- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Na een pauze van vier jaar wordt Maintenance NEXT van 18 tot en met 20 april weer in Rotterdam Ahoy gehouden. Manager exhibitions Pieter Bas Dujardin vertelt wat bezoekers kunnen verwachten, licht de koppeling met EuroMaintenance toe en praat over de ‘roerige tijden’ die achter hem liggen.
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]
Volgende maand wordt Maintenance NEXT gehouden. Waar zijn jullie nu [dit interview vindt begin februari plaats, red.] mee bezig?
“We zijn nu de laatste plekken op de beursvloer aan het verkopen. Dat gaat hartstikke goed. Twee weken geleden waren we ook al heel ver, maar toen hebben we nog wat extra standruimte ingetekend omdat de vraag vanuit de markt zo groot is. Daar zijn wij superblij mee. De verkoop van de laatste standruimte zal voor het eind van deze maand wel zijn gerealiseerd. Vervolgens gaan we onze communicatiecampagne opstarten om bezoekers te interesseren naar de beurs te komen.”
Dat is het belangrijkste wat nu te doen valt richting de startdatum?
“Ja, samen met de organisatie van de opbouw, de afbouw, zeg maar alle logistieke zaken die erbij komen kijken.”
Wanneer is Maintenance NEXT voor het laatst gehouden?
“In 2019; vanwege de coronapandemie hebben we een editie overgeslagen. Maintenance NEXT zit altijd in de oneven jaren, dus in 2021 had de laatste editie moeten plaatsvinden.”
Wat betekent het voor een vakbeurs als die al zo lang niet is gehouden?
“Voor ons was dat natuurlijk erg spannend. We hebben Maintenance NEXT een paar keer moeten verplaatsen. In die periode hebben we soms lastige gesprekken met exposanten moeten voeren die erop rekenden dat het doorging. Omdat het vier jaar niet is gehouden, was ik ook wel benieuwd hoe de markt erop zou reageren. Maar de goedlopende verkoop van standruimte kun je als een signaal zien dat de markt Maintenance NEXT heeft gemist. Anders zou er niet zoveel belangstelling zijn om in te tekenen. Het geeft een fijn gevoel dat je dat vertrouwen van de markt hebt.”
Het tekent misschien ook wel de kracht van Maintenance NEXT. De beurs wordt straks voor de negentiende keer gehouden. Bij andere beurzen kan zo’n pauze het voortbestaan ervan in gevaar brengen.
“We konden natuurlijk ook niet anders, hè? Er was een pandemie gaande, waarin ons werd opgelegd dat we de beurs niet konden organiseren. Maar ik denk inderdaad dat het voor een minder gerenommeerde vakbeurs na een afwezigheid van vier jaar lastig zou zijn om die weer opnieuw in de markt te zetten. Maintenance NEXT heeft een rijke historie en staat bij de doelgroep in de agenda. Dat zie je nu ook wel weer terug.”
Hoe is deze periode voor jou als manager exhibitions geweest?
“Het waren roerige tijden waarin we het erg druk hebben gehad. We wisten nooit wanneer we weer konden. Toen de coronacrisis begin 2020 ontstond, had ik nooit kunnen bevroeden dat dat twee jaar zou duren. Ik dacht – en met mij veel anderen – dat we onze activiteiten na de zomer wel weer zouden kunnen oppakken. Het ging ook met golfbewegingen. Op het moment dat we dachten weer te kunnen, zaten we weer in een zware lockdown. Het ging alle kanten op. We hebben veel contact gehad met onze exposanten en de markt over wat te doen. Datgene wat je in een samenleving zag, variërend van corona-ontkenners tot en met mensen die enorm in paniek waren en alles wat daar tussen zat, dat alles was er ook bij exposanten. Er was niet één geluid. De een wilde naar links, de ander naar rechts en weer een ander wilde niets doen. Dat was onwijs lastig, in een superonzekere periode.”
Hoe verklaar je de grote belangstelling van exposanten voor de komende Maintenance NEXT?
