- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Het Havenbedrijf Rotterdam neemt na 200 jaar afscheid van het NAP als basis van scheepvaartbegeleiding in de Rotterdamse haven. Het gebruikt voortaan een internationale standaard.
Met ingang van 1 juli maakt het Havenbedrijf Rotterdam niet langer gebruik van het NAP (Normaal Amsterdams Peil) in de communicatie met de zeevaart. In plaats hiervan hanteert het het ALAT (Approximate Lowest Astronomical Tide) als referentie voor waterdieptes en waterstanden. Volgens het havenbedrijf is dit gebruikelijk in de scheepvaart.
Aansluiting op deze ‘internationale taal als het gaat om waterdieptes en waterstanden’, komt de veiligheid en efficiëntie in de haven ten goede, zo stelt het havenbedrijf. “De aanpassing past in het streven van het havenbedrijf naar verregaande internationale standaardisatie omdat dit een belangrijke voorwaarde is voor de digitalisering van de scheepvaartbegeleiding”, aldus René de Vries, (rijks)havenmeester van Rotterdam.
Overigens zal het havenbedrijf op de verschillende uitgaven de waterdieptes en waterstanden voorlopig zowel in ALAT als NAP vermelden.
Zie ook: Havenbedrijf pakt CO2-uitstoot versneld aan
After 200 years, the Port of Rotterdam Authority is saying goodbye to NAP as the basis for shipping guidance in the port of Rotterdam. It will be using an international standard from now on.
As from 1 July, the Port of Rotterdam Authority will no longer use NAP (the Ordinary Daily Public Record) for its shipping communications. Instead, it will use the ALAT (Approximate Lowest Astronomical Tide) as a reference for water depths and water levels. According to the Port Authority, this is common practice in the shipping industry.
Connecting to this ‘international language when it comes to water depths and water levels’ will benefit safety and efficiency in the port, according to the Port Authority. “The adaptation is in line with the Port Authority’s aim for far-reaching international standardisation because this is an important condition for the digitalisation of shipping guidance”, says René de Vries, (State) Harbour Master of Rotterdam.
For the time being, the Port Authority will be stating the water depths and water levels in both ALAT and NAP on the various publications.