- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Howden – sinds dit jaar een ‘a Chart Industries Company’ – is helemaal klaar voor het losbarsten van de waterstofmarkt. De compressorproducent beschikt over bijna honderd jaar ervaring met waterstof, heeft in Rheden een kenniscentrum en bereidt de fabriek aldaar voor op de assemblage van grotere volumes. In Compressor Products International (CPI) beschikt het bedrijf over een dichtbij Rotterdam gevestigde aftermarket-specialist.
“Wij zullen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de waterstofmarkt”, verklaart Perry Houtepen, vice president van de hydrogen compression business van Howden. “Vanuit één bedrijf bieden wij het complete spectrum voor waterstofcompressie-oplossingen aan. Daarnaast zijn wij, via CPI, actief in de aftermarkt.” Het in de negentiende eeuw in Schotland opgerichte Howden – tegenwoordig is het een Amerikaanse onderneming – richtte zich aanvankelijk op stoommachines, maar verlegde de koers in de jaren die daarop volgden naar ventilatoren en compressoren. In een reeks aan acquisities verwierf het diverse compressorproducenten, waarvan de overname van het in Rheden gevestigde Thomassen Compression Systems in 2011 één van de belangrijkste was. Howden biedt nu een zeer breed scala aan compressoren.
In 2021 nam Howden CPI over. Houtepen was destijds bij de acquisitie betrokken en spreekt van een goede match. “CPI is sterk in de aftermarkt voor compressoren. Omdat wij voor onze klanten een ‘trusted advisor’ willen zijn naast ons aanbod van nieuwbouwcompressoren, bood de overname van CPI veel synergie. CPI is niet alleen in Nederland gevestigd, maar ook in Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Midden-Oosten, Azië en de VS. Met haar servicecenters dekken wij nu voor ons nieuwe delen van de wereld af. Belangrijk ook is dat CPI zuigercompressoren van andere producenten servicet. Van dichtbij zag ik hoe krachtig de bedrijven samen zijn. Vanuit de vestiging in Zuidland kan CPI snel schakelen voor klanten in de Rotterdamse industrie.”
General manager Wesley Reek van CPI beaamt de woorden van Houtepen. “Sinds de overname is er veel veranderd. Wij zijn nog altijd sterk in het bieden van service voor slijtdelen van zuigercompressoren. CPI werkt als merkonafhankelijke servicepartner voor zuigercompressoren, maar dankzij Howden beschikken wij nu over OEM-kennis uit eerste hand en gebruiken wij deze ook voor non-Howden-equipment. Met onze revamp-afdeling in Rheden kunnen wij een breed scala aan verbeteringen aanbieden die zowel op Howden- als op non-Howden-equipment kunnen worden toegepast. Deze combinatie versterkt elkaar. Wij zitten dicht op onze klanten en kunnen hen nu met de technische kennis van Howden in Rheden beter ondersteunen.” Reek heeft ook nog nieuws te melden: komend jaar gaat CPI de werkplaats in Zuidland uitbreiden met 800 vierkante meter naar in totaal 2.000 vierkante meter. De plannen illustreren volgens Reek de ambities van het bedrijf.
Het Amerikaanse Chart Industries nam in maart dit jaar Howden over. “Op dit moment bevinden wij ons middenin het integratietraject”, zegt Houtepen, die naar buiten wijst. “Kijk, op de vlaggen buiten staat inmiddels ‘A Chart Industries Company’ vermeld.” Chart is gespecialiseerd in het vloeibaar maken van waterstof, zodat dit makkelijker valt te transporteren. Hiervoor produceert het koelequipment, zoals het dat al langer doet voor het vloeibaar maken van aardgas. Door de oorlog in Oekraïne en het afsluiten van aardgaspijpleidingen heeft deze activiteit een vlucht genomen, vertelt Houtepen. “Waterstof is voor ons niet nieuw. Het wordt al tientallen jaren in de industrie gebruikt en we hebben zeker zeventig jaar geleden onze eerste waterstofcompressor geleverd. Wereldwijd hebben wij ongeveer drieduizend waterstofcompressoren staan.”
“Het grote probleem in de waterstofmarkt is de logistiek”, stipt Houtepen aan. “De supply chain is nu nog te te duur. Er zijn slimme oplossingen nodig om waterstof efficiënter bij de klant te brengen. Je kunt waterstof als gas en als vloeistof transporteren. Chart produceert bijvoorbeeld in het Duitse Goch tube-trailers die hiervoor kunnen worden ingezet. Een andere mogelijkheid is om waterstof om te zetten tot methanol of ammoniak. Zo kan het per schip worden verplaatst en worden opgeslagen.” Welke kant het op zal gaan, is nu nog niet bekend. Er lopen diverse pilotprojecten en Howden is bij veel ervan betrokken. Zo levert het bijvoorbeeld aan Maersk compressoren die groene waterstof omzetten naar e-methanol, helpt het staalproducenten om met behulp van groene waterstof de CO2-uitstoot te verlagen en ook levert het bedrijf compressoren voor Shell’s groenewaterstoffabriek Holland Hydrogen I op de Maasvlakte én de biobrandstoffenfabriek Red II Green in Pernis.
“Waterstof is een van de oplossingen voor bedrijven om CO2-neutraal te kunnen opereren, zoals de Europese Commissie verlangt”, zegt Houtepen. “Alle signalen wijzen erop dat de waterstofmarkt binnen afzienbare tijd gaat losbarsten. Omdat wij verwachten dat veel orders zullen loskomen, bouwen wij de fabriek in Rheden om, zodat wij grotere volumes kunnen assembleren. Hoewel Chart in het buitenland over veel grotere fabrieken beschikt, zullen wij in Rheden blijven produceren. Het is belangrijk om productie dicht bij het kenniscentrum te houden.” Het feit dat Howden klanten in de hele waterstofketen, van productie tot transport en opslag, kan ondersteunen, mag van Houtepen best wat meer in de spotlights komen te staan. “Hier aan de voet van de Posbank is een pareltje gevestigd, met de oudste fabriek voor waterstofcompressoren van Nederland en een schat aan kennis. En het mooie is dat wij die graag met de markt willen delen.”