Select Page

Kenbri Fire Fighting

door | 2 mrt, 2022 | Bedrijveninfo

Eerste hulp voor de eerste hulp

“Een blussysteem bij een BRZO-bedrijf wordt geacht het áltijd doen. Anders heeft een fabriek geen zogenaamde ‘license to operate’”, zegt Arjo Horsten van Kenbri Fire Fighting. “En mocht een fabriek problemen hebben met een blusinstallatie, dan kan Kenbri vanuit haar verhuurtak met materieel bijstaan.” 

Bij brandweerkorpsen – en de veiligheidsregio’s waar deze onder vallen – is Kenbri Fire Fighting een bekende naam, omdat het bedrijf brandweervoertuigen zowel assembleert, levert als ook onderhoudt. “Deze activiteit valt onder de business unit Brandweer”, zegt directeur Industrie Arjo Horsten van Kenbri. Hij leidt de andere bedrijfstak, die eveneens een enorme diversiteit heeft. “Zo adviseert de business unit Industrie BRZO-bedrijven hoe zij aan de veiligheidseisen ten aanzien van brandveiligheid kunnen voldoen. Wij weten welke systemen nodig zijn, wat voor onderhoud er moet worden gepleegd en waaraan je bij een inspectie moet voldoen. Naast dit advies kan Kenbri producten leveren. Het is bijvoorbeeld distributeur voor een tweetal grote producenten van schuimvormend middel. Maar wij kunnen eveneens complete projecten op ons nemen. Begin vorig jaar hebben wij een blusterrein gebouwd. De klant had een probleem, wij maakten de technische specificaties en bouwden een turnkey-oplossing volgens een epc-contract [engineering, procurement, construction, red.].”

Operationeel blijven

 “Een goed werkend blussysteem is voor een BRZO-bedrijf een license to operate”, vervolgt Horsten. “Mocht een blussysteem niet werken, dan kunnen wij vanuit onze verhuurtak een oplossing bieden. Wij bieden een heel palet aan hardware, zoals diverse pompen, bijmenginstallaties, hoogwerkers, tankautospuiten en blusschuimvoertuigen. Elke klant moet voldoen aan specifieke strenge wet- en regelgeving”, weet hij. “De ene asset owner wil een heel tankpark kunnen bestrijken en een ander wil juist kunnen koelen. Bij een brand in een tank kan een andere tank ook vlam vatten door de stralingswarmte. Deze vragen kunnen wij altijd invullen. Recent hebben wij bijvoorbeeld bijstand verleend bij de Heinenoordtunnel. Omdat het brandblussysteem in onderhoud was, moest er in de tussentijd wel dekking zijn. Daarop hebben wij de tunnel een maand lang 24/7 aan beide kanten beveiligd, zodat die toch open kon blijven.” Een ander voorbeeld waarbij Kenbri soortgelijke ‘eerste hulp’ bood, was voor een klant in Brabant. Dit bedrijf was er niet van op de hoogte dat het verplicht is om over een brandblusinstallatie te beschikken. “We hebben een brandblusinstallatie voor ze ontworpen, de klant heeft deze besteld, maar zolang die er nog niet is, zorgen wij ook voor een tijdelijke oplossing in de vorm van pompen en activatie op afstand. Mocht bij het overladen van gevaarlijke stoffen brand ontstaan, dan kan met één druk op de knop – op afstand – worden geblust. Dankzij onze hulp kan het bedrijf operationeel blijven.”

Software tool

“Wat wij doen is maatwerk”, stelt Horsten. “Sommige mensen denken dat het over een beetje schuim en water gaat, maar BRZO-bedrijven worden steeds meer door de overheid aangesproken op hun verplichtingen. Dat betekent dat ze niet alleen in materieel investeren, maar dat ze dit na aanschaf ook werkend moeten houden door te testen en er een inspectieprotocol op toe te passen. Worden de sproeipatronen wel gehaald? Bevinden zich geen vuil of corrosie in het leidingwerk? Onze maintenance engineers kunnen bedrijven hierin bijstaan. Ook heeft Kenbri hiervoor een software tool voor ontwikkeld, met de naam Total Care. Voor menig maintenance manager zijn het spannende momenten wanneer de overheid kritische vragen gaat stellen. De terreinen zijn immers groot en er zijn veel afdelingen. Met behulp van deze tool kan tijdig een inventarisatie van alle componenten en risico’s worden gemaakt, waar een inspectieprotocol op kan worden losgelaten. Onze maintenance-monteurs lopen die inspecties af. Ze leggen vast en doen zo nodig reparatievoorstellen. Dankzij het dashboard in de tool heeft de klant volledig overzicht en is hij ‘in control’. Alle risico’s zijn onderkend en hij is op de hoogte van alle assets on site. Deze vorig jaar geïntroduceerde tool krijgt dit jaar een update. De ‘plan-do-check-add’-methodiek – waarop BRZO-inspecties zijn gebaseerd – is in de tool verwerkt. Dat brengt de gebruiker nog meer in control en maakt de cirkel rond.”

Nablussen

Recent is dé specialist in professionele brandbestrijding met twee partners een nieuwe dienst gestart, waarbij een brand kan worden nageblust nadat de brandweer deze onder controle heeft gebracht. “Wij staan bedrijven bij waar een brand heeft gewoed, die door de brandweer onder controle is gebracht”, vervolgt Horsten. Nubrandblussen.nl – waarin Kenbri samenwerkt met de partnerbedrijven Falck en S2N – kan het nablussen voor zijn rekening nemen. Horsten zegt zich hiermee bijvoorbeeld op broeibranden bij afvalverwerkers en recyclingbedrijven te richten. “Branden op zulke locaties zijn niet in één dag geblust. Meestal neemt het nablussen wel een week in beslag. Wij kunnen dit op ons nemen. Binnen vier uur zijn wij ter plaatse. Wij verzorgen de coördinatie van de brandweerinzet, het brandweermaterieel en het inhuren van brandwachten. Verder verzorgen wij de communicatie met de overheidsbrandweer en ontvangen klanten voortgangsrapportages over het incident. Wij handelen het incident veilig af.” 

Blusrobots geleverd

Eind vorig jaar heeft Kenbri Fire Fighting vier blusrobots (unmanned ground vehicles (UGV)) geleverd aan de Gezamenlijke Brandweer (GB). “Het zijn de eerste robots die wij in Nederland hebben verkocht”, zegt Arjo Horsten van Kenbri. “De machines zullen door de GB worden gebruikt bij tankputbrandbestrijding [zie ook het interview met Jan Waals en Arie Kleijwegt van de GB elders in deze editie, red.].”

Foto: Ron van der Slik

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!