- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Value creates future. Met die visie ontwikkelt familiebedrijf Pilz al 75 jaar waardevolle oplossingen voor zijn klanten. Eerst als glasblazerij, inmiddels als wereldwijd aanbieder van producten, systemen en diensten op het gebied van veilige automatisering. “Het succes van Pilz is met name te danken aan de familiewaarden en de wil om de wereld een stukje veiliger te maken”, aldus Peter Eland, directeur van de Nederlandse vestiging van Pilz.
Tekst: Kim de Booij
“De familie Pilz wil het echt oprecht goed doen voor de mensen en wereld om hen heen”, legt Peter Eland uit. Als medewerker ervaart hij dat ook zelf. “Het beste voorbeeld vind ik de economische crisis van 2008. Veel bedrijven moesten medewerkers laten gaan, maar de familie Pilz had één doel: iedereen binnen boord houden. ‘Stick together’ is het interne motto: als het even moeilijk is, ga dan samen op zoek naar oplossingen.”
Ook klanten krijgen volgens Eland mee dat Pilz een familiebedrijf is. “Vanzelfsprekend hebben we goede producten in hardware, software en besturingstechniek. Dat is een basisvoorwaarde. Maar waar we echt in uitblinken, is dat we er 24/7 voor onze klanten zijn en oplossingen helpen vinden voor een goede en veilige werkomgeving in hun bedrijf. Dat stukje oprechte interesse zit echt in het DNA van Pilz.”
De technische oplossingen mogen dan wel een basisvoorwaarde zijn, ze zijn ongelofelijk belangrijk in het realiseren van een veilige omgeving. “Daarom investeert familie Pilz jaarlijks 20 procent van de omzet in research en development. Een enorm budget, maar ook dat past weer bij de familie Pilz. Zij willen investeren in veiligheid. Voorheen was dat vooral via technology push: kijken wat er technisch mogelijk is en dat aanbieden aan de markt. Nu is het vooral klantgedreven: kijken wat de klant nodig heeft en daar oplossingen voor ontwikkelen.”
Die oplossingen zijn de laatste jaren verschoven van puur safety naar safety in combinatie met industrial security. “In 2019 hebben we een cyberattack op onze kantoorautomatisering gehad. Sindsdien zijn we ons meer en meer met cybersecurity gaan bezighouden, ook voor onze klanten. Voorheen waren safety en security namelijk twee aparte werelden, maar inmiddels kun je ze niet meer los van elkaar zien. Veel machines zijn geautomatiseerd en dat brengt nieuwe risico’s met zich mee. Waar we voorheen mensen tegen machines beschermden, beschermen we nu ook machines tegen de mens.”
Maar ach, als de machines niet met internet verbonden zijn, dan valt het risico wel mee, toch? “Dat is een veelvoorkomende misvatting. Je hoeft maar één usb-poort te hebben, één medewerker die via die poort even zijn mobieltje oplaadt of een onbevoegde die toegang tot de machine weet te krijgen en dan kan het misgaan.”
Dit besef is inmiddels ook al doorgedrongen tot de wetgevers. “Er waren altijd al regels rondom machineveiligheid, maar inmiddels is er de nieuwe machineverordening en de NIS2-richtlijn, de Network and Information Security directive. Bedrijven die essentiële diensten verlenen en die meer dan 50 medewerkers en/of een omzet van 10 miljoen hebben, moeten hieraan voldoen. Dat wil zeggen dat ze hun cyberrisico’s in kaart moeten brengen en maatregelen moeten nemen tegen kwaadwillenden die van buitenaf iets met hun machines zouden willen doen.”
Met focusmarkten als de publieke sector, food-, pharma- en verpakkingsindustrie heeft Pilz veel klanten die met de NIS2 te maken hebben. Eland: “Voor hen hebben we inmiddels het Identification and Access Management systeem (IAM) ontwikkeld. Dit systeem regelt wie er toegang tot een machine krijgt en tot welk niveau. Nu zie je vaak nog dat er wachtwoorden of fysieke sleutels gebruikt worden. Maar daarbij is het lastig te controleren wie die werkelijk in handen heeft. Ons IAM werkt met unieke tokens met individuele rechten.”
Het mooie van deze oplossing is dat het ook efficiëntievoordelen biedt. “Veel mensen weten niet dat veiligheid niet duur hoeft te zijn. Als je aan de voorkant naar de gevaren kijkt en in gesprek gaat met gebruikers, kun je een machine ontwikkelen die veiliger én efficiënter is. Veiligheid maakt dus niet duur. Wij denken hierin vanzelfsprekend graag met klanten mee. Dat doen we al 75 jaar met veel plezier en toewijding.”
Dit jaar bestaat Pilz 75 jaar. Intern is het al gevierd, onder meer tijdens een medewerkers-familiebarbecue en een managementmeeting in jaren 50 kledingstijl. Op de SPS beurs in Nürnberg, begin november, organiseert Pilz een feest voor klanten om ook hen te bedanken voor 75 jaar samenwerking.