- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Het ministerie van Infrastructuur maakt 140 miljoen euro vrij voor de realisatie van walstroominstallaties in Nederlandse zeehavens. Uit het klimaatfonds komt daar nog eens 40 miljoen euro bij.
Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft een intentieovereenkomst getekend met de Branche Organisatie Zeehavens (BOZ), waarin publiek-private afspraken over het uitrollen van walstroom zijn vastgelegd. Europese regels stellen het vanaf 2030 verplicht dat containerschepen, cruiseschepen en passagiersschepen vanaf 5.000 gross tonnage in Europese havens van walstroom moeten worden voorzien.
Om aan deze verplichting te voldoen, zal er ongeveer 270 megawatt aan walstroomvermogen in de havens moeten worden geïnstalleerd, heeft BOZ berekend. Dit vergt een investering van ruim 300 miljoen euro. De milieuwinst van de walstroomvoorzieningen bedraagt een CO2-reductie van ruim 220 kiloton per jaar (dit is ongeveer hetzelfde als wanneer 75.000 huishoudens van het gas afgaan) en 2,5 kiloton NOx-reductie. De milieuvoordelen worden groter als ook andere schepen van de walstroom gebruik zouden maken.
Boudewijn Siemons, BOZ-voorzitter en coo bij het Havenbedrijf Rotterdam, prijst het kabinet om de geboden subsidie. Volgens hem is er nog geen sluitende business case voor walstroom voor terminals en rederijen. “Met de voorgenomen subsidieregeling hebben IenW en BOZ aantrekkelijke randvoorwaarden opgesteld om nu al walstroom aan te leggen, vooruitlopend op de verplichte Europese invoering van walstroom per 2030.”
Zie ook: Walstroomproef bij Vopak in Botlek