
Foto: Hynetwork/LinkedIn
Hynetwork heeft onlangs de planning voor de aanleg van het landelijke waterstofnetwerk gepresenteerd. Deltalinqs heeft hierover haar zorgen geuit.
Hynetwork, een dochter van Gasunie, is doende een landelijk dekkend waterstofnetwerk te realiseren. Het publiceerde onlangs het uitrolplan hiervoor. In een reactie hierop laat Deltalinqs weten het niet eens te zijn met een aantal keuzes die zijn gemaakt. Zo is de haven van Rotterdam voor 2030 niet verbonden met grensovergangen met Duitsland en België.
Dat terwijl Noordrijn-Westfalen een belangrijke afnemer van waterstof uit Rotterdam wordt, zo is de verwachting. Daarom pleit Deltalinqs ervoor om snel een grensovergang bij Zevenaar te realiseren die Rotterdam met Duitsland verbindt. Parallel daaraan wenst Deltalinqs ook een tracé dat via Venlo naar Duitsland loopt.
“Een enkele grensovergang biedt namelijk onvoldoende capaciteit gezien de Nederlandse en Duitse ambities op het gebied van waterstof. Bovendien zorgt het inzetten op twee grensovergangen ervoor dat bij een grote tegenvaller in het ene tracé het andere kans maakt vóór 2030 gerealiseerd te zijn”, aldus de belangenvereniging.
Verder stelt Deltalinqs voor om het waterstoftracé tussen de Maasvlakte en Pernis over Voorne Putten al voor 2033 tegelijk met een CO2-leiding aan te leggen. “Dit geeft een volwaardige aansluiting van Rotterdam op het landelijke netwerk (…) en minder hinder voor de omgeving.”
Zie ook: Brandbrief gemeente en provincie