- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Het plaatsen van een aluminium dome op een opslagtank helpt de emissies niet alleen sterk te verminderen, ook neemt het de weersinvloeden weg én het komt het onderhoud ten goede. “Maak je klaar voor de toekomst”, adviseren Rob van de Pol en Peter Dikkerboom van HMT.
“Een schitterend project”, zo omschrijft regiomanager voor Europa en Afrika Rob van de Pol de opdracht die HMT voor HES heeft mogen vervullen. Het Amerikaanse bedrijf – met zijn vestiging in Zwijndrecht – voorzag de 54 opslagtanks van de HES Hartel Tank Terminal van 46 aluminium domes en 54 drijvende daken. “We hebben het project tijdens de Covidperiode uitgevoerd en zijn hier goed doorgekomen. Ons projectteam heeft het van het begin tot het einde veilig uitgevoerd en een uitstekende performance laten zien. Eind maart jl. hebben wij de tanks opgeleverd”, vertelt hij. Peter Dikkerboom, sales manager Nederland, voegt eraan toe: “Werken op hoogte is risicovol. Wij zijn blij dat er zich geen veiligheidsincidenten hebben voorgedaan. Nadat de opdracht was geplaatst, verscherpte het bevoegd gezag de eisen ten aanzien van de brandveiligheid. Wij hebben dat gelijk meegenomen.” “Er staat nu een state-of-the-art terminal”, zegt Van de Pol. Hij stelt dat deze opdracht de positie van HMT in de markt heeft versterkt. “Dit heeft ons op de kaart gezet. Recent hebben wij bovendien twee overnames gedaan. Het gaat om een overname van een groot engineeringbureau en een fabrikant die in onze markt actief was.”
De verscherpte regelgeving waar Dikkerboom naar verwijst, vereist dat 97 procent van de emissies van een opslagtank binnen moet blijven. Van de Pol: “Deze emissiereductie is vastgelegd in de laatste PGS 29. Door een aluminium dome op de tank te plaatsen, wordt aan deze eis voldaan.” Daarbij komt, zegt Dikkerboom, dat het bevoegd gezag BRZO-bedrijven adviseert om open top-tanks in de komende jaren uit te faseren. “Open top-tanks, met externe drijvende daken, zijn kwetsbaar voor weersinvloeden en vergen daardoor meer onderhoud. Als er regenwater in een tank met ruwe olie terecht komt, ben je een groot bedrag kwijt om dat op te lossen.” Van de Pol en Dikkerboom zeggen de vraag naar aluminium domes te zien toenemen, net als naar inwendige drijvende daken. Ze adviseren tankterminals om voor nieuwe inwendige drijvende daken te kiezen in combinatie met een aluminium dome. Dikkerboom: “Je kunt een extern drijvend dak repareren, maar op voorhand weet je niet hoe lang de reparatie gaat duren. Het gaat om grote oppervlaktes, in een corrosieve omgeving. Dat is bijna niet te repareren. Een nieuw dak lijkt duurder, maar heeft wel een vaste doorlooptijd. Bij het repareren van een extern drijvend dak lopen de kosten vaak sterk op. Ook is een nieuw inwendig dak in combinatie met een juiste seal en een aluminium dome brandveiliger.”
HMT biedt zowel aluminium als composieten drijvende daken. Deze laatste zijn ook geschikt voor opslagtanks met ruwe olie – waarvan het zout en zuur aluminium daken kunnen aantasten – en de energiedragers van de toekomst ammonia en methanol. Dikkerboom: “In sloptanks is vaak water aanwezig, dat het aluminium aantast met lekkage tot gevolg. Met composieten daken kan dat niet gebeuren.” Ook werken composieten daken isolerend, wat de stookkosten vermindert bij bijvoorbeeld de opslag van biodiesel en stookolie. HMT produceert al 34 jaar composieten drijvende daken. Het installeert deze voor raffinaderijen en tankopslagbedrijven wereldwijd. “Wij zijn hierin marktleider. Alle grote spelers passen composieten daken toe”, zegt Dikkerboom. “Het idee hiervan is ontstaan toen corrosieve tanks met hars werden gecoat. ‘Laten we dan ook een dak van composiet maken’, was toen de gedachte”, vertelt Van de Pol. Hij vervolgt: “Aluminium is nog steeds aluminium, maar composieten daken hebben in technologisch opzicht een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het eerste composieten dak dat wij in de jaren tachtig hebben geleverd is nog altijd in bedrijf. Vroeger werd er grafiet in het composiet gemengd om het geleidend te maken. Sinds anderhalf jaar voegen wij er nano-bestanddelen aan toe, wat de chemische bestendigheid nog verder ten goede komt.”
Concluderend: volgens Dikkerboom en Van de Pol zijn er diverse goede redenen voor tankopslagbedrijven om tot de aanschaf van aluminium domes en nieuwe inwendige drijvende daken over te gaan. Laatstgenoemde besluit: “Wij weten: de tankopslagsector is een traditionele wereld, maar ga ervoor! Sommige tankterminals kijken nog de kat uit de boom, al zijn er ook nieuwe terminalmanagers die direct tot maatregelen overgaan. Het plaatsen van een dome is al een forse stap vooruit als het gaat om het beperken van de emissies van Vluchtige Organische Stoffen (VOS) uit opslagtanks. “Maar het bevoegd gezag ziet een afgesloten dome, uitgerust met een dampverwerkingsinstallatie, als ideaal. Een tien duim dikke pijp zuigt de dampen af als het dak landt. Dit voorkomt dat VOS-emissies vrijkomen. Je wordt ervoor beloond. Hiermee maak je je klaar voor de toekomst”, zegt Van de Pol.
Een afgeleide van composieten drijvende daken voor opslagtanks zijn API Separator Covers, die HMT al geruime tijd produceert. Deze vierkante composieten daken zijn ontwikkeld voor de betonnen bassins waarin raffinaderijen olie van het afvalwater scheiden. In de bakken zitten water, lichte olie en zwaardere delen. Dit wordt van elkaar gescheiden, waarna de olie wordt gebruikt voor bijvoorbeeld de productie van bitumen. “Vroeger werden er in de Europoort geen daken op geplaatst. Daardoor stonden die bassins te dampen. Tegenwoordig zijn deze wel met daken uitgerust, maar op veel plaatsen in het buitenland heeft men nog een inhaalslag te maken. Wij hebben daar veel werk aan”, zegt Rob van de Pol. HMT biedt prefab daken voor deze toepassingen, waardoor er op de site een minimum aan tijd nodig is om deze te installeren. “Alles wordt in 3D getekend, waardoor we zeker weten dat het past. Alleen de seals moeten ter plekke nog worden aangebracht.”