- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Facta is al ruim 60 jaar specialist in rotating equipment en loopt voorop in de markt als het gaat om kwaliteit en service bij het onderhoud van rotating equipment. Zo ontwikkelde Facta een uitgebreide onderhoudsmanagementtool waarbij de focus ligt op het maximaliseren van de levensduur van assets en het verlagen van de onderhoudskosten. De nieuwste ontwikkeling: reliability management.
Tekst: Connie Lindhoud
“Op dit moment ontbreekt bij veel bedrijven het inzicht in de technische conditie van rotating equipment. En daar waar wel enig inzicht is, kan dit vaak een stuk nauwkeuriger. Opdrachtgevers zijn zich hiervan steeds meer bewust en we krijgen dan ook steeds vaker de vraag hoe we kunnen bijdragen aan hun onderhoudsstrategie en het up and running houden van processen”, legt Ralph Wigman, teamleider Sales bij Facta, uit. “Daarom hebben wij onlangs een reliability manager aangenomen. Een man uit de praktijk met flinke theoretische bagage in onderhoudstechnologie. Hij is jarenlang reliability engineer geweest bij een bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie. Deze kennis en ervaring zet hij nu in bij Facta.”
Allereerst is de reliability manager gestart om bij een aantal opdrachtgevers een nulmeting uit te voeren. Welk equipment draait er allemaal? Wat is de historie op het vlak van storingen en reparaties en hoe is de onderhoudsafdeling op dit moment ingericht? Aan de hand van deze factoren wordt een passende onderhoudsstrategie voorgesteld, vergezeld van een voorstel voor spare-parts management. Wigman: “Het feit dat we als servicebedrijf deze stap nu nemen is niet toevallig. Op onderhoudsgebied bevinden we ons namelijk in een tijd waar technologische ontwikkelingen veel extra mogelijkheden bieden om data te verzamelen en te analyseren. Hiermee is het mogelijk alle relevante data van onze reparaties, inspecties, trillingsmetingen en online condition monitoring aan een asset te koppelen. Zo bieden we opdrachtgevers goed inzicht in de conditie van hun verschillende assets en is het een kleine stap om smart maintenance te introduceren.”
Uiteraard stemt Facta haar activiteiten af op het onderhoudsniveau van de betreffende opdrachtgever. Wigman: “Je kunt op zoveel vlakken met kleine verbeteringen al grote stappen maken zonder vol in de sensoren en analysesoftware te duiken. Denk bijvoorbeeld aan sparepart-beheer om in geval van storingen snel te kunnen handelen. Voor bepaalde critical ranking assets een prima onderhoudsstrategie. Bij een hogere critical ranking zijn andere strategieën vaak beter geschikt. Denk bijvoorbeeld aan het uitrollen van een conditie-afhankelijk onderhoud op basis van trillinganalyses. In alle gevallen staat de visie van de opdrachtgever centraal. Hij bepaalt of we sturen op kosten of juist op beschikbaarheid, betrouwbaarheid of andere parameters.”
Een van de sterktes van Facta is de manier waarop data wordt verzameld en beheerd. Dit gebeurt via een webbased platform waarop zowel de opdrachtgever als Facta zelf kunnen inloggen. Wigman: “Op deze manier kunnen we direct met een opdrachtgever meekijken als er problemen zijn. De data geven vaak al een behoorlijk inzicht in de conditie van assets en mogelijke faaloorzaken. Je moet dan wel de kennis en ervaring hebben om de data juist te interpreteren en te vertalen naar een oplossing. En dat is nu precies waarmee Facta het verschil kan maken! De data uit het webbased platform helpen niet alleen om storingen te voorkomen maar leveren uiteindelijk ook een schat aan informatie op die als basis kan dienen voor verbeteringen. Als je historie opbouwt ben je in staat eventuele trends vast te stellen waarop je kunt acteren. Het zijn mooie processen die echter wel focus, aandacht en tijd vragen.”
Ook ten aanzien van pompen kent Facta het klappen van de zweep. Verbeteringen zijn hier veelal te behalen op het inregelen van de applicatie, het optimaliseren van het proces en het eenvoudig (visueel) inspecteren van de installatie. Wigman: “Vooral bij pomponderhoud bekijk je eigenlijk niet de asset zelf maar de functie: het verpompen van een bepaald medium. Dan kom je als vanzelf uit bij de drie bovengenoemde punten. Een leidingwerk kan bijvoorbeeld door kleine uitbreidingen zijn uitgegroeid tot een ‘monster’ en daardoor minder efficiënt werken. Ook het inregelen is cruciaal en verbetert niet alleen de levensduur en kwaliteit van de installatie maar verlaagt ook het energieverbruik.”
Hij vervolgt: “Voor het monitoren van specifieke pompen maken we gebruik van faaldata die samen met Techport zijn gegenereerd. [Fieldlab Smart Maintenance Techport is de proeffabriek voor slim onderhoud waarin bedrijven uit de regio Amsterdam/ IJmond samenwerken, testen en experimenteren op het gebied van nieuwe onderhoudsconcepten-red.] Met behulp van een proefopstelling met vier motorpompcombinaties zijn de afgelopen tijd diverse tests aan sensoren uitgevoerd. Het genereren van faaldata vormt een belangrijk onderdeel, want hiermee kun je algoritmes ontwikkelen die steeds betrouwbaarder aangeven wanneer er een storing dreigt en wanneer welk onderhoud nodig is. De techniek is al zover, er is al zoveel mogelijk!”