- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Kevin de Koster nam vorig jaar het roer over van zijn vader bij een familiebedrijf dat bestaat uit Europoort Industrie Diensten (EID) en EID Maritiem. Zelf is De Koster algemeen directeur van Europoort Industrie Diensten bv, de industriële reinigingstak. Bertus Rooijens regelt EID Maritiem. In totaal ongeveer 50 medewerkers.
Tekst: Mels Dees
Hoe houd je een bezetting van vijftig personen in stand? Dat is in de huidige arbeidsmarkt bepaald niet eenvoudig.
De Koster: “Dat is eerlijk gezegd een zware wedstrijd, het is een uitdaging. Natuurlijk gaat er wel eens iemand met pensioen en dan zoek je versterking. En uiteindelijk willen we ook nog groeien. We zijn het echter aan onze reputatie verschuldigd dat we niet met iedereen genoegen nemen. De mensen die je in het team zou willen hebben zijn al ergens aan het werk en zie het dan maar eens voor elkaar te krijgen dat ze overstappen. Het klinkt wellicht vreemd, maar ik durf te stellen dat zich elke dag bij ons wel mensen aanbieden. Maar zijn ze goed genoeg? Maken ze onze belofte waar dat EID dag en nacht, het hele jaar door in staat is te reageren op uitdagingen van de klant?”
Geef eens antwoord op de vraag die je nu zelf stelt.
“We hebben hier mensen uit de regio, maar ook van buiten, van Rotterdam tot Den Haag aan toe. Maar als we actief werven kijk ik graag vanuit Goeree-Overflakkee, waar we gevestigd zijn, naar het zuiden, naar Zeeland. Daar vind je loyale, gemotiveerde en hardwerkende kerels. Ze hebben een werkersmentaliteit en als het wederzijds bevalt gaan ze niet zomaar weer bij je weg. Wij bieden mooi en heel gevarieerd werk. Je weet wanneer de werkdag hier begint, maar niet wanneer die klaar is. Daar moet je van houden.”
Wat zie je nu in de markt, hoe belangrijk is verduurzaming voor het bedrijf?
“Bij aanbestedingen, bijvoorbeeld, komt het zeker aan de orde en wordt erom gevraagd. Dan moeten we aangeven hoe onze CO2-footprint eruitziet. Maar ook in heel praktisch opzicht komen we het tegen. Ons bedrijf werkt bijvoorbeeld regelmatig op de Maasvlakte in de Rotterdamse haven. Dat is een milieuzone. Daar mag je met een oudere vrachtwagen inmiddels niet meer opereren. Bij Euro V of ouder krijg je een boete, dus daarom hebben we modernere vrachtwagens in ons wagenpark. In dat opzicht dwingt wetgeving tot verduurzaming. In stedelijk gebied zijn de eisen overigens vaak nog strenger, maar daar komen we eigenlijk nooit. En zoals ik zei, bij aanbestedingen speelt de CO2-prestatieladder. Je moet aangeven hoe je verduurzaamt en hoe je dat jaar op jaar wilt verbeteren, bijvoorbeeld als het gaat over de overstap naar duurzame energie. Zonnepanelen hebben we als bedrijf inmiddels, maar je moet blijven innoveren.” (Lees verder onder de foto.)
En als je kijkt naar de werkzaamheden zelf, in materiaal en middelen, speelt verduurzaming ook daar een rol voor jullie?
“Zeker. Er komen nieuwe machines en materialen op de markt die daarop inspelen. We kopen regelmatig nieuw materieel dat duurzamer is.”
Je werkt al sinds je jeugd in dit familiebedrijf, je kent de onderneming door en door. Wat is er leuk aan het werk?
“Dat is voor mij, en veel van de medewerkers, toch de variatie. Het is elke dag weer een verrassing wat er op ons afkomt. We zijn in de kern een dienstverlenend bedrijf. Zoals ik al zei staan we elke dag 24 uur paraat, 52 weken per jaar. En niet alleen dat: we zijn ook gewend om heel snel te schakelen. En niet voor niets, want we komen vaak pas in beeld als er bij een opdrachtgever iets misgaat. Die belt ons en heeft stress, want de productie dreigt stil te vallen. Dat kost veel geld en klanten. Dan moeten wij dus direct acteren en zorgen dat we er zijn om het probleem te verhelpen. Die problemen zijn heel gevarieerd. Soms gaat het slechts om een riool dat verstopt zit, maar het kan ook een probleem in een procesinstallatie zijn.”
Dat geeft voldoening.
“Het geeft voldoening als je het goed gereinigd hebt. Dan werk je bijvoorbeeld tijdens een onderhoudsstop en hoor je een paar weken later dat de fabriek ineens op 140 procent presteert, bijvoorbeeld omdat de overdracht van warmte veel beter is dan voorheen. Dat geeft ons voldoening.”
EID Maritiem, waarvan Bertus Rooijens directeur is, is een dienstverlener gericht op de maritieme sector. Opgericht in 2015 en inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat al door vele opdrachtgevers is gevonden. De werkzaamheden worden veelal uitgevoerd in de regio Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen en omvat het leveren van ondersteuning bij lekkages, noodreparaties en overpompen van tankcontainers, verpakkingen in containers en het opnieuw stuwen en ompakken van ladingen die zijn geblokkeerd door overheid. Daarnaast wordt EID Maritiem regelmatig ingezet voor ondersteuning bij calamiteiten van de diverse andere hulpdiensten.