- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Het opleidingsschip Ab Initio van STC is vorige week gedoopt. Op het schip, dat is uitgerust met ‘technieken van de toekomst’, kunnen leerlingen zowel theorie- als praktijklessen volgen.
Het 67 meter lange vaartuig doet dienst als opleidingsschip voor STC. Op de binnenvaartopleidingen van de onderwijsinstelling worden leerlingen opgeleid als matroos, schipper of schipper/ondernemer. Zij krijgen aan boord zowel theorie- als praktijklessen. Ze leren onder meer over het onderhoud en gebruik van de verschillende aandrijfmogelijkheden.
“Er is gebruik gemaakt van recyclebare materialen en de Ab Initio is uitgerust met een hybride voortstuwing. Niet alleen via een moderne Stage V-dieselmotor, maar ook elektrisch én op waterstof, via een brandstofcel. Het schip kan zelfs gedeeltelijk eigen energie opwekken via 200 vierkante meter zonnepanelen. De eenvoudig om te wisselen generatoren maken de Ab Initio bovendien geschikt voor toekomstige brandstoffen en dus futureproof”, vertelt Chris Kornet, algemeen directeur van Concordia Damen, dat het schip bouwde.
Het vaartuig heeft 39 slaapplaatsen aan boord en vervangt de uit de jaren zestig stammende opleidingsschepen Prins Beatrix en Prinses Christina. Ook op het gebied van comfort is het nieuwe schip ‘een reuzestap vooruit’, aldus STC. Mede dankzij sponsoring van onder andere de gemeente, Stichting De Verre Bergen en het bedrijfsleven – waaronder Concordia Damen – kon het schip worden gebouwd. Caroline Nagtegaal-van Doorn, lid van het Europese Parlement namens de VVD, verrichtte de doophandeling.
Zie ook: Subsidie voor nieuw opleidingsschip STC
STC’s training ship Ab Initio was christened last week. On the ship, which is equipped with ’technologies of the future’, students can follow both theoretical and practical courses.
The 67-metre vessel serves as a training ship for STC. On the inland shipping courses of this educational institution, students are trained as sailors, skippers or skipper/entrepreneurs. They receive both theoretical and practical lessons on board. Among other things, they learn about maintenance and the use of the various propulsion options.
“Recyclable materials have been used and the Ab Initio is equipped with a hybrid propulsion system. Not only via a modern Stage V diesel engine, but also electrically and on hydrogen via a fuel cell. The ship can even generate part of its own energy through 200 square metres of solar panels. The generators, which are easy to change, also make the Ab Initio suitable for future fuels and therefore future-proof,” says Chris Kornet, Managing Director of Concordia Damen, which built the ship.
The vessel has 39 berths on board and replaces the training ships Prins Beatrix and Prinses Christina, which dated back to the 1960s. The new ship is also ‘a giant step forward’ in terms of comfort, according to STC. The ship could be built partly thanks to sponsorships from the municipality, Stichting De Verre Bergen and the business community – including Concordia Damen. Caroline Nagtegaal-van Doorn, member of the European Parliament for the VVD, performed the christening ceremony.