- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
In de wereld van industriële reiniging staat de naam Büfa Cleaning synoniem voor innovatie en verduurzaming. “We hebben een sterke focus op het verminderen van de milieu-impact van onze activiteiten.”
Tekst: Mels Dees
Met meer dan 50 jaar professionele ervaring in het vervaardigen van hoogwaardige reinigingsproducten, heeft Büfa Cleaning zich ontwikkeld tot een onderneming die duurzame reinigingsoplossingen biedt. “De boodschap die Büfa Cleaning eigenlijk dagelijks wil uitdragen, draait om de cruciale combinatie van reiniging en verduurzaming in de industrie,” begint Enes Yildirim, sales manager bij Büfa Cleaning Netherlands het gesprek. “Deze boodschap is geen marketingverhaal. Juist in onze branche is veilige cleaning in combinatie met maximale verduurzaming van vitaal belang. En niet alleen ons als onderneming, maar zeker ook als voor onze klanten en de maatschappij.”
Het belang van duurzaamheid heeft de manier waarop aanbestedingen worden beoordeeld veranderd, geeft Yildirim aan. “Terwijl prijs vroeger de dominante factor was, spelen nu factoren zoals emissiereductie en algemene duurzaamheid een veel grotere rol bij het toekennen van contracten.” Sterker nog: voor de chemische industrie is duurzaamheid echt een onderscheidende factor geworden, en het belang van de prijs is relatief minder belangrijk geworden. “Dat betekent concreet dat de prijs-kwaliteitrelatie in dit geval toch is verschoven naar het belang van de relatie tussen prijs, duurzaamheid en kwaliteit. Bedrijven willen best duurzaam zijn, maar het moet niet ten koste gaan van de kwaliteit, dat is logisch, en de prijs moet te verdedigen zijn. Die drie-eenheid bepaalt onze strategie.”
Hoewel zowel grote als kleinere bedrijven in de industrie al de nodige stappen hebben gezet in de inzet van duurzame producten – en het inzien van het belang daarvan – is er nog steeds ruimte voor verbetering, geeft de sales manager van Büfa Cleaning aan. “Er is behoefte aan geavanceerde, milieuvriendelijke producten die zowel effectief als duurzaam zijn.” Om die reden is de adviesrol van Büfa Cleaning steeds belangrijker geworden. “Wij worden door de markt beslist gezien als de adviserende partner die actief bijdraagt aan de ontwikkeling en promotie van duurzame producten. Niet alleen om onze eigen footprint te reduceren, maar zeker ook om onze klanten te helpen hun MVO-doelstellingen te halen.” Om die reden werkt het team van Büfa Cleaning intensief samen met klanten om gezamenlijk steeds voor de juiste schoonmaakmethoden en -producten te kiezen. “Daarbij gaat het natuurlijk om de duurzaamheidsdoelstellingen. Maar uiteindelijk ook om het gewenste resultaat van een cleaning. De combinatie van die twee elementen vereist kennis en die hebben wij in huis.” In elk geval, maakt Yildirim duidelijk, is er een continu gesprek met de klant over de meest duurzame samenwerking. Niet alleen bij aanbestedingen, maar ook in de dagelijkse relatie.
Een van de meest in het oog springende ontwikkelingen in de industrie is het toenemende belang van waterzuivering, vooral bij de behandeling van afvalwater, legt de sales manager uit. “Bedrijven realiseren zich steeds meer dat er in de toekomst een tekort aan water zal kunnen ontstaan. Daarom zijn ze actief op zoek naar duurzame methoden om met water om te gaan.” Die bewustwording staat niet op zichzelf, blijkt tijdens het gesprek met Yildirim. Nederland heeft traditioneel geweldig drinkwater (de noodzaak water in flessen te kopen was er doorgaans niet) maar het oppervlaktewater verliest snel aan kwaliteit. “Er is meer aandacht nodig om dit water op dezelfde kwaliteit te houden dan in het verleden.”
Büfa Cleaning speelt daarop in door de ontwikkeling van geconcentreerde eco-producten. Yildirim: “Deze producten vereisen minder water voor gebruik ervan. Daarnaast verminderen ze de ecologische voetafdruk en minimaliseren de noodzaak om grote hoeveelheden water te transporteren. Op die manier kunnen wij én onze klanten hun ecologische voetafdruk dus aanzienlijk reduceren.”
We stellen Enes Yildirim in dat verband een wellicht wat precaire vraag: “Hoe bijzonder is de inzet van Büfa Cleaning voor verduurzaming op een schaal van 1 tot 10?” De sales manager antwoordt dat dit toch minstens een 8 is “en waarschijnlijk nog hoger. Verduurzaming is bij en voor ons geen bijzaak, maar een belangrijke Key Performance Indicator (KPI) voor iedereen.”
Het is duidelijk dat duurzaamheid en innovatie vragen om innovatieve mensen. “Dat kan een uitdaging zijn in een overspannen arbeidsmarkt”, geeft Yildirim aan. “Wij zoeken continu naar medewerkers die openstaan voor verandering. Mensen die bereid zijn om nieuwe benaderingen te omarmen.” Gelukkig heeft Büfa Cleaning een sterke reputatie opgebouwd in de markt, stelt Yildirim, waardoor ze relatief weinig moeite hebben om nieuw talent aan de organisatie te verbinden en medewerkers te behouden. “Jongere medewerkers zijn vooral geïnteresseerd in werken in een duurzame omgeving,” geeft Yildirim als verklaring. “Dat levert een bedrijf als het onze een concurrentievoordeel op. De slag naar verduurzaming is hier immers dagelijks voelbaar. En dit omvat bijvoorbeeld ook recycling, waar we al lang mee bezig zijn.”