- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Een onderwaterrobot heeft bij Vopak Europoort de scheepshuid van een olietanker gereinigd. Ondertussen kon het laden en lossen gewoon doorgaan.
Een vervuilde scheepshuid van een olietanker kan ervoor zorgen dat het brandstofverbruik toeneemt, met wel 5 tot 10 procent. Toch is het reinigen ervan een uitdaging, omdat het schip hiervoor moet worden stilgelegd. Dat maakt het voor scheepseigenaren ongewenst en duur.
Het in Delft gevestigde Fleet Cleaner heeft hiervoor een oplossing bedacht: een onderwaterrobot die tijdens het laden en lossen kan worden ingezet. De robot is ATEX-gecertificeerd en maakt gebruik van hogedrukspuiten waarmee de vervuiling van de scheepshuid wordt verwijderd. De vervuiling wordt opgevangen en naar een filterinstallatie aan boord gepompt, die het vieze water filtert. De robot wordt van het schip bestuurd; er zijn geen duikers nodig.
Het systeem is sinds begin 2021 in gebruik. De eerste geslaagde demonstratie vond bij Vopak Europoort plaats. Fleet Cleaner zegt dat de robot ook scheepsrompen kan inspecteren en in staat is scheepsschroeven te poetsen.
Zie ook: Rotterdam Port Fund neemt belang in schoonmaakrobot
An underwater robot cleaned the hull of an oil tanker at Vopak Europoort. In the meantime, loading and unloading could continue as usual.
A polluted hull of an oil tanker can cause fuel consumption to increase by as much as 5 to 10 percent. Yet cleaning it is a challenge, because the ship has to be stopped. This makes it undesirable and expensive for ship owners.
Delft-based Fleet Cleaner has come up with a solution: an underwater robot that can be used during loading and unloading. The robot is ATEX-certified and uses high-pressure waterjets to remove pollution from the ship’s hull. The pollution is collected and pumped to a filter installation on board, which filters the dirty water. The robot is controlled from the ship; no divers are needed.
The system has been in use since the beginning of 2021. The first successful demonstration took place at Vopak Europoort. Fleet Cleaner says that the robot can also be used to inspect ship hulls and polish ship propellers.