Selecteer Pagina

Verduurzaming vloot havenbedrijf

door | 4 okt, 2021 | Archief, Duurzaamheid, Haven

Verduurzamen vloot

Foto: Ries van Wendel de Joode/Havenbedrijf Rotterdam

English translation ->

Drie schepen van het Havenbedrijf Rotterdam voldoen aan de strengste emissie-eisen. Nu wil het havenbedrijf ook de overige schepen uit de vloot verduurzamen.

Het incidentenvaartuig RPA10 is onlangs voorzien van een hybride aandrijving. Dankzij de combinatie van deze hybride techniek en een nabehandeling van uitlaatgassen voldoet het schip aan de Stage V-norm. Dit zijn de strengste eisen als het gaat om uitlaatgasemissies.

Vloot verduurzamen

Hiermee voldoen nu drie schepen aan deze eisen. Naast de RPA10 zijn dit de RPA11 en RPA08. De overige twaalf schepen moeten ‘zo snel mogelijk’ voldoen aan de eisen die de gemeente Rotterdam voor 2025 in de Havenverordening heeft opgelegd.

‘Signaal’

Volgens het havenbedrijf is de ombouw van de RPA10 ‘een signaal aan de binnenvaart’ dat ook een vaartuig met bestaande motoren aan de strengste emissie-eisen kan voldoen. Het gebruik van moderne technieken maakt dit mogelijk.

Zie ook: Havenbedrijf besteedt onderhoud vloot uit

English translation

The Port Authority wants to make its fleet sustainable

Three ships of the Port of Rotterdam Authority meet the strictest emission requirements. Now, the port authority also wants to make the other ships in the fleet sustainable.

The incident vessel RPA10 was recently fitted with a hybrid drive. Thanks to the combination of this hybrid technology and exhaust gas after-treatment, the vessel complies with the Stage V standard. These are the strictest requirements when it comes to exhaust gas emissions.

Other twelve ships

Three vessels now comply with these requirements. Besides the RPA10, these are the RPA11 and RPA08. The remaining twelve ships must comply with the requirements imposed by the Municipality of Rotterdam in the Port Regulations by 2025 ‘as soon as possible’.

‘Signal’

According to the port authority, the conversion of the RPA10 is ‘a signal to the inland shipping sector’ that a vessel with existing engines can also meet the strictest emission requirements. This is due to the use of modern techniques.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!