“Dat is een goede vraag.”
Zijn er veel deelnemers bij die voor een eerdere editie hadden ingeboekt, en naar 2023 zijn doorgeschoven?
“Als een exposant bij veel beursorganisatoren intekent, is die verplicht om mee te verhuizen als de editie niet doorgaat. Ze hebben daarin geen keus. Bij ons is dat niet zo. Als een vakbeurs van ons niet doorgaat, dan vervalt het contract ook. En als wij een nieuwe editie in de markt zetten, kan je je weer opnieuw intekenen. We hebben het gewoon opnieuw verkocht, er was opnieuw belangstelling en er was opnieuw vertrouwen. Ik denk enerzijds dat bedrijven Maintenance NEXT hebben gemist. Ook hebben we dit jaar natuurlijk de combinatie met EuroMaintenance, wat het misschien net wat aantrekkelijker maakt. Maar het is een goede vraag die wij onszelf natuurlijk ook stellen: hoe kan het dat we nu een grotere beurs neerzetten dan in 2019? Bij andere beurzen is dat vaak niet het geval. Als een editie uitvalt moet je het weer opbouwen om tot een bepaald niveau te komen.”
Hoe verhoudt het aantal deelnemers voor dit jaar zich tot de laatste keer, in 2019?
“Ik schat dat het aantal exposanten met tien tot vijftien procent zal groeien.”
Zit die toename hem in een bepaald segment of deel van de markt?
“Nee, ik zie wel dat bedrijven wat groter uitpakken en meer vloeroppervlakte afnemen.”
Onder jouw leiding is afgelopen najaar Recharge Earth gehouden. Hoe is dat verlopen?
“Heel goed. Recharge Earth is een congres dat zich richt op het versnellen van de energietransitie waarbij we overheid, bedrijfsleven en wetenschap bij elkaar brengen. Dit doen we omdat wij ervan overtuigd zijn dat geen enkele organisatie individueel in staat is om die energietransitie te versnellen. Daarvoor zijn samenwerkingen nodig, en daarvoor bieden wij mensen de mogelijkheid om elkaar op dit platform te ontmoeten. We hebben de eerste editie in de winter van 2021 gedraaid, net na de coronaperiode. Het was heel bijzonder om weer bij elkaar te komen. Afgelopen september hebben we de tweede editie neergezet. Nu bouwen we aan de derde editie.”
Heb je het idee dat mensen sinds de coronacrisis weer zin hebben om naar een evenement te gaan, of het nou congres of een beurs is?
“Mensen zijn nog steeds kritisch, misschien nog wel meer dan voor de corona-uitbraak. We hebben onder asset owners een onderzoek laten uitvoeren om te peilen in hoeverre zij een beurs of congres nog steeds als waardevol zien. Dat was erg belangrijk om te doen. Uiteindelijk organiseren wij onze events voor de markt, maar dan moet er wel behoefte aan zijn. Gelukkig kwam eruit dat asset owners het nog steeds enorm waardevol vinden om naar congressen en beurzen te gaan. Wel vinden ze een groot volume belangrijk. Een asset owner wil er wel tijd voor vrij maken, maar dan wil hij de hele markt kunnen overzien. Ik kan het mij ook voorstellen dat je niet zo snel naar een beurs gaat waar misschien vijftig kleinere exposanten staan. Bezoekers stellen prijs op het totaalbeeld. Ze hebben weinig tijd, dus als ze gaan, willen ze ook veel kunnen zien, zodat ze die tijd nuttig besteden.”
En dat kunnen jullie ze bieden met Maintenance NEXT?
“Ja, wij zijn de grootste maintenance-beurs in Nederland, de Benelux en misschien ook wel van Europa. Ik zou niet weten welke beurs op ons vakgebied groter is.”
Hoeveel bezoekers verwachten jullie?
