- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Kan ik van 90 procent isolatierendement ook 100 procent maken? Zijn er al nieuwe isolatiematerialen op de markt die een langere levensduur kennen dan het materiaal dat we nu gebruiken? Zijn er innovatieve en bewezen effectieve producten die een hogere isolatiewaarde garanderen? Wie bel jij wanneer je antwoord op deze vragen wilt hebben?
Tekst: Kim de Booij
Het liefst kun je met je vragen terecht bij een gespecialiseerde leverancier in isolatiemateriaal. Niet zomaar een dozenschuiver, maar een betrouwbare partner die jou als vakman echt verder wil helpen. “Een bedrijf zoals het onze dus”, aldus Hans van Gastel, verkoopdirecteur bij HANKO. “We zijn specialist in technische isolatie en ons belangrijkste doel is om er te zijn voor onze klanten.”
HANKO bestaat al 45 jaar en was tot twintig jaar geleden een relatief kleine groothandel in isolatiemateriaal, met zo’n vijf mensen in dienst. Sindsdien is het bedrijf gegroeid tot een gerenommeerde totaalleverancier met veertig medewerkers en zo mogelijk het grootste assortiment isolatiematerialen van de Benelux.
“Minstens zo belangrijk is dat we een familiebedrijf zijn”, vertelt Van Gastel. “Niet alleen omdat de huidige eigenaar, Marijn van Gastel, HANKO met familiekapitaal kocht. En ook niet alleen omdat zijn zonen Sjoerd en Tim al in het bedrijf werkzaam zijn. Maar vooral omdat we als team ook echt één happy HANKO-FAMILY zijn, we korte lijnen kennen, lange termijnrelaties nastreven en altijd voor onze klanten klaarstaan; van negen tot vijf én daarbuiten.”
Hans van Gastel verduidelijkt de toewijding van HANKO graag met een voorbeeld. “Stel je verwacht om 07.00 uur de levering van je isolatiematerialen, maar de vrachtwagen is nog niet in zicht. Dan bel je ons. Je krijgt dan geen antwoordapparaat dat zegt dat er vanaf acht uur een keer iemand op kantoor is, maar meteen een medewerker die direct voor je nagaat wat er aan de hand is en zo snel mogelijk voor een oplossing zorgt. Hetzelfde geldt als je ’s avonds nog even iets wilt vragen of bespreken omdat je er overdag geen tijd voor had. Wij zijn er voor je.”
Mooie woorden. Dat het HANKO echter zeker niet alleen om woorden gaat, maar vooral ook om daden, laat het assortiment duidelijk zien. “Ons totaalassortiment bevat veel meer dan alleen het beste technisch isolatiemateriaal. We hebben alles in huis wat een isolatieprofessional nodig heeft in zijn werkplaats, op de bouwplaats en op het industrieterrein.”
Het voordeel is duidelijk: je kunt alles via één leverancier en één aanspreekpunt regelen. Dat is handig. “Bovendien draagt het bij aan efficiënter, duurzamer en veiliger transport”, vult Van Gastel aan. “Met één transport haal je immers alles in huis wat je nodig hebt. Dat betekent dus ook minder vrachtbewegingen op het industrieterrein. En dat draagt bij aan de veiligheid.”
Allemaal superbelangrijk, maar uiteindelijk gaat het voornamelijk om het leveren van goede kwaliteit technisch isolatiemateriaal. “Dat hebben we zeker in huis. Meer vaak nog dan je denkt of kent. Er zijn de laatste jaren belangrijke ontwikkelingen geweest. Ontwikkelingen die de levensduur en isolatiewaarden flink verlengd en verhoogd hebben.”
Van Gastel doelt onder meer op een waterafstotend soort steenwol. “Paroc heeft dit op de markt gebracht. Waar je bij conventionele isolatie ziet dat het rendement na vijf jaar al fors is afgenomen, vaak door vochtig worden van het isolatiemateriaal, kent het nieuwe, waterafstotende materiaal zelfs na tien jaar nog een goed rendement. Helemaal natuurlijk als het goed is aangebracht met het juiste beplatingsmateriaal.”
Eenzelfde voorbeeld noemt Van Gastel voor een materiaal met hogere isolatiewaarden. “Er is een nieuw assortiment superisolatie op de markt dat tot vijf keer hogere isolatiewaarden biedt dan conventionele isolatiematerialen. Het gaat om Aerogel isolatie van Aspen Aerogels, gebaseerd op een techniek uit de ruimtevaart. Hierin zien we een enorme groei.”
Zelf staat HANKO ook niet stil in zijn ontwikkeling. “We bewegen continu mee met de behoeften vanuit de markt, staan dicht bij onze klanten en vragen proactief naar hun behoeften. Vanuit onze ‘DEDICATION FOR INSULATION’ vragen we ons continu af: hoe kunnen we het nog beter doen? Zo richten we ons onder meer op verbetermogelijkheden in het transport, het verminderen en recyclen van verpakkingsmateriaal en het vereenvoudigen van administratie voor onze klanten en onze medewerkers. Zo willen we ook in de toekomst één happy family blijven vormen.”
Volgens de EED (Energie Efficiency richtlijn) ben je niet alleen verplicht om energiestromen en besparingsmaatregelen in kaart te brengen, je moet ook een totaalplaatje van je complete fabriek opleveren, inclusief isolatie. Isolatie laat zich echter niet zo makkelijk doorrekenen. HANKO schiet graag te hulp met goed onderbouwde berekeningen, investeringsramingen en heldere terugverdientermijnen.
Kwaliteit is een belangrijk thema bij HANKO. Het bedrijf werkt al jarenlang volgens de hoge kwaliteitsnormen van de ISO 9000 en 9001. Daarnaast is het bezig om de duurzaamheidsnorm van ISO 14001 te behalen.