- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Een consortium van vier bedrijven onderzoekt of het haalbaar is om groene vloeibare waterstof uit Portugal naar Rotterdam te transporteren. De eerste levering staat voor 2027 gepland.
Shell, ENGIE, Vopak en Anthony Veder hebben een overeenkomst gesloten, waarin ze aankondigen een haalbaarheidsstudie naar het plan uit te voeren. De groene waterstof zou moeten worden geproduceerd uit hernieuwbare stroom die in de omgeving van de haven van Sines wordt opgewekt. Vervolgens wordt de waterstof vloeibaar gemaakt en vanuit Sines naar de haven van Rotterdam vervoerd. Daar wordt het gedistribueerd en verkocht.
Shell en ENGIE zullen in de ‘gehele waardeketen’ samenwerken. Vopak en Anthony Veder richten zich op het verschepen, de opslag en distributie. Aanvankelijk wil het consortium 100 ton groene waterstof per dag produceren, transporteren en opslaan. Later kunnen de volumes worden opgevoerd.
De vier bedrijven stellen dat afnemers van groene vloeibare waterstof meer zekerheid nodig hebben. Ze doelen daarmee op beleid voor het verlagen van kosten voor eindgebruikers. Door de kosten te verlagen, kan de schaal worden vergroot.
Zie ook: Plannen voor waterstof-importterminal in Rotterdam
A consortium of four companies is investigating the feasibility of transporting green liquid hydrogen produced in Portugal to Rotterdam. The first delivery is planned for 2027.
Shell, ENGIE, Vopak and Anthony Veder have signed an agreement in which they announce to carry out a feasibility study into the plan. The green hydrogen would be produced from renewable electricity generated in the vicinity of the port of Sines. The hydrogen would then be liquefied and transported from Sines to the port of Rotterdam. There it will be distributed and sold.
Shell and ENGIE will collaborate in the ‘entire value chain’. Vopak and Anthony Veder will focus on shipping, storage and distribution. Initially, the consortium aims to produce, transport and store 100 tonnes of green hydrogen per day. The volumes can be increased later on.
The four companies argue that customers of green liquid hydrogen need more certainty. They are referring to policies to reduce costs for end users. By reducing costs, the scale can be increased.