- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Een turnaround bij de MDI 2-fabriek van Huntsman Holland in Rotterdam is net even anders dan bij bijvoorbeeld een raffinaderij of een andere chemische plant. Dat komt door het soort producten die in de fabriek worden gebruikt, zegt Dennis van Elk van de producent. Bij turnarounds is daarom een belangrijke rol weggelegd voor een ‘driehoek’ in het veld, die bestaat uit medewerkers van Huntsman en de aannemer.
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]
Dennis van Elk geldt als een van de meest ervaren mensen binnen Huntsman Holland als het gaat om turnaroundmanagement. Sinds drie jaar is hij sr. turnaround event lead bij het bedrijf. Ook daarvoor was hij in verschillende rollen bij turnarounds betrokken. “Ik heb een stuk of zes turnarounds geleid”, vertelt hij. “Maar bij minstens evenveel heb ik meegelopen, heb ik begeleiding geboden of heb ik een andere rol vervuld.” De complexiteit van een turnaround spreekt hem aan, legt hij uit. Dat zit hem in de contacten met mensen, de zaken die moeten worden georganiseerd en de details die daarbij komen kijken. “Van het begin tot het eind ben je met een project bezig. Dat begint met het vaststellen van de scope, het opmaken van de estimates tot en met het werkvoorbereidingsproces aan toe. Denk ook aan het neerzetten van de uitvoeringsorganisatie, de contacten met de aannemers, de interne klanten en de externe leveranciers. Je bent de spin in het web in het contact met al die mensen. Dat is erg leuk om mee te maken. Je zit ook aan tafel met alle niveaus, van directeuren tot en met de uitvoerende mensen.”
Zijn hart ligt het meest bij die fase van deze projecten waarin het moet gebeuren: de uitvoering van de turnaround. “Daar doe je het voor. Voor die circa vier weken van het uitvoeren ben je één tot anderhalf jaar aan het voorbereiden. Dan moet het allemaal in elkaar vallen. Hoewel het hard werken is, vind ik die periode het mooist.” Van Elk hecht eraan om de periode vooraf aan de turnaround te benutten voor wat hij ‘het kneden van het team’ noemt. Met zowel aannemers, contractors, vaste als ingeleende mensen wordt gericht gewerkt aan het voorbereiden op de uitvoering in die cruciale vier weken. Van Elk: “Dan moeten we met elkaar vlammen. Je moet op elkaar aan kunnen, en aan één woord of één blik al genoeg hebben. Voor discussies is dan geen tijd. Je moet op één lijn zitten.”
In maart dit jaar begint de turnaround bij de MDI 2-fabriek van Huntsman. Deze dateert uit de jaren negentig en is de grootste fabriek van het bedrijf in Rotterdam. In de MDI 2-fabriek worden grondstoffen voor schuimmaterialen geproduceerd, zoals het zachte schuim in matrassen maar ook het harde schuim in bijvoorbeeld autosturen. Naast deze fabriek heeft Huntsman in Rotterdam nog de uit de jaren zeventig (dit jaar bestaat deze fabriek 50 jaar) daterende MDI 1-fabriek in bedrijf en downstreamfabrieken waar het specialiteiten produceert. “De MDI 2-fabriek gaat op 20 maart a.s. down. In totaal blijft de fabriek dertig dagen buiten bedrijf, waarvan er drieëntwintig constructiedagen zijn. Zestig tot zeventig procent van de tijd wordt benut voor inspecties die uit oogpunt van wet- en regelgeving moeten worden gedaan. Daarnaast vindt cleaning plaats en correctief onderhoud aan onder meer kleppen en afsluiters. Een ander deel van de turnaround is gerelateerd aan projecten, waarbij equipment wordt vervangen of energiebesparende ingrepen worden gedaan.”
“Nu [dit interview vindt medio januari plaats, red.] zijn we voor 95 procent klaar met de gedetailleerde werkvoorbereidingen. Vrijwel alles is in het systeem gevuld. We zijn op dit moment bezig met het maken van de switch naar de planning. Op basis daarvan houden wij interactieve planningssessies per deel van de fabriek, eerst intern op kleine schaal en over een aantal weken met meer mensen van de aannemers erbij”, zegt Van Elk. Parallel hieraan is hij doende met het opstellen van de inzetschema’s, waarin staat welke aannemers waar, met hoeveel mensen wat uitvoeren. Dit doet hij op op basis van de werkvoorbereiding. “Deze week leveren wij de laatste estimates op.” De grootste uitdaging zegt hij te zien in het ‘alignen’ van de projecten. “Daarmee doel ik op het integreren van de projecten in de planning ofwel schedules. De timing hiervan is later bekend, dus moet dit later in de werkvoorbereiding worden geïntegreerd. Vandaar dat dit dus nu meer aandacht vraagt.”
