- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten een correctiefactor voor groene waterstof te willen invoeren. De industrie spreekt van ‘een draconische maatregel’.
De overheid en industrie werken samen aan de totstandkoming van de raffinageroute, waarbij het gebruik van grijze waterstof moet worden vervangen door groene waterstof. Vorige week kondigde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een correctiefactor aan. “Concreet betekent die correctie voor ons dat de waarde van gemaakte groene waterstof meer dan gehalveerd wordt, terwijl de kosten om zulke installaties en de waterstof te maken wel hetzelfde blijven”, verklaart Jan-Willem van den Beukel, directeur van VEMOBIN in De Telegraaf.
“Dit terwijl de kosten voor groene waterstofproductie al aanzienlijk hoger zijn dan grijze waterstof, met tot wel zes keer hogere prijzen”, aldus Van den Beukel. Hij zegt zich zorgen te maken over de maatregel. “Nederlandse bedrijven werken al jaren aan duurzame oplossingen, waaronder een raffinageroute naar schonere brandstoffen. Dit voorstel lijkt deze route echter financieel onhaalbaar te maken. Het is ook een kop op een Europese richtlijn en maakt de energietransitie voor consumenten onnodig duur.”
“Ik roep beleidsmakers op om deze draconische maatregel niet door te voeren en de dialoog met ons te blijven voeren om zo de juiste balans te vinden. Samen kunnen we bouwen aan een haalbare waterstofmarkt en een duurzame toekomst”, zegt de VEMOBIN-voorman.
Zie ook: Waterstofproductie heeft vooral behoefte aan koelwater