Select Page

Ebert Hera

door | 6 feb, 2023 | Bedrijveninfo

‘Een kleine turnaround is soms uitdagender dan een grote’

De Nederlandse divisie van Ebert Hera Esser Group is als aannemer op het gebied van piping & mechanical veel betrokken bij turnarounds in de Europoort. “Het kleinste detail telt bij een dergelijk project.”

Tekst: Mels Dees 

Ebert Hera Esser Group uit het Zuid-Duitse Baden Baden is als technisch dienstverlener in de gehele Benelux actief met uitvoeren van turnarounds, projecten en onderhoudsactiviteiten. Het familiebedrijf, waar ongeveer 1.500 mensen werken, is op circa 50 locaties in Europa werkzaam. “In Nederland zijn we met ongeveer 125 vaste medewerkers actief. Dat is exclusief de mensen die werken aan turnarounds. Dan kan het aantal mensen oplopen tot 250 medewerkers per turnaround”, geeft Frenk Mostert aan, area manager Rotterdam/Europoort bij Ebert Hera Esser Group. 

Turnarounds als belangrijkste activiteit

“Onze corebusiness als dienstverlener in piping & mechanical is het verzorgen van projecten en turnarounds”, zegt Mostert. “Bij een turnaround is van A tot Z alles gepland tot in het kleinste detail om de uitvoering goed te laten verlopen. Hoe groot en intensief een turnaround ook is: details bepalen het succes. Als dat laatste moertje ontbreekt, kun je uiteindelijk de installatie niet opstarten.” In principe zijn daarbij enkele aspecten heel belangrijk om goed in te richten: de logistiek, de levering van materialen en de aanwezigheid van het juiste personeel. 

Het klinkt in dat verband wellicht paradoxaal, maar Mostert geeft aan dat kleine turnarounds vaak veel uitdagender zijn dan de hele grote. “Bij een grote turnaround is echt alles geregeld, zowel aan de klantzijde als bij de diverse contractors, zoals de contractor die voor de kranen zorgt, of de cleaning of wij van piping & mechanical.” Bij een kleinere stop wordt vaak op kosten bespaard en acht de klant bepaalde aspecten minder van belang wat lastig is bij de uitvoering.

Hij ziet grote verschillen bij het uitvoeren van regulier onderhoud in vergelijking met het verzorgen van een turnaround. “Onderhoud komt neer op 52 weken per jaar op je tenen lopen om aan de wensen van de klant te voldoen. Bij een turnaround heb je het over hele hoge pieken. Maar dat geeft ook enorm veel energie.”

Het gebeurt in de praktijk ook wel dat de opdrachtgever zelf alle werkvoorbereiding uitvoert en dan pas de contractors bij het proces betrekt. Mostert: “Dan hebben we weleens moeite met opstarten. Je moet je toch een beeld vormen van de scope van de betreffende turnaround, welke lasprocessen zijn er, wat is de gewenste kwaliteit. Hoe is de planning opgezet en waar is eventueel ruimte voor slimmere oplossingen?”

Veel kennis verzamelen 

Beter is het, als je in het voortraject echter al meedoet samen met de klant. En je samen met de andere contractors en de opdrachtgever een nauwkeurig uitvoeringsplan op kunt stellen. Mostert: “Dan is bij een turnaround echt sprake van een win-win. De investering die dan aan het begin in de voorbereiding wordt gestoken verdient zichzelf later moeiteloos weer terug, doordat het project beter verloopt. Dat geeft een contractor ook de ruimte om alle betrokken afdelingen intern al van tevoren te betrekken bij de voorbereidingen op de turnaround.” Dan is er al veel kennis en kunde opgedaan tijdens het voorbereidingstraject, dat het hele project een stuk soepeler verloopt.

Mooie portefeuille

Mostert kijkt met vertrouwen naar 2023 en verder. “We hebben dit jaar mooie turnarounds in het vooruitzicht. Maar volgend jaar wordt het voor ons echt booming. Dan zijn we betrokken bij een grote turnaround bij een opdrachtgever in de petrochemie.” De onderneming start dit jaar al met de voorbereidingen. Het past in het streven langdurige relaties aan te gaan met de opdrachtgevers. “We hebben op dit moment een heel mooie portefeuille. Sommige contracten lopen tot in 2026.” Als Duits bedrijf met een vestiging in Nederland weet het team van Mostert de ‘Gründlichkeit’ van onze oosterburen te combineren met Nederlands pragmatisme. Er bestaat ook een actieve uitwisseling van personeel. “Hoewel dat onder druk staat door de komst van veel Oost-Europese werknemers.” Die worden overigens ingehuurd via de eigen contacten in Duitsland. 

“Ebert Hera Esser Group heeft ook een eigen trainingscentrum in Recklinghausen. We zorgen er steeds voor alle medewerkers aan alle kwaliteitseisen voldoen.” Het plannen is desalniettemin een ingewikkelde puzzel. “We zijn nu al met de personeelsplanning van najaar 2023 en voorjaar 2024 bezig.”

Kijkend naar de energietransitie, maakt een eventuele overstap naar een waterstofeconomie voor Ebert Hera Esser Group niet zoveel uit, geeft Mostert aan. “In nieuwbouw zijn we niet echt actief, en waterstofinstallaties hebben ook onderhoud en turnarounds nodig. Uiteindelijk worden daar ook flenzen en lasverbindingen gebruikt. Het gaat er in alle gevallen om slim en efficiënt te werken.”

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!