Select Page

MaxGrip

door | 4 jan, 2023 | Bedrijveninfo

Trusted advisor in APM heeft vaart erin 

Jubileum en nieuwe fase voor MaxGrip 

Wie met ‘MaxGrippers’ praat, hoort ook in Nederlandse conversaties veel Engels. Het is kenmerkend voor het internationale karakter van dit consultancybureau voor asset performance management (APM). Met die internationale ervaring maakt MaxGrip volgens ceo Mark Mulder het onderscheid in zijn markt. “Daarmee én met onze mensen en de passie voor hun vak.” 

Tekst: Erik Stroosma, foto’s: MaxGrip/Ivo Hutten 

Op de valreep van vorig jaar vierde MaxGrip zijn 25-jarige bestaan. “Het bureau is in december 1997 opgericht in Utrecht”, vertelt Mulder. Van die 25 jaar maakte hij er 16 mee. “Ik begon als consultant en heb jaren met mijn voeten in de spreekwoordelijke modder gestaan. Sinds februari vervul ik de functie van ceo. In de jaren dat ik hier werk, is er veel veranderd. Ik kwam binnen als de 28ste werknemer bij een bedrijf dat hoofdzakelijk in Nederland actief was. Inmiddels staat de teller op 150 medewerkers en is MaxGrip met kantoren in Houston en Kuala Lumpur wereldwijd actief. De eerste stappen daarvoor werden in 2010 gezet. Wij werkten ook toen al veel voor multinationals. Die wilden ook graag op hun vestigingen buiten Nederland van onze diensten gebruikmaken. Dat zijn we gaan doen met als resultaat dat je onze consultants nu over heel de wereld tegenkomt. Die internationale ervaring maakt ons vrij uniek in het vakgebied waarin wij actief zijn. Tot 2019 hielden we ons bezig met twee activiteiten: consultancy en de ontwikkeling en verkoop van APM-software. De softwaredivisie hebben we in 2019 verkocht aan AVEVA. Sindsdien richten wij ons volledig op de rol van onafhankelijke ’trusted advisor’ op het vlak van APM.” 

Mark Mulder begon 16 jaar geleden als consultant bij MaxGrip. Sinds februari vervult hij de rol van ceo bij dit consultancybureau voor asset performance management.

Getting it done 

“Het klinkt misschien vreemd, maar in de praktijk komt het erop neer dat we de ‘hersenen’ van onze consultants ‘verkopen’”, zegt global marketing manager Lisa Kamphuis. “De daarin aanwezige intelligentie, kennis, ervaring en creativiteit helpen onze klanten vooruit. Voor buitenstaanders is asset performance management vaak een wat vaag begrip. In de praktijk komt het erop neer dat onze consultants grote bedrijven, zoals Arla, Heineken, Shell en TenneT, helpen bij het zo efficiënt mogelijk inrichten van hun onderhoudsproces en het verbeteren van de prestaties van hun assets. Daarvan kan de inzet kosten verlagen, productie verhogen, verduurzaming, efficiënter energiegebruik, reduceren van emissies en/of meer veiligheid zijn. De consultants doen dat onder andere door slimme verbetertrajecten te initiëren, roadmaps op te stellen en met klanten aan digitalisering en Industry 4.0-oplossingen [zoals industrial Internet of Things, red.] te werken. Daarbij gaan we resultaatgericht te werk en zoeken we altijd naar de beste oplossing voor de klant, met als uitgangspunt dat zijn medewerkers de verandering op lange termijn gaan omarmen. Die oplossingen zijn altijd pragmatisch, dus praktisch uitvoerbaar. Daardoor kunnen we waarmaken wat we beloven. Bij een recent project voor TenneT kregen we bijvoorbeeld de opdracht om samenwerking tot stand te brengen tussen hun Nederlandse en Duitse on- en offshore-takken. Daarin slaagden we en dat levert die netbeheerder een grote besparing op. We kregen van hen het compliment dat onze oplossingen daadwerkelijk tot resultaat leiden. ‘You are getting it done’, zeiden ze. Dat is kenmerkend voor onze werkwijze.” 

Asset performance management 4.0 

“Resultaten boeken voor onze klanten is inderdaad het doel dat wij nastreven”, benadrukt Mulder. “Onze consultants verbinden mensen, processen en technologie om bedrijfsstrategieën om te zetten in solide, proactieve APM 4.0-successen. Dat lukt alleen bij goede samenwerking waarbij de klant en wij naast elkaar staan en samen het verbeterproces in gaan. Wij geven advies, dragen tools aan, stellen verbeterplannen op, maar uiteindelijk moeten klanten het zelf doen. Daarbij kunnen wij alle ondersteuning bieden, maar als die intentie of bereidheid er niet is, werkt het niet. Het is echt een wisselwerking waarbij we samen tot resultaten komen. Daarom zetten wij in op duurzame relaties. Met sommige klanten werken we al (bijna) 25 jaar samen. Zo’n jubileum is een mooi moment om daarbij stil te staan en trots terug te kijken op wat we met z’n allen bereikt hebben. Ook kijken we vooruit. Met de verkoop van de softwaredivisie brak een nieuw tijdperk aan voor MaxGrip waarin we onze activiteiten zijn gaan herijken. Dat lukt goed. We hebben de vaart erin. Niet alleen qua groei van consultants, maar ook op het gebied van innovatie en uitbreiden van onze dienstverlening.” 

EuroMaintenance 

MaxGrip treedt regelmatig naar buiten om kennis en kunde over APM op allerlei manieren te delen. Bij voorkeur doet het bureau dat samen met klanten en partners, benadrukken Mulder en Kamphuis. Zo zal MaxGrip een prominente rol spelen bij EuroMaintenance 2023, dat van 17 t/m 19 april in Rotterdam Ahoy gehouden wordt. Kamphuis: “We verzorgen daar maar liefst zeven presentaties over actuele onderwerpen uit ons vakgebied. Zo spreekt Mark Mulder samen met Bob Francis van LNS Research over het dichten van de transformatiekloof. De meeste presentaties worden samen met klanten gegeven aan de hand van cases uit de praktijk.” 

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!