“Tien- à elfduizend. Als je meer exposanten hebt, wil je ook meer bezoekers trekken. Het is wel een uitdaging omdat je normaal gesproken vooral put uit de database van de vorige editie. Voor 2023 zouden we dan de database van 2021 gebruiken, maar nu moeten we een beroep doen op de gegevens uit 2019. Die database is natuurlijk minder actueel. Er zijn zoveel mensen van functie veranderd. Dat wordt dus nog wel spannend, al houden we er ook rekening mee met onze marketingcommunicatie-inspanningen dat we meer nieuwe bezoekers moeten trekken. Deze twee maanden worden belangrijk om de juiste mensen te interesseren om naar Ahoy te komen.”
Wat zijn voor mensen de belangrijkste redenen om Maintenance NEXT te bezoeken?
“Natuurlijk het netwerken en het ontmoeten van de industrie. Even bijpraten met bestaande contacten, het leggen van nieuwe contacten, en ook het opdoen van informatie en kennis vinden bezoekers belangrijk. Wat speelt er nu? Wat is nieuw? Voor die dingen gaan mensen naar een beurs.”
Staat het evenement dit jaar nog in het teken van een bepaald thema?
“Er zijn vijf thema’s die zowel in het congres als op de beurs terugkomen. Dat zijn: Asset Management, Safety, Sustainability, Human Factor en Smart Industry. Daar omheen bouwen wij de inhoudelijke programmering van het Kennistheater op de beurs. Er komen mooie sprekers, onder wie Karen De Lathouder van BP, Arjan van Dijk van Safety Delta Nederland en Roy op het Veld, freelance journalist die zich richt op hoe de economie zich vanuit een geopolitiek perspectief met het klimaat is verbonden. Stuk voor stuk superinteressante sprekers waarmee we inspelen op de behoefte van de bezoeker om kennis op te halen. Bij het Kennistheater kan men terecht voor actuele ontwikkelingen en inspiratie.”
Maintenance NEXT heeft, zoals je aangeeft, ook een kenniselement. Waarom wordt dan toch samengewerkt met een congres als EuroMaintenance?
“EuroMaintenance is een initiatief van EFNMS, dat het congres al heel wat keren heeft gehouden. Volgens mij zijn er 24 landen bij EFNMS aangesloten. Namens Nederland is de NVDO lid. EuroMaintenance vindt eens in de twee jaar plaats op telkens een andere plek in Europa. Als land kun je je kandidaat stellen door te pitchen en dat heeft de NVDO gedaan. De NVDO heeft zitting in het adviescomité van Maintenance NEXT en ook wij vonden het een goed idee om congres en beurs te combineren. Beide evenementen mikken redelijk op dezelfde doelgroep, dus was de combinatie op zich geen geen gekke gedachte. De in de EFNMS verenigde brancheorganisaties gaan hun achterban in Europa warm maken voor een bezoek aan EuroMaintenance. Volgens ons is dit een mooie aanvulling op de doelgroep die wij met Maintenance NEXT trekken. Al heeft een congresbezoeker een wat ander profiel dan een beursbezoeker.”
Maar een congresbezoeker kan ook een beursbezoeker worden als hij of zij een rondje over de beursvloer maakt.
“Zeker, wij zetten er ook op in dat beide evenementen elkaar versterken. We zullen bezoekers van EuroMaintenance zeker vragen om naar de beurs te komen. Daar is de praktijk te zien, terwijl je op het congres meer over de theorie en vergezichten hoort. Op Maintenance NEXT kun je de bedrijven zien staan met hun producten, diensten en innovaties. Het maakt duidelijk waar we mee bezig zijn op dit moment. Er is ook een expo rondom EuroMaintenance, maar van daaruit kun je niet naar alle inhoudelijke presentaties toe. Daar moet je een kaartje voor kopen. Bij het ticket voor EuroMaintenance is de catering inbegrepen. Bij Maintenance NEXT kun je gratis naar binnen, maar een broodje of kopje koffie moet je gewoon zelf afrekenen.”
