- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Het motto ‘Dedication for insulation’ voert Hanko niet voor niets. De gepassioneerde toewijding aan het vak zit tot diep in het DNA verankerd bij de specialist in technische isolatie. Zo ontzorgt de in Breda gevestigde groothandel haar klanten met een breed assortiment – eventueel ‘on the spot’ geleverde – isolatieproducten, vakmanschap en advies.
Het in 1978 opgerichte Hanko leverde aanvankelijk alleen plaatmaterialen en -benodigdheden voor de isolatiesector. Pas nadat de huidige directeur Marijn van Gastel zeventien jaar geleden het roer overnam, werden isolatiematerialen aan het assortiment toegevoegd. Dat was een logische beslissing, vertelt directeur verkoop Hans van Gastel: “Klanten vroegen om isolatiematerialen. Wat kan je als servicegericht bedrijf anders doen dan die vraag beantwoorden?”
Sindsdien is Hanko gegroeid tot wat het nu is: een totaalleverancier en serviceverlener voor de isolatie-aannemer met meer dan 7.500 producten op voorraad. Het aantal medewerkers is de laatste zeventien jaar ruimschoots verdrievoudigd tot ongeveer twintig personen. “Wij zijn de enige met een dergelijk totaalpakket in de markt. Wij bieden alles wat een isolatiebedrijf nodig heeft, of het nu gaat om een klus bij een raffinaderij of aan een gebouw op veertig meter hoogte.” Het specialisme heeft er als vanzelf toe geleid dat Hanko niet alleen in Nederland actief is. De Benelux is momenteel de grootste markt, de meeste groei zit vooral in Duitsland en Frankrijk. Dat heeft Hanko doen besluiten om in augustus vorig jaar een vestiging in Duitsland te openen. “Vanuit onze locatie in Hagen bedienen wij het Ruhrgebied. Ook daar is veel vraag naar een specialist op het gebied van technische isolatie. Wij kunnen er in een brede behoefte voorzien”, zegt Van Gastel. Ook wordt de opening van een vestiging in Frankrijk momenteel bestudeerd.
“Onze toewijding gaat heel ver”, stelt hij. “Zo proberen wij met onze service centers het probleem van het verdwijnende vakmanschap op te lossen. In onze service centers kunnen wij bijvoorbeeld plaat op maat maken. De range loopt uiteen van klein formaat platen tot coils van vijf ton. Verder verrichten wij oppervlaktebehandelingen, zoals het op kleur coaten of borstelen van platen. Daarnaast maken wij in de service centers isolatiemateriaal op maat. Bijvoorbeeld door dit op maat te zagen, op een speciale dikte te leveren of door er gaten in te boren.” De vraag naar prefab geleverd isolatiemateriaal neemt toe, merkt Van Gastel, want het vakmanschap in de branche is tanende. “Het maken van een bocht of het inpakken van een flens of verdeler vraagt vakmanschap. Vergeet ook niet de druk die asset owners uitoefenen om een onderhoudsstop zo kort mogelijk te houden. Dat verklaart de toenemende vraag naar prefab isolatiemateriaal.”
Officieel wordt er ‘s ochtends om half negen begonnen, maar de meeste medewerkers van Hanko komen voor achten al binnen. “Pas als de laatste klanten zijn geholpen, gaat men naar huis. Bij ons heerst een Rotterdamse mentaliteit van samen aanpakken, maar met een Brabants accent. De afgelopen jaren hebben wij nauwelijks verloop gehad”, aldus Van Gastel, die ondanks dezelfde achternaam geen familie is van directeur Marijn van Gastel. Marijns twee zoons Tim en Sjoerd, dertigers, zijn ook in het bedrijf actief. ‘Jonge honden’ noemt Van Gastel ze. “Ze zijn zeer betrokken bij de business. Hiermee heeft het familiebedrijf de volgende generatie al in huis.”
Natuurlijk verkoopt Hanko waar de klant om vraagt. Maar liever geven ze eerst nog advies aan klanten en hun opdrachtgevers. Dit advies kan er volgens Van Gastel toe leiden dat asset owners meer energie besparen, de CO2–uitstoot verder verminderen en stikstof-emissies verlagen. “Traditioneel wordt er vanuit steenwol gedacht. Deels doen wij dat ook, maar wel aangevuld met nieuwe isolatie- en plaatmaterialen. Zo isoleert bijvoorbeeld Aspen aerogel drie tot vijf keer beter dan steenwol, wat het isolatierendement wel met honderd procent kan opkrikken. Ook streven wij naar minimalisering van corrosie onder isolatie (CUI)-risico’s en verdere verduurzaming van isolatie. Dit doen wij door in samenwerking met onze klanten het juiste isolatiesysteem te engineeren. Vakmanschap, dus.” Daarbij komt dat Hanko er belang aan hecht klanten ook te ontzorgen met strakke, efficiënte logistiek. Op de site en zelfs als daar behoefte aan is, op de plaats van montage. ‘On the spot’ leveren, noemt Van Gastel dit. “Wij verpakken het materiaal dan zorgvuldig, zodat het tegen weer en wind is bestand. Maar er kan ook voor worden gekozen het materiaal droog op te slaan in door ons geleverde trailers of aanhangers. Ja, ook het logistieke ontzorgen gaat ver.”
Ook voor Hanko was het in april vorig jaar even schrikken, toen de coronacrisis uitbrak. “Maar door de grootte van en sfeer in het bedrijf waren wij in staat ons flexibel op te stellen. Onze vertegenwoordigers bleven met inachtneming van de RIVM-richtlijnen sites bezoeken om advies te blijven geven. Met resultaat, want vorig jaar is fantastisch gebleken. Ook de start van 2021 ziet er heel goed uit”, zegt Hans van Gastel van Hanko.