- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Omdat de PGS 29 een onafhankelijk keuringsinstantie – een NL-CBIT – bij de inspectie van opslagtanks verplicht stelt, is er steeds meer vraag naar de diensten van J&J Inspections. “Niet alle gebruikers van opslagtanks hebben hiervoor immers de expertise of voldoende capaciteit in huis”, zegt directeur Jaco Muilwijk. Het in Ridderkerk gevestigde inspectiebedrijf beroept zich op zijn korte lijnen, scherpe prijzen en open communicatie.
Heel makkelijk is het niet om een afspraak voor een interview in Europoort Kringen te maken, want Jaco Muilwijk is geen directeur die de hele dag achter zijn bureau is te vinden. De meeste uren steekt hij nog altijd in het inspectiewerk. “Zo hoor je ook direct uit de praktijk wat er speelt. Als je iets met je eigen ogen ziet, kun je er makkelijker over praten. Daarnaast vind ik het nog altijd leuk om buiten bezig te zijn en tussen de leidingen te kruipen. Pas als ik daarmee klaar ben, ga ik ‘s middags nog voor een paar uur naar kantoor.”
Muilwijk richtte J&J Inspections in 2005 op. Aanvankelijk runde hij het bedrijf nog met een compagnon – wiens voornaam, zoals de bedrijfsnaam J&J Inspections doet vermoeden, ook met een ‘J’ begon. Sinds 2017 is hij de enige eigenaar. De activiteiten van het bedrijf beslaan drie gebieden. Ten eerste voert J&J Inspections vendor-inspecties uit. “Dit omvat een groot deel van onze werkzaamheden”. Hierbij inspecteren wij de toeleveranciers van onze klanten. Die zitten vooral in de offshore. Bijvoorbeeld voor de bouw van een boorplatform controleren wij componenten die elders worden gefabriceerd. Dat kan variëren van een onderdeel tot een complete skid. Daarvoor werken wij samen met lokale inspecteurs in verschillende landen. Omgekeerd verrichten wij voor deze collega-bedrijven inspecties in Nederland.”
Daarnaast verricht J&J Inspections de inspectie van opslagtanks bij terminals en raffinaderijen. “Denk daarbij aan het jaarlijks inspecteren van de tanks, leidingen of drukapparatuur”, legt Muilwijk uit. De klanten van J&J Inspections bevinden zich vooral in de Europoort en Botlek, maar ook in Amsterdam en Antwerpen. Het zijn met name grote bedrijven, zegt Muilwijk, die van zijn diensten gebruikmaken. “Ook bieden wij detachering aan voor klanten die geen eigen inspectieafdeling hebben of als extra capaciteit van hun inspectieafdeling. Dat capaciteitstekort kunnen ze bij ons inhuren.” Muilwijk erkent dat het ook voor hem moeilijk is om nieuwe mensen te werven. “Het is niet te geloven hoe lastig het is om goede, gecertificeerde medewerkers te vinden. De huidige generatie gaat met pensioen, terwijl de inspectiewerkzaamheden steeds maar blijven toenemen. Het is bijna zoeken naar een speld in een hooiberg.”
Een belangrijke reden voor de toegenomen vraag naar de diensten van J&J Inspections zijn de veranderingen in de PGS 29 sinds 2016. “De PGS 29-versies 2016, 2020 en 2021 stellen verplicht dat er onafhankelijk toezicht door een NL-CBIT is bij de inspectie van opslagtanks. Voor drukapparatuur was dat al zo, maar voor opslagtanks gaan we nu ook die kant op. Vroeger gaven veel bedrijven er hun eigen draai aan. Nu moet er bij de gebruikers een inspectieplan aanwezig zijn, waarin staat beschreven hoe je met de opslagtank omgaat en hoe en wanneer je die inspecteert. Ook moet er een herbeoordelingsplan worden gemaakt. Hierin is vastgelegd wat en hoe je gaat inspecteren. Zo moet bijvoorbeeld een IvG [inspectiedienst van gebruiker, red.] alle herbeoordelingsplannen aan de toezichthouder voorleggen. Bij het uitvoeren van de inspecties kijkt de toezichthouder bij tien procent mee, de overige negentig procent van de inspecties vindt in eigen beheer plaats. Alle inspectierapporten moeten ook aan de toezichthouder worden aangeboden. Bedrijven die geen IvG of KvG zijn, moeten alles aan de onafhankelijke keuringsinstantie aanbieden. Dan heb je het over de inspectie, het herbeoordelingsplan en de inspectierapportage. Dit moet door de toezichthouder worden beoordeeld.”
“Dat zijn flinke veranderingen”, stelt hij. “Niet elk bedrijf is erop ingericht om dit zelf te kunnen doen. Je hebt EEMUA 159-gecertificeerde inspecteurs nodig, die kennis hebben van opslagtanks. Wij merken dat steeds meer bedrijven om hulp vragen. Er is duidelijk meer vraag naar hulp bij het opstellen van herbeoordelingsplannen, het uitvoeren van inspecties of het bieden van begeleiding in het hele inspectietraject.” J&J Inspections onderscheidt zich hierin onder meer door zijn prijsvoering. “Wij zijn geen bedrijf met heel veel managementlagen. We hebben korte lijnen en komen onze afspraken na. We zijn gereed op het tijdstip dat we beloofd hebben. Verder is het belangrijk met de opdrachtgever te blijven communiceren. Vaak zie je dat die er bij andere partijen achteraan moeten om te weten wat de status is. Wij houden opdrachtgevers netjes op de hoogte waarmee we bezig zijn.”
Muilwijk verwacht dat de groeiende vraag naar inspectie de komende jaren zal doorzetten. Ook omdat er in het licht van de energietransitie veel plannen zijn om te bouwen, uit te breiden of met waterstof aan de slag te gaan. “Het werk is er wel, maar de capaciteit blijft een punt. Onlangs hebben we een jonge medewerker aangenomen die we zelf gaan opleiden. Dat is de enige manier om jonge mensen voor de lange termijn aan te trekken. We hebben ook wel wat te bieden. Het werk is afwisselend: dan weer bij een tankterminal, dan is er weer een vendor-inspectie en ook als je op één locatie zit, zijn er verschillende objecten te inspecteren: tanks, leidingen, jetty’s, noem maar op. Ikzelf doe het werk nog altijd met veel plezier. Het is vooral leuk als we een mooie klus hebben afgeleverd.”