- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
In gesprek met Europoort Kringen vertelt Christopher Borck van knoell over de uitdaging om voortdurende wijzigende wet- en regelgeving bij te benen, de stappen die op het gebied van duurzaamheid worden gezet en gaat hij in op het belang van veiligheid. “Het vergt meer inspanning – en kosten – om onze klanten en onszelf te beschermen.”
“Ik ben begin 2022 bij knoell gekomen als nieuwe head of global marketing and sales om deze aspecten verder te professionaliseren in al onze vestigingen. Ik werk al meer dan twintig jaar in verschillende sectoren met het bedienen van klanten, zoeken naar de beste oplossingen en het positioneren van merken en diensten op de markt. Het is geweldig om voor een van de wereldwijde marktleiders te werken en verantwoordelijk te zijn voor de ontwikkeling van onze activiteiten in bestaande markten en voor de toekomstige groei van knoell.”
“Wij ondersteunen bedrijven die chemische stoffen en producten, mengsels of consumentengoederen produceren of importeren die chemische stoffen bevatten en die om die reden mogelijk een registratie bij de nationale autoriteiten nodig hebben, danwel andere ondersteuning nodig hebben om te voldoen aan de lokale regelgeving met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke goederen, classificatie en etikettering, veiligheidsinformatiebladen enzovoort. Daarnaast treden wij op als enige vertegenwoordiger in de EU voor een fabrikant van buiten de EU. Hetzelfde doen we voor onze klanten in Azië en Amerika.”
“De regelgeving in alle delen van de wereld evolueert voortdurend. Ze worden strenger door gevaarlijke eigenschappen van stoffen die in de loop der tijd aan de oppervlakte komen. De autoriteiten willen de bescherming van mens en milieu verbeteren, en hebben daarvoor hun eigen aanpak, die in elk land tot andere voorschriften leidt. Daarom blijft het een uitdaging om de naleving van wetgeving met betrekking tot chemische stoffen op wereldschaal te waarborgen.”
“Indirect wel. Bedrijven die producten van Oekraïne en Rusland kopen, moeten op zoek naar andere leveranciers en dat betekent dat zij deze nieuwe leveranciers in hun toeleveringsketen moeten opnemen. Nieuwe fabrikanten betekenen in veel gevallen nieuwe registraties. Dat is waar wij een rol spelen.”
“Zoals voor alle bedrijven is veiligheid cruciaal, in vele opzichten. Wij hebben niet onze eigen producten te beschermen, maar we moeten wel de vertrouwelijke bedrijfsinformatie beveiligen die we voor onze klanten verwerken. Informatiebeveiliging is voor ons dus van het grootste belang. Met de huidige digitale mogelijkheden, waaronder malware en phishing, is dit een groeiende zorg en vergt het meer inspanning – en kosten – om onze klanten en onszelf hiertegen te beschermen.”
“Een uitstekende expertise en langdurige ervaring zijn essentieel. We hebben een wereldwijde markt, internationale klanten en onze filialen zijn verspreid over drie continenten. Om onze cliënten wereldwijd effectief te ondersteunen, moeten we beoordelen hoe we onze lokale kantoren kunnen inzetten. Soms schakelen wij lokale partners in om bijstand te verlenen. Hierdoor kunnen wij de werkdruk spreiden over veel deskundigen en kunnen wij contact opnemen met lokale autoriteiten om problemen te bespreken.”
“Product stewardship is een brede term. Voor knoell betekent dit in de praktijk dat we onze klanten ondersteunen bij alle veiligheidsgerelateerde kwesties waar ze in de hele toeleveringsketen tegenaan kunnen lopen. Dit is mede afhankelijk van het gebruik van de stoffen en een mogelijk verbod daarop. Dit kan allemaal per land verschillen.”
“Aangezien we zelf niets produceren, behandelen of verhandelen, is onze bijdrage aan duurzaamheid op wereldschaal beperkt. Onze klanten richten zich echter op het ontwikkelen van duurzamere producten en procedures. Wij kunnen helpen met vergelijkende beoordelingen, waarbij wij het gevarenprofiel en de milieuvoetafdruk van stoffen en producten evalueren, met inbegrip van bijvoorbeeld Life Cycle Assessments en Ecolabelling.”
“Zoals gezegd hebben wij slechts zeer beperkte mogelijkheden om met onze dienstverlening zelf actief bij te dragen tot meer duurzaamheid. Eén aspect, ingegeven door de COVID-19-pandemie, is dat we nu meer dan ooit vanuit thuiskantoor werken, waardoor we minder reizen. Daarnaast worden conferenties en klantenvergaderingen meer digitaal gehouden, waardoor het reizen minder wordt. Als bijkomend voordeel bespaart dit ook tijd en geld.”
“Indirect is een van de gevolgen een vermindering van de kantoren die we huren, aangezien er minder werknemers fysiek naar de kantoren gaan. Dit betekent niet alleen een onmiddellijke kostenbesparing, maar het dwingt het bedrijf ook om de werkplek op afstand voor de lange termijn te organiseren.”
“Dat moet een tevreden klant en/of tevreden collega zijn. Het geeft altijd voldoening als we een groot registratieproject succesvol hebben afgerond. Natuurlijk streven wij ernaar om onze klanten tevreden te stellen, want zij zijn degenen die de rekeningen betalen. Maar daarnaast zijn tevreden collega’s erg belangrijk, want met hen werk je dagelijks samen, hopelijk voor vele jaren.”