkantoor, vlakbij de Euromast gevestigde, Royaal Group levert mensen voor het uitvoeren van securitytaken. “Wij bieden een compleet portfolio”, vertelt Jerry Ros. “Je kunt daarbij zowel denken aan beveiligers van objecten bij bijvoorbeeld een fabriek als een mobiele surveillant, receptiemedewerker, brandwacht of verkeersregelaar.” Het bedrijf is zestien jaar geleden door Ros opgericht, waarbij hij een duidelijk doel voor ogen had. In de jaren ervoor werkte hij lange tijd voor een groot beveiligingsbedrijf, met ettelijke tienduizenden medewerkers, telkens terugkerende reorganisaties en overnames. “Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Ik ben iemand die graag met mensen werkt, zonder al te veel schijven. Ik wil snel knopen kunnen doorhakken.”
Hoewel hij in zijn eentje met nul klanten begon, staat Royaal Group anno 2021 als een huis. Er werken inmiddels 220 mensen in loondienst. Toch ligt volgens Ros niet het gevaar op de loer dat er schijven, schakels of eilandjes ontstaan. “Je moet mensen verantwoordelijkheid geven. En de juiste personen met verstand van zaken op de juiste plek zetten. Zo vinden ze hun werk leuk. Dan heb je weinig schijven nodig.” Hij haalt het voorbeeld aan van de afdeling administratie bij Royaal Group. Bij andere bedrijven bestaan er aparte afdelingen crediteuren of debiteuren, maar hij heeft daar bewust niet voor gekozen. “Ik wil dat onze mensen afwisselend werk hebben. Die variatie houden wij er dus in. Zo houden mensen plezier in hun werk en raken ze niet afgestompt. Je ziet bij ons een laag ziekteverzuim. Ook blijven mensen lang bij ons werken. Kijk, een beloning bestaat niet alleen uit geld. Het draait voor de meeste mensen ook om het plezier in hun werk, de waardering die ze krijgen en de werksfeer.”
Over die werksfeer gesproken, in de Royaal Group is die speciaal, valt uit de woorden van Ros op te maken. Hij spreekt zelfs van een familiaire sfeer binnen het bedrijf. “Bij andere bedrijven praten collega’s óver elkaar, maar wij stimuleren onze mensen om mét elkaar te praten. Dit voorkomt miscommunicatie. Dat geldt ook voor de relatie tussen opdrachtgever en -nemer. Op een open manier met elkaar praten is gewoon de sleutel tot succes en een prettige manier van samenwerken. Ik stimuleer onze medewerkers elkaar aan te spreken als er iets niet goed gaat. In negen van de tien gevallen is het dan ook opgelost.” Daarnaast beroept Ros zich op een grote betrouwbaarheid van zijn bedrijf. Die weet hij onder meer te verzekeren door nieuwe mensen aan een grondige ‘personal history check’ te onderwerpen. “CV’s worden tegenwoordig mooi opgemaakt, maar die blijken in de praktijk lang niet allemaal te kloppen. Ook vage baantjes en gaten in hun CV geven iets aan over hun betrouwbaarheid. Die mensen filteren wij eruit. Wij voeren geen standaard sollicitatiegesprekken, maar kijken vooral of iemand in onze bedrijfscultuur past.”
