- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Sluitpost op de begroting. Die plek nam isolatie in onder meer de industrie vaak in. Door de hoge energieprijzen en het aanscherpen van de plichten voor energiebesparing en CO2-reductie is dat voorbij. Investeren in isolatie loont meer dan ooit. En met de juiste innovatieve producten levert het ook nog veel minder downtime op, aldus Hans van Gastel van Hanko.
Tekst: Erik Stroosma
‘Een Rotterdamse mentaliteit, met een Brabants accent’, zo omschrijft Hans Van Gastel de bedrijfscultuur van de groothandel in technische isolatie waar hij verkoopdirecteur is. Bij Hanko weten ze volgens hem van aanpakken en gaat het licht pas uit als de laatste klant geholpen is. Dat is het ‘Rotterdamse’ van het familiebedrijf waarvan de oorsprong in Breda ligt, de stad in Brabant waar nog altijd de hoofdvestiging staat. Samen met algemeen directeur Marijn van Gastel vormt Hans van Gastel de directie van Hanko. “We hebben dezelfde achternaam en het wordt daardoor vaak gedacht, maar nee, we zijn geen familie. Dat ben ik ook niet van de andere twee Van Gastels in ons team, Tim en Sjoerd, dat zijn de zonen van Marijn. Met hen is nu ook de tweede generatie werkzaam in het bedrijf, dat in 1978 is opgericht. Tussen toen en nu groeide Hanko uit van een kleine leverancier van isolatiebeplatingsmaterialen tot een totaalleverancier voor isolatieprofessionals in Europa en ver daarbuiten, zoals het Midden-Oosten en Noord- en West-Afrika. Daar leveren we vooral aan ‘contractors’ die wereldwijd actief zijn in de olie- en gasindustrie.”
Hanko bedient zijn klanten met ruim 10.000 uit voorraad leverbare materialen, die in drie categorieën kunnen worden onderverdeeld: jacketing (band en platen), insulation (isolatiemateriaal) en ancillaries (toebehoren en montagemateriaal). Binnen dat assortiment is volgens Van Gastel momenteel de meeste vraag naar producten met een hoge isolatiewaarde, die meer bijdragen aan energiebesparing en CO2-reductie. “Enerzijds komt dat door de huidige hoge energieprijzen en anderzijds door de door de overheid aangescherpte verplichting voor bedrijven om energie te besparen en de CO2-uitstoot te verlagen. Vanaf volgend jaar gelden daarvoor strengere eisen. Daardoor wordt er steeds vaker gekozen voor grotere isolatiediktes en de superisolatieproducten van Aspen Aerogels. De flexibele Cryogel- en Pyrogel-isolatiedekens van die Amerikaanse fabrikant hebben een isolatiewaarde die tot vijf keer hoger is dan die van traditionele materialen. De producten van Aspen Aerogels zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de ruimtevaart en werden lange tijd voornamelijk daar en in bijvoorbeeld de vliegtuigindustrie gebruikt. Door het stijgen van de energieprijzen en het klimaatbeleid is het ook voor andere sectoren interessant geworden om daarin te investeren.”
Voor toepassing in onder meer de industrie, hebben de isolatiedekens van Aspen Aerogels nog een andere belangrijke eigenschap, zo laat Van Gastel weten: CUI-preventie. “Op het vlak van ‘corrosion under insulation’ [CUI, red.] scoren die eveneens fantastisch. Dat geldt tevens voor de steenwolproducten van Owens Corning Paroc. Die waren al goed in het afstoten van water voor het vertragen van het corrosieproces. Owens Corning Paroc is erin geslaagd dit verder te verbeteren waardoor het volledige assortiment ‘industry products’ van die fabrikant een water repellency heeft die tien keer hoger ligt dan is vastgesteld in normen als CINI en EN 13472. Mooie ontwikkelingen zijn er, als het om waterafstootbaarheid gaat, ook op het gebied van beplatingsmaterialen. Door die te voorzien van ‘Surlyn moisture barriers’ kunnen de risico’s op CUI verder geminimaliseerd worden. Voor de industrie betekent dat onder andere langere onderhoudsintervallen en daarmee minder kostbare downtime.”
Hanko levert zijn specialistische beplatings-, isolatie- en montagematerialen just-in-time bij werkplaatsen en magazijnen van isolatieaannemers. “Desgewenst doen we dat ook ‘on the spot’, op montagelocaties bij bedrijven in de chemie, on- en offshore petrochemie, scheepsbouw en bij bouwprojecten. Het wegnemen van de logistieke zorgen bij de klanten is altijd onze kracht geweest. Net als het geven van deskundig, onafhankelijk en objectief advies. Aan de hand van de eigenschappen van de producten adviseren we wat het juiste isolatiemateriaal voor een klus is. Daarbij kunnen we precies uitrekenen wat, op basis van energiebesparing, de terugverdientijden van de verschillende isolatie-investeringen zijn. In de service, het advies, het meedenken en het ontzorgen van onze klanten proberen we elke dag onze toewijding voor hen en isolatie tot uiting te laten komen. ‘Dedication for insulation’ noemen wij dat. Sinds jaar en dag het motto van ons bedrijf.”
Die klanten waaraan het dertig personen sterke team van Hanko zo toegewijd is, bevinden zich in toenemende mate buiten de Benelux. Van Gastel: “We groeien hard. Dit jaar realiseren we een omzet van 40 miljoen euro. 20 procent meer dan in 2021. Door de groeiende vraag in Duitsland hebben we anderhalf jaar geleden een vestiging in Hagen geopend, midden in het Ruhrgebied. In Polen zoeken we eveneens naar de mogelijkheid om dat te doen en dat geldt tevens voor Frankrijk. Verder is het denk ik in deze tijd nog belangrijk om te melden dat we alles kunnen leveren wat in ons assortiment zit en dat de leveringstijden daarvan nog altijd kort zijn. Net als bij klanten, zetten we bij leveranciers in op lange relaties. Dat betaalt zich in tijden als deze dubbel en dwars terug.”