- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Het was een onwaarschijnlijk tweetal dat in 1953 samenkwam om een bedrijf op te richten: aan de ene kant de Zwitserse ingenieur Georg H. Endress, net 29 jaar, en aan de andere kant de Duitser Ludwig Hauser, 58 jaar en hoofd van een coöperatieve bank. Maar de twee vulden elkaar perfect aan. De visie en gedrevenheid van de één waren even belangrijk voor het succes als de voorzichtigheid en ervaring van de ander.
Op 1 februari ging L Hauser KG van start. Het nog prille bedrijf werd gevestigd in het appartement van Ludwig Hauser in Lörrach in Duitsland, gefinancierd met een bescheiden startkapitaal van 2.000 Duitse mark. Het bedrijf begon met de verkoop van innovatieve elektronische niveausensoren die een niche in de markt vulden. Het duurde niet lang voordat Georg Endress zelf instrumenten begon te ontwikkelen. In 1955 registreerde hij zijn eerste patent bij wat nu bekendstaat als het Zwitserse Federale Instituut voor Intellectuele Eigendom.
In 1957 ging het bedrijf verder onder de naam Endress+Hauser en maakte het een sterke groei door. Georg Endress vergeleek zijn aanpak met het ‘uitrollen van deeg’. Hij breidde het portfolio voortdurend uit door nieuwe meetprincipes toe te voegen. De eerste buitenlandse dochteronderneming werd in 1960 in Nederland opgericht. Andere verkoopcentra volgden vrijwel elk jaar. De onderneming breidde haar aanbod uit door overnames en start-ups. Registratie, vloeistofanalyse en flowmeting werden als nieuwe activiteiten toegevoegd aan het bestaande portfolio, later gevolgd door druk- en temperatuurmeting. Endress+Hauser ontwikkelde zich tot een totaalaanbieder voor de procesindustrie.
Klaus Endress nam in 1995 de leiding van de Groep over van zijn vader. In de daaropvolgende jaren breidde hij het bedrijf uit van procesinstrumentatie naar diensten en automatiseringsoplossingen. Hij pakte ook de uitdagingen van het zakendoen in een globaliserende wereld aan. Na het opzetten van verkoopcentra over de hele wereld, ging ook de productie de wereld over; moderne IT zorgde voor onderlinge verbinding.
Gedurende 19 jaar drukte Klaus Endress niet alleen zijn persoonlijke stempel op de Groep, maar ook op de bedrijfscultuur. Hij beschouwde loyaliteit en verantwoordelijkheid als kernwaarden in de relaties tussen klanten, werknemers en aandeelhouders. De toekomst van het familiebedrijf lag hem na aan het hart. Hij stuurde aan op een familiehandvest waarin de aandeelhoudende familie verklaarde dat Endress+Hauser altijd een familiebedrijf moet blijven. Met het overlijden van Georg H. Endress in 2008 werd deze verklaring zijn nalatenschap.
In 2014 nam Matthias Altendorf het stokje over als ceo. Hij is geen lid van de familie Endress, maar werkt al meer dan 25 jaar bij het bedrijf. Analysespecialist voor laboratorium, Analytik Jena, maakte toen al deel uit van de Groep. Verdere overnames versterkten de procesanalyse en de meting van kwaliteitsparameters. Bovendien zette Matthias Altendorf zich in voor de digitalisering van producten, klantinteractie en bedrijfsprocessen.
Na een succesvolle start in Duitsland wilde het bedrijf een internationaal netwerk opbouwen en zo werd op 1 september 1960 in Amersfoort de firma Endress+Co Holland N.V. opgericht door de heren Hilbert Geveke en George Endress. Ook weer een ‘first’, want het was het eerste verkoopkantoor van Endress+Hauser buiten het Duitstalige gebied. Het kantoor in Amersfoort, in feite niet meer dan de benedenverdieping van een woonhuis, was snel te klein, dus werd in 1965 een kantoor gevonden in een Gooise villa op de Eslaan in Bussum. Inmiddels werkten er al negen mensen bij deze Nederlands vestiging. In de jaren tachtig werd de locatie aan de Nikkelstraat de thuisbasis voor Endress+Hauser Nederland en dat is nog steeds zo. Wat ooit begon als een eenmanszaak in een garage in Amersfoort groeide uit tot een professionele organisatie met inmiddels 170 medewerkers. Het is als een grote familie, want dat is de cultuur die zo typerend is voor Endress+Hauser. Zorgen voor elkaar en met elkaar voor de klanten is het motto dat al vele jaren de basis vormt voor de stevige marktpositie van dit familiebedrijf.