- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Brancheorganisaties, bedrijven en het Havenbedrijf Rotterdam hebben een brandbrief naar staatssecretaris Chris Jansen gestuurd. Zij vragen hem de correctiefactor op de raffinageroute te heroverwegen.
Jansen heeft de Tweede Kamer laten weten dat hij de invoering van een correctiefactor overweegt voor de raffinageroute. De raffinageroute moet het gebruik van groene waterstof in de raffinagesector mogelijk maken. Invoering van een correctiefactor van 0,4 zal ertoe leiden dat het gebruik van groene waterstof door raffinaderijen maar beperkt meetelt voor het Europese transportdoel.
In de brandbrief aan de staatssecretaris vragen brancheorganisaties, bedrijven en het Havenbedrijf Rotterdam dit voornemen te heroverwegen. Zij zeggen ‘ernstige schade’ aan het investeringsklimaat te vrezen. De correctiefactor zou een ‘expliciete nationale kop op Europees beleid zijn die nergens anders wordt ingevoerd’. “Bedrijven die hun nek hebben uitgestoken worden nu geconfronteerd met een grote negatieve impact op de business case. Met de correctiefactor span je het paard achter de wagen”, aldus de brief. Deze is ondertekend door VEMOBIN, Deltalinqs, NLHydrogen, Havenbedrijf Rotterdam, Shell, bp, TotalEnergies en RWE.
Zie ook: Correctiefactor groene waterstof ‘draconische maatregel’