Een turnaround is een complexe aangelegenheid, vindt hij. In het algemeen omdat je samenwerkt met veel verschillende mensen, met veel of wat minder ervaring in hun ‘rugzak’ en met uiteenlopende meningen. “Binnen een organisatie als Huntsman zijn er doorlopend verbeterinitiatieven. Als een turnaround op een andere manier wordt aangepakt, is het belangrijk dat iedereen daarin meeloopt.” Maar juist bij Huntsman is een turnaround nog meer complex dan in andere fabrieken, want MDI 2 is een bijzondere fabriek, zegt hij. “In vergelijking met bijvoorbeeld een raffinaderij of een andere chemische plant heb je meer met vervuiling te maken. Bij een raffinaderij spoel je een leiding en kan productie opleveren. Ons systeem wordt daarentegen nooit écht volledig brandschoon opgeleverd door productie. Dat komt door de productstromen waarmee in de fabriek wordt gewerkt. Bij ons lopen relatief weinig stoom en water door de leidingen. Daardoor vindt zeventig procent van het mechanisch werk tijdens een turnaround met ademlucht plaats, waar dat elder misschien tien à vijftien procent is.” Zo is voor het ontkoppelen van onder meer vaten een stappenplan opgesteld, waarin van A tot Z de te volgen stappen worden voorgeschreven. “Dit zodat we weten waar vervuiling zit en op een veilige manier kan worden gedisconnect en we niet voor verrassingen komen te staan.”
Waar Huntsman voorheen veel verantwoordelijkheid bij de aannemers neerlegde, is het hier vanwege de complexiteit van de fabrieken deels op teruggekomen. “Het zijn niet de makkelijkste fabrieken; daarom helpen wij met de aansturing. Dit doen wij met een driehoek per area. Hierin zitten de aannemer – in de praktijk zijn dit meestal een voorman of uitvoerder -, een supervisor vanuit de turnaroundorganisatie en een productieverantwoordelijke. Samen pakken zij dit van het begin tot het eind op en zijn zij per area voor de turnaround verantwoordelijk. Allemaal op basis van de planning. Bij de vorige turnaround heeft deze extra support vanuit Huntsman zijn waarde bewezen. Het was echt een verbetering en daarom passen wij dit bij de volgende turnaround opnieuw toe.” Door het uitvoeren van turnarounds tijdens de coronacrisis zegt Van Elk te hebben geleerd dat je voor back-up van belangrijke functies moet zorgen. “Tijdens de eerste week van een turnaround in 2021 was het hele aansturende team van een mechanische firma door corona geveld. Daar viel niet tegenop te plannen. Het heeft ons ertoe gezet om intern en bij de aannemers voor back-up te zorgen voor kritische functies. Dit zodat we een vervanger makkelijk kunnen invliegen mocht er iemand uitvallen.”
Een turnaround wordt minutieus voorbereid, waarbij oog is voor lessen uit het verleden van voorgaande onderhoudsstops. Toch gaat een turnaround bijna nooit zoals je die vooraf hebt gepland, erkent Van Elk. “Je hebt met zóveel factoren te maken. Het kan zijn dat de mate van vervuiling op het equipment niet goed is ingeschat. Of je krijgt met tegenvallers te maken. Bij een eerdere turnaround was er de eerste drie dagen zoveel wind dat geen kraan kon draaien. Dan loop je meteen al achter de feiten aan en moet je gaan inlopen, hoewel alles al strak en scherp is ingepland. Maar ja, het is een turnaround. Je ontkomt er niet aan om te sturen, al moet dit wel binnen de marges blijven.” Voor de volgende turnaround zegt Van Elk tevreden te zijn als het project binnen budget en binnen schedule wordt opgeleverd. “Je wilt klanten immers zoals afgesproken voorzien van product. Ook hebben wij binnen het Rotterdamse industriële cluster met andere fabrieken te maken, waarvan wij stoom en chloor afnemen. Maar het belangrijkst vind ik dat er geen incidenten tijdens een turnaround plaatsvinden. Dat hebben wij hoog in het vaandel staan.”
Binnen Huntsman werken ongeveer veertig mensen mee aan de voorbereiding op de naderende turnaround. Daarbij komen nog medewerkers – van Huntsman en aannemers – die gedurende enkele uren per week aan de onderhoudsstop werken. Deze aantallen zijn nog bescheiden in verhouding tot de uitvoerende werkzaamheden van een onderhoudsstop. Tijdens de drukste periode van de turnaround zullen er ongeveer 400 à 500 man op het terrein van Huntsman aan het werk zijn voor de turnaround.
[/et_bloom_locked]