- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Circulair en duurzaam. Er is vrijwel geen bedrijf te vinden dat die labels niet gebruikt. In de industriële demontage is dat niet anders. Volgens Mels Jongeneel van Meuva dekt de vlag daarbij lang niet altijd de lading. “Helaas niet”, zegt hij. “Bij ons is dat anders. Wij doen altijd wat wij zeggen en kunnen dat achteraf ook met harde cijfers laten zien.”
Tekst: Erik Stroosma
Het is duidelijk, voor mooie praatjes zonder inhoud moet je niet bij Meuva zijn. “Onze woorden waarmaken, daarmee maken wij het verschil”, vertelt directeur/eigenaar Jongeneel. “Andere kenmerken van ons bedrijf zijn de hoge kwaliteits- en veiligheidsstandaards en onze flexibiliteit en veelzijdigheid.” Dat laatste komt goed tot uiting in de diensten die de Rotterdamse onderneming allemaal aanbiedt en de branches die het bedient. Jongeneel: “Wij verzorgen demontage, asbestsanering en bodemsanering en passen zuig- of vacuümtechniek toe voor grondverwijdering. Dat doen we voor met name de petrochemie, de food en non-food industrie en energiebedrijven. De werkzaamheden lopen uiteen van complexe sloopprojecten in uitdagende (ATEX-)omgevingen tot kleine specialistische klussen, zoals het verwijderen van asbesthoudende flenspakkingen. Als Rotterdams bedrijf werken we natuurlijk veel in het haven- en industriegebied hier, maar ook in Antwerpen en tal van andere plekken in de Benelux en Duitsland. Ons bedrijf verzorgt al meer dan 55 jaar diensten voor de industrie.”
Eind jaren negentig was Meuva een van de eerste gecertificeerde asbestsaneerders van Nederland. “Wij hebben het Procescertificaat Asbestverwijdering en al onze vakmensen zijn DTA- (Deskundig Toezichthouder Asbest) en DAV- (Deskundig Asbestverwijderaar) gecertificeerd”, geeft Jongeneel aan. “In ongeveer diezelfde periode zijn we demontagewerkzaamheden gaan verrichten voor de industrie. Dat is uiteindelijk onze core business geworden. We hebben ons ontwikkeld tot specialist in complexe demontageprojecten. Of het nu gaat om werken tussen hogedruk gasleidingen of trillingsvrij demonteren, we doen het allemaal. Bij de sloop van opslagtanks kunnen wij bijvoorbeeld de metalen wanden in stukken knippen, losbranden of met hoge waterdruk wegsnijden. Ook is het mogelijk om tanks naar andere plekken op het terrein hijsen waar meer ruimte is en de operatie niet wordt verstoord. Bij elk project kunnen we klanten van A tot Z ontzorgen. Daarbij besteden wij veel aandacht aan veiligheid, gezondheid, milieu en kwaliteit. Uiteraard zijn we BRL SVMS-007 gecertificeerd en beschikken we over een modern machinepark.”
Tot het machinepark van Meuva behoren sinds kort ook twee elektrische kranen. Jongeneel: “Stilstand is achteruitgang en daarom investeren wij in innovatie. Zo namen wij een aantal jaar terug een op afstand bestuurbare ATEX-/EX-kraan in gebruik. Die is speciaal ontwikkeld voor moeilijk bereikbare en explosiegevaarlijke plekken, zoals (brandstof)tanks. Bij investeren in innovatie hoort vanzelfsprekend ook verduurzaming. Zo zijn we actief bezig om ons wagenpark te elektrificeren en nu dus ook een deel van ons machinepark. Daarmee spelen we onder meer in op de zero-emissiezone die Rotterdam in 2025 invoert in een groot deel van de stad. Elektrische demontagekranen zijn nog niet leverbaar uit de fabriek, maar moeten speciaal omgebouwd worden. Dat maakt ze aanzienlijk duurder dan conventionele kranen. Het inzetten van die kranen vraagt daardoor ook een financiële inspanning van opdrachtgevers. Gelukkig zijn steeds meer klanten daartoe bereid en kunnen we gezamenlijk de carbon footprint bij projecten verkleinen.”
Tot het inspelen op nieuwe ontwikkelingen hoort ook het verwijderen van verf met het gevaarlijke chroom-6. “Vanaf de geruchtmakende zaak bij Defensie zijn we ons daarop gaan toeleggen”, geeft Jongeneel aan. “We kunnen de verf verwijderen zonder de objecten waar het op zit te hoeven slopen. Dat doen we door het eraf te zuigen en vervolgens gescheiden af te voeren. Als bij een sloopopdracht metaal met chroom-6 aanwezig is, dan zamelen we dat apart in en gaat het naar een schrootverwerkingsbedrijf, PMC in Delfzijl, dat gespecialiseerd is in het recyclen van vervuild staal naar hoogwaardige circulaire grondstof.”
Meuva voert een actief beleid met betrekking tot circulariteit. “Wij kiezen er bewust voor om proactief bij te dragen aan circulariteit in de bouw. Dat doen we door zoveel mogelijk materialen via hergebruik terug te laten keren in de keten. Zo gebruiken betonfabrieken door ons geleverd puin als grondstof en worden ferro- en non-ferro-metalen uit de sloop omgesmolten tot nieuwe bouwmaterialen. Aan de hand van meetbare gegevens kunnen we bij elk project exact laten zien welke materialen terug de keten in gaan.”
Voor het hergebruik van materialen werkt Meuva samen met de Rotterdamse bedrijven Schotte en Oranje. Samen vormen zij de MSO Group en hebben ze het platform MSO Circulair opgericht. Daarop bieden zij materialen, meubilair, apparatuur en installaties voor hergebruik aan. Ook bij projecten werkt Meuva samen met Schotte en Oranje. Volgens Jongeneel levert dat interessante synergievoordelen op. “Door gebruik te maken van elkaars personeel (ruim 175 in totaal, exclusief een flexibele schil, red.), materieel en expertise zijn we nog breder en flexibeler inzetbaar. Zo is Schotte voor een deel en Oranje gericht op civiele bouw. Daarmee vullen we elkaar goed aan. Zo kunnen we bijvoorbeeld bij de sloop van een fabriek, waar ook een kantoorgebouw bij staat, een partner uit de MSO Group betrekken die daarin gespecialiseerd is. De klant hoeft daarvoor niet op zoek naar een apart bedrijf, maar kan voor een complete oplossing terecht bij één partij die alle deskundigheid in huis heeft.”