Stel dat de match tussen Maintenance NEXT en EuroMaintenance van beide kanten bevalt. Kan de combinatie dan in de toekomst nog een keer plaatsvinden?.
“Jazeker, maar dan praat ik wel vanuit ons eigen perspectief. EuroMaintenance is immers van EFNMS en het congres gaat over twee jaar weer ergens anders plaatsvinden. Zo is hun structuur nu eenmaal. Maar als wij zien dat het congres de beurs versterkt en dat wij er een complementaire doelgroep door weten aan te trekken, dan is mogelijk dat we met onze partners gaan bekijken of wij dit ook zelfstandig kunnen organiseren. Met Recharge Earth hebben we aangetoond dat wij in staat zijn om een goed congres neer te zetten.”
Als straks Maintenance NEXT voorbij is, wanneer kijk jij er met een tevreden gevoel op terug?
“Uiteindelijk bepaalt de markt of Maintenance NEXT wel of niet succesvol is.”
Maar jullie hebben als organisatie toch ook een zekere invloed?
“Als wij zorgen voor het bezoek van de juiste mensen, in de juiste aantallen, zullen onze exposanten blij zijn. Dus eigenlijk weet je aan de voorkant of het wel of niet succesvol gaat worden. Begin dit jaar werd InfraTech in Rotterdam Ahoy gehouden. Je voelde een heel positieve vibe. Exposanten waren een soort van dankbaar dat de beurs weer kon plaatsvinden en dat ze er veel aan hebben gehad. Dat hopen wij na afloop natuurlijk ook terug te horen van de deelnemers aan Maintenance NEXT. Het zou geweldig zijn als ze meteen zeggen er in 2025 weer bij te zijn. Exposanten hebben allemaal weer andere redenen om deelname aan de beurs als waardevol te beschouwen. De één wil zichtbaar zijn, de ander wil bestaande contacten ontmoeten of new business genereren. Wij proberen in al die behoeften te voorzien. Een honderd procent score haal je nooit. Als jij een feestje voor honderd mensen organiseert, heeft de een het meer naar zijn zin dan de ander. Dat is gewoon zo. Maar je moet wel proberen die honderd procent te scoren. Die ambitie moet je altijd hebben, maar het is een utopie om te denken dat dat lukt.”
Hoe zien jouw dagen tijdens Maintenance NEXT eruit? Is jouw werk dan al grotendeels gedaan of ben je vol in de weer?
“De beurs duurt drie dagen. Vaak is de eerste dag nog wel spannend. Exposanten hebben vragen, maar vanaf de loop van de middag loopt het wel. Wel ben ik benieuwd of al de mensen komen die zich vooraf hebben geregistreerd. Hoe druk is het op de vloer? Al zijn dat dingen waar je niet zoveel meer aan kan doen. Richting de laatste dag komt het moment van afbouw, wat een hele logistiek met zich meebrengt. Verder loop ik veel over de vloer en praat ik met exposanten om op dat moment al een beetje een gevoel te krijgen of het allemaal goed gaat.”
Hoeveel zin heb je in Maintenance NEXT?
“Ja, heel veel zin natuurlijk. Dit is waar je het uiteindelijk voor doet. Ik hoop vooral met blije mensen te kunnen praten. Ik heb er alle vertrouwen in. Ik zou niet weten waarom niet. Ik proef ook dat alle exposanten er naar uitkijken. Dat is een belangrijk vertrekpunt.”
Pieter Bas Dujardin studeerde economie aan de Hogeschool voor Economische Studies Rotterdam (HES). Na een aantal jaar gewerkt te hebben bij een uitgever werkte hij zich op tot directielid van een netwerkorganisatie gespecialiseerd in het opzetten en uitbouwen van communities in de industrie, zorg en het corporate-segment. Sinds april 2017 is hij manager exhibitions bij Rotterdam Ahoy. Dujardin is verantwoordelijk voor vier evenementen: Maintenance NEXT, EuroMaintenance, Safety&Health@Work en Recharge Earth.
[/et_bloom_locked]