- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Begin dit jaar heeft Erasmus UPT in opdracht van SmartPort onderzoek uitgevoerd naar het toenemende belang van de haven van Duisburg. Duisburg ontwikkelt zich van binnenhaven tot ‘Gateway to Europe’ en zelfs tot een heuse mainport. Duisburg is het dominante spoorknooppunt in Europa en ontvangt ongeveer een derde van alle containers die vanuit China naar Europa komen.
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]
Door Bart Kuipers
Daarnaast krijgt Duisburg een nog onbekend aantal containers vanuit Middellandse zeehavens. Het in Duisburg behandelde containervolume gaat dit jaar mogelijk dat van Bremerhaven overtreffen. Duisburg speelt ook een belangrijke rol in het vestigingsklimaat van Noordrijn-Westfalen. In het afgelopen decennium hebben zich ongeveer elfhonderd Chinese bedrijven in Noordrijn-Westfalen gevestigd. Heel veel kleine bedrijfjes maar ook een aantal grote handelsondernemingen. Duisburg werd door Xi Jinping himself in 2014 aangewezen als belangrijk knooppunt in het Belt and Road Initiative. Xi keek daarbij niet naar ons land. De Chinese staatsreder Cosco is inmiddels een belangrijke partij in Duisburg, onder meer door deel te nemen aan de investering in een enorme spoorterminal op het voormalige Kohleninsel met een capaciteit van maar liefst 850 duizend TEU.
Begin dit jaar was het nog moeilijk om Duisburg fysiek te onderzoeken door de coronabeperkingen en ‘bekeken’ we de haven vooral met behulp van Google Streetview. Afgelopen zondag stapte ik in mijn auto om Duisburg met eigen ogen te bekijken. En dat was indrukwekkend. Men werkte hard aan bovengenoemde spoorterminal maar ook aan andere bedrijventerreinen, zoals het gloednieuwe ‘logport VI’ waar een gecombineerde spoor-binnenvaartterminal wordt aangelegd op een grote site voor distributiecentra. DSV heeft er inmiddels een omvangrijk distributiecentrum gevestigd en Maersk volgt. De fysieke havenactiviteiten zijn zonder meer indrukwekkend en overal zijn Chinese containers te bewonderen. In het stadscentrum is de rol van China minder zichtbaar: er zijn weinig kantoren of andere zichtbare tekenen van Chinese investeringen in de stad.
De boodschap van ons onderzoek is dat Rotterdam in zijn achterlandstrategie meer rekening moet houden met Duisburg. Nederland wordt steeds meer het achterland van Duisburg. Duisburg speelt een rol in drie voor Rotterdam relevante corridors: natuurlijk de Nieuwe Zijderoute – waarin Rotterdam een verwaarloosbare rol speelt – daarnaast twee Europese TEN-T-corridors en de Nederlandse TopCorridor. Juist deze verbondenheid op corridorniveau is relevant voor de relatie Rotterdam-Duisburg. Wij verwachten dat deze corridors steeds meer als eenheid worden beheerst, met een digitale infrastructuur op corridorniveau, met de uitrol van een energie-infrastructuur en duurzaamheidsdoelstellingen eveneens op corridorniveau. Het is heel belangrijk dat Rotterdam nauw betrokken is bij deze initiatieven. Voorkomen moet worden dat een Chinese logistieke-informatie-infrastructuur zoals Logink Duisburg verbindt met het net van (Cosco-)terminals in Rotterdam, Antwerpen, Zeebrugge, Middellandse zeehavens en sinds kort Hamburg.
Een andere belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat veel te leren valt van Duisburg. Bijvoorbeeld in de succesvolle industriële transitie van kolen en staal naar logistiek – een voorbeeld voor de aanstaande transitie in Rotterdam van olie naar nieuwe energiedragers – of in de proactieve en marktgerichte rol van Duisburg. Duisburg moet serieus worden genomen als richtinggevende speler op het Europese toneel. Duisburg is allang geen binnenhaven meer, maar een serieuze concurrent van mainport Rotterdam; Duisburg is Chefsache!
[/et_bloom_locked]