- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Er is politieke steun voor de aanleg van walstroom in de Schiedamse Wiltonhaven. Gedeputeerde Jeannette Baljeu en EU-parlementariër Caroline Nagtegaal spraken hierover met Damen Shipyards en Huisman.
De twee politici beochten de Wiltonhaven op uitnodiging van de Schiedamse wethouder Antoinette Laan. “We hebben daarbij niet alleen oog voor grote havens zoals de Rotterdamse haven. Ook kleinere havens zijn van belang”, aldus Baljeu. “In de Wiltonhaven kijken we, onder andere met Huisman, wat er allemaal kan. In het bijzonder op het gebied van walstroom. Met walstroom kunnen we een belangrijke stap zetten in de energietransitie. Door het gebruik ervan reduceren we niet alleen CO2, maar ook stikstof, fijnstof en nestgeluid. Daarmee dragen we bij aan verschillende opgaven van de provincie.”
Hoewel walstroom met ingang van 2030 verplicht is voor containerschepen en cruiseschepen, is de business case voor zeeschepen nog niet positief. Daarom zijn subsidies nodig. De provincie Zuid-Holland zegt kansen te zien voor de aanleg van een walstroominstallatie In de Wiltonhaven. Wel kent de haven zijn uitdagingen. Het is niet bekend welke schepen er gaan aanleggen, net als het benodigde vermogen en de laadtijd. Ook wisselt de kadebezetting sterk. Wanneer er geen schip aan de kade ligt, worden er geen inkomsten gegenereerd door de prijzige walstroom apparatuur.
Ook Nagtegaal spreekt haar steun uit voor walstroom in de Wiltonhaven: “Schepen die hiervoor al geschikt zijn, kunnen bij deze aanlegplek nog niet aan de stekker. Walstroom is daarom hard nodig in offshore havens zoals de Wiltonhaven. Als overheid moeten we dat stimuleren. Dit is een maatschappelijke opgave, waarbij regelgeving niet belemmerend moet werken en de kosten niet alleen bij het bedrijfsleven terecht mogen komen.”