Royaal Group kan inmiddels een brede en loyale groep bedrijven – multinationals, havenbedrijven, bedrijven uit de chemie en industrie – tot zijn klantengroep rekenen. “Klanten kiezen voor ons vanwege het complete dienstenpakket, de korte lijnen en de vaste contactpersonen. Eén telefoontje naar bijvoorbeeld Pieter [salesmanager Pieter Rijke, red.] is genoeg. Hij regelt daarna alles. Niets is zo vervelend als je telkens weer iemand anders aan de telefoon krijgt, aan wie je je hele verhaal opnieuw moet doen.” Onder een compleet aanbod verstaat Ros ook de trainingen die beveiligers van objecten in de haven moeten volgen om aan de ISPS-code (International Ship and Port facility Security) te voldoen. “Dankzij deze opleiding leren beveiligers een vrachtwagenchauffeur van een terrorist te onderscheiden. Daarbij draait het om doorvragen. Chauffeurs worden naar hun lading, route en zelfs hun favoriete truckerscafe gevraagd. Iemand die geen vrachtwagenchauffeur is, valt zo snel door de mand. Naast de opleiding voor onze eigen medewerkers doen wij dit ook voor onze klanten. Wij geven onder meer de opleiding Port Facility Security Officer (PFSO) en ISPS-trainingen over de betekenis van de ISPS-code voor overige medewerkers in het bedrijf. Dit zodat ook zij weten wat relevant is in de dagelijkse praktijk en waarom deze regels moeten worden nageleefd om risico’s te voorkomen.”
Naast de mens speelt techniek een belangrijke rol in het aanbod van het beveiligingsbedrijf. In samenwerking met een partner biedt Royaal Group particuliere alarmcentrales (PAC) aan, waartoe naast meldkamerdiensten ook intelligente camerasystemen behoren. Zo kan een slim camerasysteem het haarfijn vastleggen als een auto met een gestolen kentekenplaat langsrijdt. Ook kan een PAC ‘s ochtends de deur openen voor kantoormedewerkers, waarna zij in de sluis met hun toegangspas een tweede deur openen. “Dit biedt kostenvoordeel, want mobiele surveillance is kostbaar”, zegt Ros. Ontwikkelingen als deze gaan er volgens hem beslist niet voor zorgen dat de rol van de mens in de beveiliging is uitgespeeld. “Als objecten open zijn, blijft de mens verantwoordelijk. Gasten hebben nou eenmaal behoefte aan persoonlijke aandacht, een kopje koffie of ze willen naar de wc kunnen gaan. Na werktijd nemen de techniek en camera’s het weer over.”
Tot slot aandacht voor de samenwerking die Ros met zijn klanten nastreeft. “Soms hebben wij met dominante klanten te maken, die iets willen waarvan ik weet dat een mens dat niet prettig vindt. Ik krijg daar kromme tenen van, bijvoorbeeld als men wil dat een bewaker de hele nacht buiten gaat surveilleren om koperdiefstal te voorkomen. Zonder sanitaire voorzieningen, zonder verwarming en zonder koffie. Veel beveiligingsbedrijven gaan daarin mee, maar iemand moet dat doen. En wat doe je als je bij min tien graden buiten loopt en moet plassen? De meesten zoeken dan snel een McDonald’s op, halen een kop koffie en warmen zich even op. Dan zal je net zien dat er net tijdens hun afwezigheid koperdiefstal heeft plaatsgevonden. Zo denkt een klant op kosten te besparen door geen Dixi te hoeven regelen, maar is hij door die diefstal veel duurder uit.” Ros zegt liever met minder rendement genoegen te nemen dan te moeten samenwerken met een klant die ‘niet fijn’ is. “Ik zoek de samenwerking met klanten. Dat geeft het beste resultaat en het meeste werkplezier.”
“Ruim negentig procent van alle beveiligingsopdrachten van de Rijksoverheid en gemeenten gaat nu naar de drie grootste bedrijven in de beveiligingsbranche”, zegt Jerry Ros van Royaal Group. “Dat loopt via Europese aanbestedingen. De paar duizend overige bedrijven worden hiervoor als onderaannemer ingezet en zij maken daarbij gebruik van zzp’ers in de flexibele schil. Aan de onderkant van de markt zorgt dit voor armoede. Ik pleit voor een meer eerlijke verdeling, waarbij meer bedrijven eigen opdrachten hebben en er meer regionale betrokkenheid is. Zo kunnen werknemers uit Zeeland of Groningen ook voor een eerlijk salaris in hun eigen provincie werken. Er moet een eind komen aan deze misstanden in de beveiligingswereld.” Royaal Group is er overigens wel in geslaagd contracten met de Rijksoverheid af te sluiten.