- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Vervoerders, rail operators en terminals zijn begonnen met het uitwisselen van informatie via het programma Rail Connected. Vanaf deze maand krijgen zij inzicht in de samenstelling van treinen in de haven van Rotterdam.
Het programma Rail Connected dient om het goederentransport per spoor te stimuleren. Het doel is om met behulp van digitalisering het uitwisselen van informatie tussen vervoerder, rail operators en terminals te stroomlijnen. Dit zodat er minder handmatige handelingen nodig zijn. Het programma wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam.
Inmiddels zijn twee stappen gezet. De eerste is het voormelden van de treinen. Een keer per week wordt digitaal gemeld welke treinen er die week ja daarna gaan rijden.
Stap twee is de samenstelling van de trein. Hiermee wordt digitaal inzichtelijk hoe goederentreinen van en naar Rotterdam zijn samengesteld voor wat betreft de locomotief, wagons en containers. Deze fase voor het inzicht in de samenstelling van treinen gaat in januari haar laatste testfase in. Onlangs meldde de 25e partij zich voor deelname aan bij Rail Connected. Daarmee is volgens het Havenbedrijf Rotterdam de Rotterdamse spoorgoederensector ‘grotendeels afgedekt’.
Rémon Kerkhof, adjunct-directeur bij de aangesloten logistiek dienstverlener Optimodal, is te spreken over de stappen die tot dusver zijn gezet. “Dit levert ons als operators niet heel veel toegevoegde waarde, maar voor de spoorsector als geheel is het van groot belang. We zijn begonnen. Het momentum is er; vanuit de hele sector. Het zou zonde zijn als we nu stoppen; met name ook als je kijkt naar de groeiverwachtingen die er liggen.”
Zie ook: Blusvoorziening spoor Pernis later klaar