- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Mourik streeft ernaar om duurzamer te werken en wil onder andere bijdragen aan de energietransitie die bij de klant plaatsvindt. Zo heeft Mourik Industry recent twee nieuwe technologieën in gebruik genomen, die beide zowel de veiligheid als duurzaamheid ten goede komen. Het introduceert als eerste een elektrisch aangedreven non-entry tankcleaningsysteem. Ook biedt Mourik met NanoVapor een veilige, duurzame en snelle manier van ontgassen.
“Duurzaamheid is belangrijk voor Mourik. Wij lopen hierin voorop en zullen erin blijven investeren. Het maakt ook deel uit van de overall strategie. Wij willen koploper zijn op het gebied van duurzaamheid en klanten hierin bijstaan met oplossingen”, zegt Mark van der Knaap, projectleider non-entry bij Mourik Industry. “De ervaring die wij op het gebied van conventionele tankreiniging hebben opgedaan, heeft geleid tot een innovatie als het non-entry tankcleaningsysteem (NETC).” Het bedrijf maakt een kleine tien jaar gebruik van deze technologie, waarbij opslagtanks kunnen worden gereinigd zonder dat iemand daarvoor naar binnen hoeft.”
“Het begint met een gesprek met de klant. Daarin wordt een plan opgesteld hoe de tank met non-entry zal worden gereinigd. De aanpak is afhankelijk van het soort product dat in de tank wordt opgeslagen. Ook houden wij er rekening mee of de tank op- of afloopt”, aldus Van der Knaap. Bij non-entry tankcleaning plaatsen medewerkers van Mourik een spuitkanon op een bestaand mangat, maar niet nadat de tank is geïnertiseerd [hierover later meer, red.]. Mocht de zuurstof in de tank tijdens het reinigen oplopen tot meer dan het vereiste niveau of een minimum van 10 procent LEL [Lower Explosive Limit, red.], dan schakelt het systeem zich automatisch uit. “Dat maakt het heel veilig. Vanuit de controlekamer kun je de waardes volgen en op schermen ook de tank van binnen bekijken.” Van der Knaap spreekt van een duurzame manier van reinigen. “Het is een volledig gesloten systeem. Afhankelijk van het product in de tank wordt voor een spuitmedium gekozen. Vaak kunnen de restanten van het vloeibare product ook worden gebruikt als spuitmedium. Wij kunnen van werkplek wijzigen, totdat alle vaste vervuiling is verwijderd. Wanneer het vloeibare product hergebruikt kan worden, is het een groot voordeel dat er in vergelijking met traditioneel reinigen veel minder afval is.”
Van der Knaap zegt van klanten regelmatig de vraag te krijgen of Mourik ook met een robot werkt voor het reinigen van opslagtanks. Het antwoord is duidelijk, zo stelt hij: nee. “Wij kiezen voor dit systeem van circulair reinigen. Wij geloven in snelheid. Je kunt de vervuiling beter van je af spuiten dan die met een soort stofzuigrobot op te zoeken. Bovendien kunnen wij hiermee de hele tank reinigen, van de bodem, de wand tot en met het plafond.” Mourik past het systeem al jarenlang toe, voor klanten over de hele wereld. Sinds juni dit jaar heeft Mourik als eerste een elektrisch aangedreven non-entry tankcleaningsysteem (NETC-e) in gebruik genomen. “Het werkt hetzelfde als diesel aangedreven spuitkanonnen. Het verschil is dat NETC-e over meer vermogen beschikt. Het reikt verder en heeft meer druk. Hierdoor kunnen wij er grotere tanks mee reinigen.” Het mooie is, vindt Van der Knaap, dat bij deze moderne manier van reinigen de ervaring van de traditionele aanpak nog altijd goed van pas komt. “Je moet een tank lezen om te begrijpen hoe je hem reinigt.”
