- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Het Havenbedrijf Rotterdam laat de Scheurhaven op de landtong Rozenburg verdiepen en herinrichten. Het heeft hiervoor een contract gesloten met Hakkers Waterbouw.
De Scheurhaven telt tien ligplaatsen voor slepers. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam zijn deze verouderd omdat sleepboten steeds groter worden en meer diepgang hebben. De Scheurhaven biedt daarvoor nu niet genoeg diepte. Alleen baggeren is geen uitkomst, omdat de taluds steil en aan het einde van hun levensduur zijn. Ook is de haven te smal.
Daarom kiest het havenbedrijf ervoor de haven structureel te verdiepen en te herinrichten. Er komt een damwand van 300 meter om in de smalle haven een diepgang van 9 meter te realiseren. Ook worden de pontons voor de sleepboten vernieuwd. Voor het eerst zullen deze van kunststof in plaats van staal zijn gemaakt. Er komen twee volledig kunststof pontons en drie hybride pontons, met een bovenkant van staal en de rest van kunststof.
Verder krijgen alle ligplaatsen in de Scheurhaven walstroom. Aannemer Hakkers gebruik dit tijdens de bouwfase al voor het opladen van het grotendeels elektrische materieel. Het zet een volledig elektrisch werkschip, kraan, borgstelling en trilblok in, waarmee het in deze fase 97 procent uitstoot vermijdt.
Zie ook: Sleutels Portlantis overhandigd