- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
In de haven van Rotterdam is het afgelopen jaar meer gebunkerd dan in 2019. Dat komt voornamelijk door containerschepen, die zwaarder waren beladen en harder voeren.
Het bunkervolume nam in Rotterdam toe van 9 miljoen m3 in 2019 naar 9,6 miljoen m3. Daarmee is Rotterdam de grootste bunkerhaven van Europa.
Jaarlijks doen ongeveer 30.000 zeeschepen de haven aan. Hiervan waren het de containerschepen die de vraag naar scheepsbrandstoffen deden stijgen. Ze verbruikten meer brandstof omdat ze harder voeren vanwege vertragingen in de vaarschema’s en ook zwaarder waren beladen.
Stookolie (7,5 miljoen m3) is nog altijd de scheepsbrandstof die het meest wordt gebunkerd. Inmiddels bestaat 55 procent van de stookolie uit very low sulphur fuel oil (VLSFO). Daarnaast werd er voor 1,9 miljoen m3 aan distillaten gebunkerd. LNG groeide flink door naar 0,2 miljoen m3, een stijging van 170 procent in vergelijking met het jaar ervoor.
Met ingang van deze maand stelt het Havenbedrijf Rotterdam een vergunning verplicht aan bunkerschepen die stookolie en diesel aan zeeschepen leveren. Deze ‘bunkervergunning transporteur’ is inmiddels 24 keer verstrekt aan bedrijven die samen over 143 bunkerschepen beschikken.
Zie ook: Geen compensatie voor transporteurs gevaarlijke stoffen
In the port of Rotterdam, more bunkering took place last year than in 2019. This is mainly due to container ships, which were more heavily loaded and sailed faster.
The bunker volume increased in Rotterdam from 9 million m3 in 2019 to 9.6 million m3. This makes Rotterdam the largest bunker port in Europe.
Approximately 30,000 seagoing vessels call at the port each year. Of these, it was the container ships that increased the demand for marine fuels. They consumed more fuel because they sailed faster due to delays in sailing schedules and were also more heavily loaded.
Fuel oil (7.5 million m3) is still the most frequently bunkered marine fuel. Meanwhile, 55 percent of the fuel oil consists of very low sulphur fuel oil (VLSFO). In addition, 1.9 million m3 of distillates were bunkered. LNG grew to 0.2 million m3, an increase of 170 percent compared to the previous year.
As of this month, the Port of Rotterdam Authority requires a permit for bunker ships that supply fuel oil and diesel to seagoing vessels. This ‘bunkervergunning transporteur’ has now been issued 24 times to companies that together own 143 bunker ships.