- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Het Havenbedrijf Rotterdam voert een nieuwe, vereenvoudigde systematiek voor de haventarieven in. Duurzaamheid en efficiëntie krijgen een belangrijkere rol.
Voorheen waren de grootte van een schip en de soort en hoeveelheid overslag bepalend voor de zeehavengelden. Daarop werden verschillende kortingen gegeven, die per 2025 worden afgeschaft. De berekening van de haventarieven wordt een stuk eenvoudiger, laat het Havenbedrijf Rotterdam weten.
In de nieuwe opzet worden nog maar drie kortingen gegeven, gericht op duurzaamheid en efficiëntie. Als een schip hoog scoort op de Environmental Ship Index of over een Green Award-certificaat beschikt ontvangt het korting op de haventarieven. Daarnaast gaat ook de beladingsgraad meetellen in het nieuwe tarief. Als het schip efficiënter wordt beladen, vallen de haventarieven lager uit.
De algemene indexatie van de huidige zee- en binnenhaven tarieven voor komend jaar bedragen 6 procent. In 2026 en 2027 komen deze uit op respectievelijk 3,5 en 2,5 procent.
Het havenbedrijf heeft de nieuwe opzet ontwikkeld in overleg met Deltalinqs en de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC). Voorzitter Victor van der Chijs van Deltalinqs is erover te spreken: “Door duurzaamheid en efficiëntie mee te laten wegen in de tarieven van zeehaven- en binnenvaartgelden, krijgen de bedrijven een stimulans in de juiste richting om zo de haven, ook op het gebied van scheepvaart, sneller te verduurzamen. Tevens is het systeem nu veel simpeler geworden.” Ook Kees Groeneveld, voorzitter van VRC, is enthousiast: “Rederijen doen momenteel grote en risicovolle investeringen met het in de vaart nemen van energie-efficiënte en duurzame schepen. Die varen op onder meer methanol als brandstof. Het is goed dat rederijen hiervoor beloond worden.”
Zie ook: Havenbedrijf rondt zoektocht naar coo af