- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Een belangrijk onderdeel van een turnaround is het verwijderen en vervangen van isolatie. Familiebedrijf HANKO is als toeleverancier voor de technische isolatiemarkt betrokken bij veel turnarounds.
Tekst: Mels Dees
De contractor die verantwoordelijk is voor de isolatie van installaties is bij een turnaround zowel helemaal aan het begin, als aan het eind van het project actief op de plant, legt Hans van Gastel, verkoopdirecteur bij HANKO uit. “Zodra de steigers gebouwd zijn gaan de isolatiespecialisten aan de slag om isolatiedekens, – schalen en -platen te verwijderen.” Dat is deels noodzakelijk als het materiaal nat of verouderd is, “maar vooral ook omdat tijdens een turnaround de piping van de installaties geïnspecteerd moet kunnen worden op onder meer corrosie. Dan moet de isolatie niet in de weg zitten.” Met name de coating van de piping wordt goed getoetst tijdens de turnaround. Slechte stukken piping worden vervangen of geconserveerd. “Aan het eind van de turnaround, als al het onderhoud is verzorgd, wordt de isolatie en de isolatiebeplating weer opnieuw aangebracht.”
Van Gastel geeft aan dat er inmiddels technieken, zoals infraroodmetingen, bestaan die door de isolatie heen kunnen meten of sprake is van een warmte- of koudelek. Hanko levert dergelijke apparatuur, die bij gebruik een eerste indicatie over de toestand van de aangebrachte isolatie levert. “Maar in de praktijk kiezen de meeste asset owners er toch voor de isolatie in zijn geheel te vervangen.”
De verkoopdirecteur legt uit dat de levensduur van het materiaal doorgaans langer is dan de vijf jaar die gemiddeld tussen twee turnarounds ligt. “Die levensduur is sterk afhankelijk van het vakmanschap van het isolatiebedrijf.” Problemen ontstaan als het isolatieplaatwerk niet goed waterdicht is gemonteerd. Van Gastel: “Daar heb je in Nederland normen voor, de CINI-normering.” Hierbij staat CINI voor ‘Commissie Isolatie Nederlandse Industrie’ maar ook buiten Nederland wordt CINI steeds vaker de standaard.
“Als het materiaal allemaal in overeenstemming met die normen is geplaatst, dan kun je zeggen dat alles is gedaan om te garanderen dat die isolatie een zo lang mogelijke levensduur heeft.” Als de installateur op die manier goede kwaliteit levert, dan gaat het materiaal beslist langer mee dan vijf jaar. Bij industriële installaties kiezen de plant owners sowieso steeds vaker voor duurzamere materialen, bijvoorbeeld steenwol, die nauwelijks water kunnen absorberen, zoals Paroc PRO WR steenwol waarbij WR staat voor Water Repellent. Ook superisolerende WR-producten als Pyrogel en Cryogel zijn steeds vaker in isolatiespecificaties terug te vinden, ook vanwege de enorme isolatierendementen die hiermee worden behaald.
De isolatiecontractor voert het oude materiaal af en laat nieuwe isolatiemiddelen aanvoeren. “Bij die hele logistiek spelen we een belangrijke rol”, maakt Van Gastel duidelijk. “We spelen in op de nadrukkelijke wens van zowel de isolatiecontractors als de plant owners om de transportbewegingen op de plant tijdens bijvoorbeeld een turnaround te minimaliseren.” Dus niet vijf verschillende leveranciers die elk met een eigen vrachtwagen komen leveren, maar het liefst slechts één toeleverancier die alles aan- en afvoert.
Daarin kan HANKO voorzien, doordat het assortiment van de distributeur en toeleverancier heel breed is. “We kunnen direct alle isolatie leveren die op de site nodig is, just in time met één vrachtwagen per dag.” Ook kan dit op verschillende manieren. “We kunnen leveren als losse colli in vrachtwagens. Maar er kan ook regen- en weerbestendig gepalletiseerd aangeleverd worden.” Van Gastel vertelt dat contractors dat vaak prettig vinden omdat je die pallets naast de steigers kunt plaatsen. “Daardoor verminder je het aantal transportbewegingen op de site weer.”
Ook levert HANKO de materialen indien gewenst in afzetbakken. “Dan blijft een complete vrachtwagentrailer op locatie. Zodra die leeg is wordt die vervangen door een volle trailer.” Dat HANKO zo nadrukkelijk verantwoordelijkheid neemt voor de logistiek, heeft onder meer als reden dat isolatiemateriaal nogal volumineus is. “Daar houden we rekening mee door zo efficiënt mogelijk met de voorraad op de plant om te gaan.” En niet voor niets, er zijn stops waar 50 tot 100 trailers on site staan, weet de verkoopdirecteur. “En die staan altijd in de weg.”
Niet alleen consumenten besteden door de huidige energieprijzen meer aandacht aan isolatie. Ook isolatiespecialisten die actief zijn bij industriële en chemische installaties merken het effect van de duurdere energie. Van Gastel: “We zien nu een upgrade bij de isolatiesystemen.” Dat is onder meer merkbaar bij de introductie van nieuwe isolatiematerialen. “Dan heb je het over de zogenaamde superisolaties”, verklaart de verkoopdirecteur. “Dat zijn systemen op basis van aerogel, waarbij de lucht vervangen is door een gel.” Ook zie je in de praktijk dat isolatiemateriaal dikker of slimmer geëngineerd wordt. “Twintig jaar geleden was het rendement van isolatie gemiddeld 90 procent. Inmiddels loopt dat, door dikker en door slimmer materiaal op tot 95 of zelfs 99 procent.”
HANKO is een familiebedrijf dat inmiddels 45 jaar bestaat en werk biedt aan ongeveer 35 medewerkers in Nederland en tegenwoordig ook in Duitsland. “Als toeleverancier voor de isolatiecontractors zijn we één van de weinigen die het hele assortiment leveren. Dus ook alle montagematerialen en gereedschappen die de contractors nodig hebben tijdens het werk op de site en plaatmateriaal, zowel aluminium als rvs of staal.” Ook biedt het bedrijf producttrainingen aan, zodat de contractors de oplossingen op de beste manier kunnen implementeren, “en de kwaliteit leveren die asset owners verlangen.”