- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
De bouw van de HES Hartel Tank Terminal (HHTT), die door HES zelf werd gecoördineerd, was te versnipperd van opzet. Dit concludeert het FD.
Begin dit jaar werd de HHTT failliet verklaard. Volgens HES viel het faillissement te verklaren door vertraging die door de coronapandemie was opgelopen. Een brand in een substation bracht het project verder in de problemen.
Het FD is op zoek gegaan naar een verklaring voor het faillissement. Het sprak hiervoor met verschillende anonieme experts. Zij spreken hun verbazing uit over het feit dat HES de bouw van de opslagterminal zelf leidde, in plaats van hiervoor een EPC-contract (engineering, procurement en construction) af te sluiten met een grote aannemer. Volgens hen manoeuvreerde HES zich hiermee in een kwetsbare uitgangspositie, aangezien aannemers ervaring hebben met dergelijke grote projecten. HES laat het FD weten in het verleden ook projecten te hebben uitgevoerd.
Wel heeft HES met Fluor gesproken over een dergelijk EPC-contract. Toch besloot het opslagbedrijf de bouw van de HHTT zelf te coördineren. Het FD had inzage in een interne maandreportage. Hieruit bleek dat HES met zeven hoofdaannemers werkte, een ingenieursbureau inschakelde voor het ontwerp en met diverse leveranciers van onderdelen werkte. Volgens de experts waarmee het FD sprak, was er sprake van een versnipperde aanpak. Ook zou het slecht voor de continuïteit zijn dat de managementteams van de bouw voortdurend van samenstelling wisselden.
Zie ook: HES Hartel Tank Terminal failliet