Voordat een tank kan worden gereinigd, moet die worden ontgast. Ook hiervoor heeft Mourik een nieuwe techniek beschikbaar die verschillende voordelen biedt. Peter Jordaan, manager productimplementatie bij Mourik, vertelt hier meer over. Een van zijn opdrachten is om drie jaar vooruit te kijken voor zowel Mourik als haar klanten. “De wolken vluchtige organische stoffen (VOS) boven fabrieken en schepen zien wij als een belangrijk issue. Wij willen daar iets aan doen. De door ons geïntroduceerde NanoVapor kan daar een rol in spelen.” Eerst geeft Jordaan uitleg over de traditionele manier van ontgassen van een opslagtank. “Hierbij wordt er met blowers geventileerd. Er wordt zo lang mogelijk geblazen tot de tank is ontgast. Dat kan wel enkele dagen duren. Alle dampen komen vrij in de atmosfeer; daarom wordt dit in Nederland nauwelijks meer gebruikt. Een alternatief hiervoor is ontgassen door er stikstof in te blazen. Dit is duur en heeft nadelen op het gebied van de footprint. Bovendien is dit bij lekkage gevaarlijk voor mensen. Maar het werkt voor LEL-onderdrukking en zal ondanks de hoge milieubelasting voorlopig nog wel worden gebruikt.”
Met NanoVapor biedt Mourik een duurzaam alternatief voor het conventionele ontgassen. Het systeem bestaat uit een apparaat waarin de vloeistof, Tanksafe zit. Een minuscule nozzle maakt hiervan bijzonder kleine nano-druppels, ter grootte van 30 tot 40 micron. “Deze druppels worden in een tank geblazen, en grijpen zich driedimensionaal vast aan de koolwaterstoffen, zoals benzineresten. Zo wordt snel een gasvrije omgeving met minder dan 10 procent LEL bewerkstelligd. De zuurstof blijft dus aanwezig in de tank. In plaats hiervan wordt een ander element van de branddriehoek – de brandstof – weggenomen”, verklaart Jordaan. Voor het ontgassen van een tank is maar relatief weinig Tanksafe-vloeistof nodig. Hij spreekt van twee liter Tanksafe op een tank van 500 m3 groot. “Dat is heel weinig voor zulk groot effect.” Het systeem zorgt niet alleen voor veiligheid, maar doet dit ook nog snel. “De tijdswinst is vijftig tot zeventig procent van de traditionele tijd. Voor het repareren van een pakking hoeft een tank niet gedurende een week te worden ontgast, maar lukt dit in een dag of dagdeel. Dat is niet alleen tijdswinst voor ons, maar vooral ook voor de klant.”
Mourik heeft NanoVapor uitvoerig getest, eerst op laboratoriumschaal en later bij fabrieken. Jordaan: “Die tests verliepen zeer succesvol. Een groot internationaal tankopslagbedrijf heeft Nano Vapor als preferred method verkozen. Ook bleek uit de tests dat het restproduct van de klant er niet door wordt aangetast. Het is een echte gamechanger.” Mourik richt zich met Nano Vapor vooralsnog op het ‘laaghangend fruit’, ofwel technisch lege tanks met slechts wat plassen erin en druppels aan het dak. Ook wordt het systeem gebruikt voor het ontgassen van schepen. “Ook daar hebben wij successen in geboekt. Er wordt nog veel traditioneel ontgast, wat slecht is voor het milieu. Maar het opzetten van regelgeving is een traag politiek proces. Mourik is lid van EVRA [European Vapor Recovery Association, red.] en draagt hierin haar steentje bij.” Nu Mourik erin is geslaagd om met NanoVapor stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en snelheid, is het werk nog lang niet klaar, kondigt Jordaan aan. “Er zijn nog te weinig adequate technieken om VOS naar nul terug te brengen. Wij zijn nu bezig om die te ontwikkelen. Dat gaat vooruitstrevend; op laboratoriumschaal hebben we al successen geboekt. Als dit lukt, hebben we de hele keten voor de klant te pakken.”