- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
In het trainingscentrum aan de Dekkershoek in Den Haag biedt Dira-Group rope access- en rescue-opleidingen aan. Vooral de vraag naar dit laatste zit in de lift, zeggen Willem Scheurwater en Bas den Neijsel van het bedrijf. “Redden is iets anders dan access to work.”
“Onze activiteiten zijn in drie takken te verdelen”, zegt Willem Scheurwater. “Wij leveren vakmensen voor het werken op hoogte of in besloten ruimtes, wij leveren rescue standby teams en wij leiden voor beide op.” Scheurwater en Bas den Neijsel startten het bedrijf in 2010. In eerste instantie richtten beiden zich op de operationele taken, maar op verzoek van klanten voegden zij al snel ook trainingen aan het aanbod toe. Den Neijsel noemt het een sneeuwbal die is gaan rollen, en die nog altijd in beweging is. “Wij beschikken over een 500 vierkante meter groot trainingscentrum. Er is een 15 meter hoge mast, er staat een aantal grote objecten buiten en ook verschillende realistische scenario-objecten binnen.” Tot de klanten van Dira-Group behoren bedrijven uit de industrie en offshore, en de laatste tijd kloppen ook steeds meer overheden aan. Bijvoorbeeld brandweer- of politie-eenheden die scenariotrainingen volgen als zij dit niet binnen hun eigen opleidingsinstituut kunnen doen.
In de combinatie van training en operatie schuilt ook de kracht van Dira-Group, vindt Den Neijsel. “Er zijn trainingscentra waar de meeste wijsheid uit een boekje komt. Wij spreken de taal van de klant omdat wij op het operationele vlak werkzaamheden uitvoeren.” Het komt regelmatig voor, vertellen Scheurwater en Den Neijsel, dat uit het dagelijkse werk trainingsscenario’s worden geadopteerd die in het trainingscentrum worden nagebouwd. Laatstgenoemde vertelt: “Neem het meten van daksystemen. Je wilt niet dat jongens ter plekke het wiel moeten uitvinden. Het is veel beter dat te trainen voordat ze naar een klus toegaan.” De expertise van Dira-Group heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf een gestage groei doormaakt. “We zijn lekker druk met meerdere klussen”, zegt Scheurwater. Den Neijsel: “Wij kloppen ons niet op de borst door te zeggen dat we de beste zijn. Maar wij zien wel dat het aantal klanten maar blijft toenemen. Dan doe je het gewoon goed.”
De meest gevolgde trainingen van Dira-Group zijn IRATA-trainingen, trainingen voor rigging & lifting en ITRA-trainingen. “‘ITRA’ staat voor ‘International Technical Rescue Association’”, legt Den Neijsel uit, die zelf ITRA-examinator is. “Het grote verschil tussen IRATA [brancheorganisatie voor rope access, red.] en ITRA is dat het eerste over access to work gaat en het tweede over redden. Bij IRATA is er aandacht voor het framework, hoe je het moet doen. ITRA richt zich uitsluitend op het einddoel, bijvoorbeeld om een persoon naar beneden te brengen. Hoe dat gebeurt maakt niet uit, zolang het maar binnen het kader, efficiënt en veilig gebeurt met een tweelijnensysteem. Het zijn dus twee totaal verschillende dingen. Bij werken op hoogte kun je je op je taak voorbereiden. Voor rescue worden andere vaardigheden gevraagd. Dat leer je niet in een weekje. Je moet er een voortraject voor volgen, je skills bijhouden en je ook verdiepen in de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Het helpt als je als team – maar ook als individuele technician – een technische achtergrond hebt, zodat je je kan inleven in het werk dat op de site wordt verricht en de gevaren die hierbij horen.”
Scheurwater zegt bijna dagelijks verzoeken te krijgen voor het leveren van rescue standby teams. “In de industrie en scheepsbouw eisen opdrachtgevers zowel voor hoog- als laagrisicowerkzaamheden dat er een rescue standby team aanwezig is. Zo’n team bestaat uit een teamleider, een medic en een teamlid. Soms zijn die teams groter als dat nodig is.” Hij verklaart de toenemende vraag door het besef bij vooral industriële bedrijven dat de site owner verantwoordelijk is voor de veiligheid van medewerkers bij werkzaamheden die op het terrein worden uitgevoerd. “Een opslagtank is niet bedoeld om in te verblijven. Die is gemaakt om vloeistoffen in op te slaan. Dus moet je iemand er snel uit kunnen halen als er iets gebeurt.” De snelle interventies die rescue standby teams kunnen bieden, zijn ook kenmerkend voor Dira-Group. “Naast onze persoonlijke benadering en deskundigheid wordt onze flexibiliteit door klanten gewaardeerd”, merkt Scheurwater. Den Neijsel: “Wij nemen onze telefoon 24 uur per dag op. Het gebeurt zeer regelmatig dat ik ‘s nachts of in het weekend door een klant wordt gebeld als er een interventie nodig is. Dat is niet altijd leuk, maar wel spannend en interessant. Het belangrijkst vinden wij het natuurlijk om onze klanten bij te staan.”
Recent heeft Dira-Group een aantal offshore platforms met valnetten uitgerust. Bas den Neijsel van Dira-Group: “Als er boven open water wordt gewerkt, is het voor de installatie-owner verplicht rekening te houden met een mogelijke waterredding. Op zee is het redelijk gewoon dat bij werken boven water een snel interventieteam aanwezig is met een (extern) rescue standby vessel, dat zeer kostbaar is. Maar als de golfslag te hoog is, kan er niet worden gewerkt. Ondertussen loopt de teller door. Als aan de onderkant van het platform netten worden geplaatst, is er daarna geen (extern) rescue standby vessel nodig. Dit omdat is voorzien in een gecertificeerde doorvalbeveiliging. Dat scheelt ongeveer de helft in de kosten, terwijl je aan de veiligheidseisen voldoet. We hebben de eerste netting-projecten met succes afgerond en we verwachten daarmee te kunnen groeien.”